بندر کاسپیَن به عنوان بزرگ ترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر و راه اندازی کریدور شمال - جنوب در سواحل شهرستان انزلی واقع در محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی در حال ساخت است.
... [مشاهده متن کامل]
دربارهٔ احداث بندر کاسپین در مناطق آزاد انزلی از سال ۱۳۸۷ به عنوان یک طرح اقتصادی در دولت وقت آن زمان تصویب شد و عملیات عمرانی آن نیز در سال ۱۳۸۹ مورد تصویب قرار گرفت و آغاز شد. این بندر مشمول معافیت های مربوط به مناطق آزاد ایران است و هیئت وزیران در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ شمسی، بندر کاسپین در استان گیلان را به عنوان مرز رسمی و مجاز دریایی تعیین کرد.
این بندر تنها بندر ایران با تلفظ بین اللملی نام ایرانی دریای کاسپین برگرفته از نام قوم ایرانی کاسپی ها است. ( کاسپین با پسوند فرانسوی و انگلیسی - ین، شکل فرانسوی و انگلیسی واژه کاسپی است، در مراودات رسمی بین المللی دولت ایران نیز از نام کاسپین استفاده می شود ) کاسپی ها یکی از اقوام باستانی فلات ایران بودند که در سواحل جنوب غربی دریای کاسپین جایی در شمال یا جنوب رود کر واقع در قفقاز جنوبی می زیستند.
بندر کاسپین بزرگ ترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر ( دریای کاسپین ) خواهد شد. این بندر هم اکنون دو اسکله فعال دارد که فرودین ماه ۱۳۹۶ افتتاح شد بندر کاسپین رقیب دیگر بنادر ایرانی در دریای کاسپی همچون بندر انزلی و بندر امیرآباد در ترانزیت منطقه ای کالا و مسافر است.
مجتمع بندری این بندر دارای دو موج شکن و شامل ۲۵ پست اسکله شامل بر چهار پست ترمینال کانتینری، سه پست ترمینال نفتی، دوپست ترمینال کالاهای فله خشک، ده پست ترمینال چندمنظوره، دویست ترمینال کالاهای عمومی، یک پست ترمینال رو - رو و یک پست ترمینال اختصاصی و مسافری بزرگ ترین و کاملترین مجموعه بندری شمال ایران در حال احداث است.
موج شکن و اسکله مارینای یک مجتمع بندری کوچک زیر مجموعه بندر کاسپین برای شناورهای سبک تفریحی و مسافری است. مارینای بندر کاسپین یک مجموعه گردشگری دریایی در حال ساخت است که دارای بخش هایی نظیر اسکله قایق های تفریحی، هتل، رستوران دریایی، مرکز ورزش های دریایی، امکانات تفریحی مرتبط با ساحل و دریا می باشد. اسکله مارینا بندر کاسپین امکان پهلوگیری ۳۵۰ قایق مسافری تفریحی به صورت همزمان و کشتی کروز در این اسکله را فراهم خواهد آورد.

... [مشاهده متن کامل]
دربارهٔ احداث بندر کاسپین در مناطق آزاد انزلی از سال ۱۳۸۷ به عنوان یک طرح اقتصادی در دولت وقت آن زمان تصویب شد و عملیات عمرانی آن نیز در سال ۱۳۸۹ مورد تصویب قرار گرفت و آغاز شد. این بندر مشمول معافیت های مربوط به مناطق آزاد ایران است و هیئت وزیران در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ شمسی، بندر کاسپین در استان گیلان را به عنوان مرز رسمی و مجاز دریایی تعیین کرد.
این بندر تنها بندر ایران با تلفظ بین اللملی نام ایرانی دریای کاسپین برگرفته از نام قوم ایرانی کاسپی ها است. ( کاسپین با پسوند فرانسوی و انگلیسی - ین، شکل فرانسوی و انگلیسی واژه کاسپی است، در مراودات رسمی بین المللی دولت ایران نیز از نام کاسپین استفاده می شود ) کاسپی ها یکی از اقوام باستانی فلات ایران بودند که در سواحل جنوب غربی دریای کاسپین جایی در شمال یا جنوب رود کر واقع در قفقاز جنوبی می زیستند.
بندر کاسپین بزرگ ترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر ( دریای کاسپین ) خواهد شد. این بندر هم اکنون دو اسکله فعال دارد که فرودین ماه ۱۳۹۶ افتتاح شد بندر کاسپین رقیب دیگر بنادر ایرانی در دریای کاسپی همچون بندر انزلی و بندر امیرآباد در ترانزیت منطقه ای کالا و مسافر است.
مجتمع بندری این بندر دارای دو موج شکن و شامل ۲۵ پست اسکله شامل بر چهار پست ترمینال کانتینری، سه پست ترمینال نفتی، دوپست ترمینال کالاهای فله خشک، ده پست ترمینال چندمنظوره، دویست ترمینال کالاهای عمومی، یک پست ترمینال رو - رو و یک پست ترمینال اختصاصی و مسافری بزرگ ترین و کاملترین مجموعه بندری شمال ایران در حال احداث است.
موج شکن و اسکله مارینای یک مجتمع بندری کوچک زیر مجموعه بندر کاسپین برای شناورهای سبک تفریحی و مسافری است. مارینای بندر کاسپین یک مجموعه گردشگری دریایی در حال ساخت است که دارای بخش هایی نظیر اسکله قایق های تفریحی، هتل، رستوران دریایی، مرکز ورزش های دریایی، امکانات تفریحی مرتبط با ساحل و دریا می باشد. اسکله مارینا بندر کاسپین امکان پهلوگیری ۳۵۰ قایق مسافری تفریحی به صورت همزمان و کشتی کروز در این اسکله را فراهم خواهد آورد.
