[ویکی نور] «بلوغ الأرب و کنوز الذهب فی معرفة المذهب»، تألیف علی بن عبداللّه بن القاسم بن محمد بن الامام القاسم بن محمد الحسنی الشهاری الصنعانی، از عالمان زیدیه، اثری است که به بررسی موضوع امامت از دیدگاه زیدیه اختصاص یافته است.
مؤلف ابتدا به بیان ادلۀ دالّ بر وجوب تمسّک و پیروی از عترت نبی مکرم اسلام صلی اللّه علیه و آله پرداخته و به آیات مودت ذوی القربی، آیۀ تطهیر و احادیث نبوی اشاره می کند. سپس شیعۀ زیدیه را تنها مصداق شیعۀ علوی معرفی می کند.
مؤلف با استناد به آیۀ تطهیر بر رسوخ علم در عترت پیامبر اکرم(ص) استدلال می کند و به احادیثی چون حدیث ثقلین نیز در این زمینه استناد می جوید. سپس احادیث نبوی دال بر وصایت علی(ع) و نیز آیات و روایات دال بر خلافت بلافصل علی(ع) را یادآور می شود. مؤلف همچنین به اجماع امّت بر وجوب امامت امیرالمؤمنین(ع) و ذریّۀ ایشان از امام حسن و امام حسین علیهما السلام استناد می کند.
در بخشی دیگر از کتاب نویسنده، به بررسی روایاتی می پردازد که در آنها از وقوع هرج و مرج بین امت اسلامی، پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و گروه گروه شدن آنان خبر داده شده است.
سپس به بیان نام ائمۀ زیدیه و فرزندان ایشان پرداخته و از اساتید معاصر خود نام می برد و طرق و أسانید خود را یادآور می شود.
مؤلف ابتدا به بیان ادلۀ دالّ بر وجوب تمسّک و پیروی از عترت نبی مکرم اسلام صلی اللّه علیه و آله پرداخته و به آیات مودت ذوی القربی، آیۀ تطهیر و احادیث نبوی اشاره می کند. سپس شیعۀ زیدیه را تنها مصداق شیعۀ علوی معرفی می کند.
مؤلف با استناد به آیۀ تطهیر بر رسوخ علم در عترت پیامبر اکرم(ص) استدلال می کند و به احادیثی چون حدیث ثقلین نیز در این زمینه استناد می جوید. سپس احادیث نبوی دال بر وصایت علی(ع) و نیز آیات و روایات دال بر خلافت بلافصل علی(ع) را یادآور می شود. مؤلف همچنین به اجماع امّت بر وجوب امامت امیرالمؤمنین(ع) و ذریّۀ ایشان از امام حسن و امام حسین علیهما السلام استناد می کند.
در بخشی دیگر از کتاب نویسنده، به بررسی روایاتی می پردازد که در آنها از وقوع هرج و مرج بین امت اسلامی، پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و گروه گروه شدن آنان خبر داده شده است.
سپس به بیان نام ائمۀ زیدیه و فرزندان ایشان پرداخته و از اساتید معاصر خود نام می برد و طرق و أسانید خود را یادآور می شود.
wikinoor: بلوغ_الأرب_و_کنوز_الذهب_فی_معرفة_المذهب