بقیه السیف

فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- کسانی که از ضرب شمشیر ( فاتحان ) نجات بافته اند بازمانده سپاه پس از هریمت : (( بقیه السیف که بهزار حلیه جان از آن ورطه بیرون بردند تیر و کمان انداخته بسوارخها و کاهداها خزیزند و دم در کشیدند . ) )

فرهنگ معین

( بقیة السیف ) (بَ یَّ تُ سْ سَ ) [ ع . ] (اِمر. ) ۱ - کسانی که از دَم تیغ دشمن جان به در برده اند. ۲ - بازمانده ، بجا مانده .

فرهنگ عمید

( بقیةالسیف ) کسانی که از دم تیغ دشمن جان به در برده اند، باقی ماندۀ سپاه شکست خورده.

پیشنهاد کاربران

( بَ یَّ تُ سْ سَ ) 1 - کسانی که از دَم تیغ دشمن جان به در برده اند. 2 - بازمانده ، بجا مانده .
سلام علیکم اگر ممکن است متن فوق را حذف و این متن را به جای آن آپلود بفرمایید:
امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام فرمودند: "بَقِیَّةُ السَّیْفِ أَبْقَى عَدَداً وأَکْثَرُ وَلَداً؛ آنچه بعد از کشتار باقى مى ماند پایدارتر بوده و تعدادش بیشتر می شود"۔ ( نهج البلاغه، حکمت 84 )
...
[مشاهده متن کامل]

مراد این است که هرگاه اکثر یک جمع به ناحق، به شمشیر دشمن کشته شوند و قلیلی از ایشان باقى بماند، حق تعالی به لطف خود برکتی به ایشان دهد که عدد ایشان افزایش کند و اولاد ایشان بسیار شود.
و این معنا در باره حضرت سید الساجدین زین العابدین صلوات اللّه و سلامه علیه مشاهده عالمیان شده؛ چه در واقعه کربلا "بقیة السیفی" که از مردان بود همان حضرت صلوات اللّه و سلامه علیه بود؛ و حق تعالی ذریّت طاهره آن حضرت را چنان بسیار کرد که در اطراف و اکناف جهان پراکنده شده، اکثر ولایات به زیور وجود جمعی کثیر از ایشان آراسته و پیراسته گشته. ( شرح آقا جمال الدین خوانسارى بر غرر الحکم، ج‏3، ص263 )

امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام فرمود: "بَقِیَّةُ السَّیْفِ أَبْقَى عَدَداً وأَکْثَرُ وَلَداً؛ آنچه بعد از کشتار باقى مى ماند پایدارتر بوده و تعدادش بیشتر مى شود"۔ ( نهج البلاغه، حکمت 84 )
مراد این است که هرگاه جمعى بنا حق اکثر ایشان بشمشیر دشمن کشته شوند و قلیلى از ایشان باقى بماند حق تعالى بلطف خود برکتى بایشان دهد که عدد ایشان فزایش کند و اولاد ایشان بسیار شود.
...
[مشاهده متن کامل]

و این معنا در باره حضرت سید الساجدین زین العابدین صلوات اللّه و سلامه علیه مشاهده عالمیان شده؛ چه در واقعه کربلا �بقیة السیفى� که از مردان بود همان حضرت صلوات اللّه و سلامه علیه بود و حق تعالی ذریّت طاهره آن حضرت را چنان بسیار کرد که در اطراف و اکناف جهان پراکنده شده، اکثر ولایات به زیور وجود جمعی کثیر از ایشان آراسته و پیراسته گشته. ( شرح آقا جمال الدین خوانسارى بر غرر الحکم، ج‏3، ص263 )

بپرس