بل ۲۱۴

پیشنهاد کاربران

بل ۲۱۴ ( به انگلیسی: Bell 214 ) یک بالگرد چندمنظوره سایز متوسط با پروانهٔ دوپره از خانواده یواچ - ۱ ایروکوای است که بر اساس بدنه پروازی بالگرد بل ۲۰۵ و با استفاده از یک موتور پرقدرت تر ساخته شده و نخستین پیش نمونه آن در سال ۱۹۷۰ میلادی به پرواز در آمد.
...
[مشاهده متن کامل]

در مدل اولیه این بال گرد که با نام «مدل ۲۱۴ HueyPlus» معرفی شده بود موتور استاندارد ۱۴۰۰ اسب بخاری T - 53 - L13 با یک موتور ۱۹۰۰ اسب بخاری لیکومینگ T53 - L - 702 جایگزین شده، بدنه پروازی تقویت شده و پروانه اصلی و پروانه دم آن از «مدل ۳۰۹ کینگ کبرا» دیگر مدل تازه خانواده یواچ - ۱ اقتباس شده بود. این تغییرات باعث شده بود تا بل - ۲۱۴ قدرت بارگیری بیشتر، سرعت بهتر و صدای کمتری داشته باشد. در مدل بل - ۲۱۴آ حداکثر سرعت، ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.
پیشرفت طرح بل - ۲۱۴ از سال ۱۹۷۲ با سفارش دولت وقت ایران سرعت گرفت. در این سال ایران که به دنبال یک بالگرد مناسب برای شرایط اقلیمی و جغرافیایی مرتفع و گرم بود یک فروند بل - ۲۱۴ را دریافت کرد و بعد از طی مراحل بررسی قرار شد صدها فروند از این بالگرد به همراه دویست فروند از بالگرد تهاجمی هم خانواده ای اچ - ۱ کبرا برای ارتش شاهنشاهی ایران ساخته شوند. در سال ۱۹۷۲ قراردادی ۵۰۰ میلیون دلاری برای ۲۸۷ فروند از این بالگرد به امضا رسید. سفارش ایران به قدری بزرگ بود که یک شعبه جدید برای تولید مدل سفارشی ایران تأسیس شد. شرکت بل همچنین کارخانه ای را در اصفهان تأسیس کرد تا حدود ۴۰۰ فروند از این بالگرد و مدل بزرگتر و دوموتوره آن بل - ۲۱۴ اس تی ( ۵۰ فروند بل - ۲۱۴ - آ و ۳۵۰ فروند بل - ۲۱۴ - اس تی ) در آن ساخته شوند.
از سال ۱۹۷۲ کار بر روی طراحی یک مدل مطابق با نیازهای ایران آغاز شد. در این مدل که بل - ۲۱۴ آ نام داشت یک موتور بازهم پرقدرت تر نصب شده بود. بل - ۲۱۴ با موتور لیکومینگ ال تی سی۴بی - ۸ ( ۲۹۳۰ اسب بخار ) و پروانه ارتقایافتهٔ خود توانایی حمل میزان بار بیشتر و عملکرد بهتری در آب هوای گرم و ارتفاعات بالا داشت. هوای گرم و ارتفاع بالا از سطح دریا دشوارترین شرایط اقلیمی برای پرواز بالگردهاست و این وضعیت جغرافیایی در ایران زیاد دیده می شود. اولین مدل بل - ۲۴آ در سال ۱۹۷۴ به پرواز درآمد. اولین فروند از مدل تولیدی بل - ۲۱۴ در ۲۶ آوریل ۱۹۷۵ در اختیار ارتش ایران قرار گرفت و سه روز بعد سرلشکر منوچهر خسروداد فرماندهٔ هوانیروز ایران و کلم ای بیلی خلبان آزمایش گر ارشد شرکت بل پنج رکورد جدید را با آن به ثبت رساندند. بالگرد آن ها در ۱ دقیقه و ۵۸ ثانیه به ارتفاع ۳ هزار متری رسید، پس از ۵ دقیقه و ۱۳ ثانیه در ارتفاع ۶ هزار متر از سطح دریا قرار گرفت، در ۱۵ دقیقه و ۵ ثانیه از ۹ هزار متر عبور کرد، ۳۰ ثانیه در ارتفاع ۹۰۱۰ متری دوام آورد و بیشترین ارتفاعی که توانست لمس کند ۹۰۷۰ متر بود. مدل بعدی تولیدی بل - ۲۱۴ برای ایران یک مدل مخصوص برای عملیات جستجو و نجات با نام بل - ۲۱۴ سی بود. در مجموع ۲۹۳ فروند از مدل بل - ۲۱۴آ و ۳۹ فروند از مدل بل - ۲۱۴سی تا هنگام انقلاب اسلامی به ایران تحویل داده شده.

بل ۲۱۴بل ۲۱۴بل ۲۱۴
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/بل_۲۱۴

بپرس