بُل، هاینریش (۱۹۱۷ـ۱۹۸۵)(Böll, Heinrich)
بُل، هاینریش
رمان نویس آلمانی. کاتولیکی تندرو و ضدنازی بود که بر گذشتۀ سیاسی آلمان و مادّیگری جامعۀ جدید این کشور حمله کرد. با آثار فراوانش، ازجمله اشعار، داستان های کوتاه، و رمان هایش به هجو جامعۀ آلمان پرداخت، که بیلیارد در ساعت نه ونیم (۱۹۵۹) وتصویر زنی در میان جمع (۱۹۷۱) از نمونه های آن هاست. در ۱۹۷۲ برندۀ جایزۀ ادبی نوبل شد. بُل در کُلن به دنیا آمد. در سراسر جنگ جهانی دوم به مبارزۀ خود ادامه داد و در ۱۹۴۷ نویسندگی پیشه کرد و به گروه ۴۷ پیوست؛ اعضای این گروه نویسندگان منتقد جوانی بودند که خود را وقف نجات ادبیات آلمانی از آشفتگی پس از جنگ کرده بودند. شهرت بُل با رمانکجا هستی آدم؟ (۱۹۵۱)، که به مرحلۀ نهایی مقاومت آلمانی ها در ۱۹۴۵ می پردازد، تثبیت شد. بیلیارد در ساعت نُه ونیم از نظر سبک شناسی آغاز جدایی از رمان متعارف است؛ این رمان رویدادهای تاریخی مهم و کشمکش های قرن ۲۰ را آن گونه که در زندگانی سه نسل از خانواده ای معمار بازتاب یافته است در نمایی ۲۴ساعته از زندگی آنان بازگو می کند. در اثر خود با نام پایان مأموریت (۱۹۶۶) با زبانی طنز از اقتدارگرایی خشونت آمیز به شدت انتقاد کرد. اما مضامین اصلی که بُل به آن ها توجه دارد همه یک جا در رمان طنزآمیز و خوش ساخت تصویر زنی در میان جمع گرد آمده اند ـ اثری غنی به لحاظ تعددِ رویدادها و آکنده از شخصیت های گوناگون. هراس فزایندۀ بُل از قدرت نهادها و دولت، در سال های بعد او را از جهت سیاسی هرچه بیشتر به جناح چپ سوق داد و این گرایش در آثار ادبی او کاملاً مشهود است؛ مثل آبروی ازدست رفتۀ کاترینا بلوم (۱۹۷۴) که روش های ترور شخصیت در باندهای مطبوعاتی را محکوم می کند. بُل، که معروف ترین رمان نویس آلمانی نسل خویش بود، علاوه بر نمایش نامۀیک قطعه زمین (۱۹۶۲) چندین رساله و مقاله نیز نوشته است.
بُل، هاینریش
رمان نویس آلمانی. کاتولیکی تندرو و ضدنازی بود که بر گذشتۀ سیاسی آلمان و مادّیگری جامعۀ جدید این کشور حمله کرد. با آثار فراوانش، ازجمله اشعار، داستان های کوتاه، و رمان هایش به هجو جامعۀ آلمان پرداخت، که بیلیارد در ساعت نه ونیم (۱۹۵۹) وتصویر زنی در میان جمع (۱۹۷۱) از نمونه های آن هاست. در ۱۹۷۲ برندۀ جایزۀ ادبی نوبل شد. بُل در کُلن به دنیا آمد. در سراسر جنگ جهانی دوم به مبارزۀ خود ادامه داد و در ۱۹۴۷ نویسندگی پیشه کرد و به گروه ۴۷ پیوست؛ اعضای این گروه نویسندگان منتقد جوانی بودند که خود را وقف نجات ادبیات آلمانی از آشفتگی پس از جنگ کرده بودند. شهرت بُل با رمانکجا هستی آدم؟ (۱۹۵۱)، که به مرحلۀ نهایی مقاومت آلمانی ها در ۱۹۴۵ می پردازد، تثبیت شد. بیلیارد در ساعت نُه ونیم از نظر سبک شناسی آغاز جدایی از رمان متعارف است؛ این رمان رویدادهای تاریخی مهم و کشمکش های قرن ۲۰ را آن گونه که در زندگانی سه نسل از خانواده ای معمار بازتاب یافته است در نمایی ۲۴ساعته از زندگی آنان بازگو می کند. در اثر خود با نام پایان مأموریت (۱۹۶۶) با زبانی طنز از اقتدارگرایی خشونت آمیز به شدت انتقاد کرد. اما مضامین اصلی که بُل به آن ها توجه دارد همه یک جا در رمان طنزآمیز و خوش ساخت تصویر زنی در میان جمع گرد آمده اند ـ اثری غنی به لحاظ تعددِ رویدادها و آکنده از شخصیت های گوناگون. هراس فزایندۀ بُل از قدرت نهادها و دولت، در سال های بعد او را از جهت سیاسی هرچه بیشتر به جناح چپ سوق داد و این گرایش در آثار ادبی او کاملاً مشهود است؛ مثل آبروی ازدست رفتۀ کاترینا بلوم (۱۹۷۴) که روش های ترور شخصیت در باندهای مطبوعاتی را محکوم می کند. بُل، که معروف ترین رمان نویس آلمانی نسل خویش بود، علاوه بر نمایش نامۀیک قطعه زمین (۱۹۶۲) چندین رساله و مقاله نیز نوشته است.
wikijoo: بل،_هاینریش_(۱۹۱۷ـ۱۹۸۵)