بندر آنتورپ. بندر آنتورپ ( به انگلیسی: Port of Antwerp ) در فلاندر، بلژیک یک بندر است که برای کشتی های کیپ سایز ساخته شده است. بندر آنتورپ از بزرگ ترین بندرهای جهان به شمار می آید. بندر آنتورپ دومین بندر بزرگ اروپا و یکی از مراکز مهم ترابری و تجارت در این قاره محسوب می شود. این بندر همچنین بزرگ ترین مجموعه یکپارچه پتروشیمی اروپا را در خود جای داده است. این بندر در انتهای بالایی رودخانه اسخلده قرار دارد. در پای رود حدود بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ شناور تردد می کند. همچون بندر هامبورگ موقعیت داخلی این بندر نسبت به بندرهای دریای شمال از اهمیت بیشتری در اروپا برخوردار است. اسکله های آنتورپ به وسیله خطوط راه آهن، جاده، و رودخانه ها و آبراهه به داخل کشور متصل می شوند. در نتیجه این بندر یکی از بندرهای اصلی و کلیدی برای تجارت در اروپا می باشد. در سال ۲۰۱۲ میلادی بندر آنتورپ به ۱۴٬۲۲۰ کشتی تجاری ( ۱۹۰٫۸ میلیون تن بار ) خدمات دهی کرده است. [ ۱]
این بندر برای نخستین بار در سال ۱۸۱۱ میلادی به دستور ناپلئون بناپارت ساخته شد. در ابتدا به اسکله بناپارت شناخته می شد تا در سال ۱۸۱۳ میلادی به نام پادشاه هلندی ویلم تغییر نام پیدا کرد. هنگامی که انقلاب بلژیکی در سال ۱۸۳۰ آغاز شد ترس درستی وجود داشت که باعث شد هلندی ها این بندر را مسدود سازند. خوشبختانه بلژیکی ها دوستی در بریتانیا به نام هنری جان تمپل داشتند که معتقد بود وجود بلژیک برای بریتانیا سودمند است و در نتیجه مهم بود که اطمینان حاصل شود که دولت تازه متولد شده از لحاظ اقتصادی قابل اعتماد است. با حمایت وی دولت بلژیک توانست بندر هلندی را در سال ۱۸۶۳ رها سازد. در آن زمان بارانداز کاتندیک در سال ۱۸۶۰ تکمیل شد و تمام مراحل خطوط راه آهن به منطقه رور در سال ۱۸۷۹ به پایان رسید. آنتورپ دومین دوره طلایی خود را تجربه کرد و تا سال ۱۹۰۸ هشت اسکله ساخته شد. [ ۲] [ ۳]
تا سال ۲۰۱۰ و پیش از اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران، آنتورپ مهم ترین مقصد کشتی های تجاری ایران در اروپا محسوب می شد. [ ۴] با توجه به حجم بالا و فزاینده محموله های کانتینری و محصولات پتروشیمی ایران، این کشور پتانسیل بزرگی برای بندری نظیر آنتورپ فراهم می کند. بعد از مذاکرات هسته ای و در پی رفع تحریم های بین المللی، هیئت نمایندگی از سوی این بندر، در اکتبر ۲۰۱۵ به ایران سفر کرد. در همین راستا مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که در آینده ای نزدیک خدمات کانتینری مستقیم میان خلیج فارس و اروپا را از سر خواهند گرفت.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین بندر برای نخستین بار در سال ۱۸۱۱ میلادی به دستور ناپلئون بناپارت ساخته شد. در ابتدا به اسکله بناپارت شناخته می شد تا در سال ۱۸۱۳ میلادی به نام پادشاه هلندی ویلم تغییر نام پیدا کرد. هنگامی که انقلاب بلژیکی در سال ۱۸۳۰ آغاز شد ترس درستی وجود داشت که باعث شد هلندی ها این بندر را مسدود سازند. خوشبختانه بلژیکی ها دوستی در بریتانیا به نام هنری جان تمپل داشتند که معتقد بود وجود بلژیک برای بریتانیا سودمند است و در نتیجه مهم بود که اطمینان حاصل شود که دولت تازه متولد شده از لحاظ اقتصادی قابل اعتماد است. با حمایت وی دولت بلژیک توانست بندر هلندی را در سال ۱۸۶۳ رها سازد. در آن زمان بارانداز کاتندیک در سال ۱۸۶۰ تکمیل شد و تمام مراحل خطوط راه آهن به منطقه رور در سال ۱۸۷۹ به پایان رسید. آنتورپ دومین دوره طلایی خود را تجربه کرد و تا سال ۱۹۰۸ هشت اسکله ساخته شد. [ ۲] [ ۳]
تا سال ۲۰۱۰ و پیش از اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران، آنتورپ مهم ترین مقصد کشتی های تجاری ایران در اروپا محسوب می شد. [ ۴] با توجه به حجم بالا و فزاینده محموله های کانتینری و محصولات پتروشیمی ایران، این کشور پتانسیل بزرگی برای بندری نظیر آنتورپ فراهم می کند. بعد از مذاکرات هسته ای و در پی رفع تحریم های بین المللی، هیئت نمایندگی از سوی این بندر، در اکتبر ۲۰۱۵ به ایران سفر کرد. در همین راستا مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که در آینده ای نزدیک خدمات کانتینری مستقیم میان خلیج فارس و اروپا را از سر خواهند گرفت.
wiki: بندر آنتورپ