بروگِل، خانواده (Brueghel)
تابلوی برج بابل
تابلوی ماه دسامبر- پیتر بروگل مهتر
خانوادۀ نقاش فلاندری. پیتر بروگل مهتر(ح ۱۵۲۵ـ۱۵۶۹) از نام دارترین هنرمندان عصر خود بود. نقاشی هایش از زندگی روستایی، زمینه را برای تکوین نقاشی از صحنه های زندگی روزمرهمهیا ساخت. همچنین تصویر کردن ضرب المثل های عامیانه را باب کرد، همچون کوری عصاکش کوری دگر(۱۵۶۸، موزۀ دی کاپودیمونته، ناپل). نقاشی پیروزی مرگ(۱۵۶۲؛ پرادو، مادرید) با پسند امروزی از تصاویر مرگبار مطابقت دارد و به وضوح از هیرونیموس بوسمتأثر است. تابلوی شکارچیان در برف(۱۵۶۵، موزۀ تاریخ هنر، وین) از مشهورترین آثار اوست. بروگِل مهتر به سبب مضامین نقاشی هایش «بروگل روستایی» لقب گرفت. دو پسرش نیز نقاش بودند. پیتر بروگل کهتر(۱۵۶۴ـ۱۶۳۸) با عنوان «بروگل دوزخی» در نقاشی از مضامین دینی مهارت داشت، و پسر دیگرش یان بروگل(۱۵۶۸ـ۱۶۲۵) ملقب به «بروگل مخملین»، از گل ها و مناظر طبیعی و دریایی نقاشی می کرد. پیتر مهتر در دهکده ای نزدیک بروژ به دنیا آمد، و در آنتورپ شاگرد و دستیار پیتر کوکه وان آلست (۱۵۰۲ـ۱۵۷۸) بود. در سفرش به ایتالیا در ۱۵۵۲، بیشتر از مناظر کوهستان آلپاینتأثیر گرفت تا از هنر ایتالیا. پس از بازگشت به آنتورپ برای جروم کوکه، حکاک باسمه کار، کار کرد و تصاویر چاپی طنزآمیز و تمثیلی ساخت. در این آثار و در برخی دیگر از نقاشی هایش همچون هبوط فرشتگان عصیانگر (بروکسل) از خیال پردازی هیرونیموس بوس تأثیر گرفت، لیکن نبوغ فردی اش در مجموعه آثار وی از زندگی و مناظر روستایی (بین سال های ۱۵۵۸ـ۱۵۶۹) مشهود است، که عبارت اند از رقص روستاییان؛ جشن ازدواج روستایی (وین)؛ کشتار بی گناهان (وین) و سرشماری بیت اللّحم(بروکسل)، دو اثر آخر احتمالاً به سلطۀ اسپانیا در هلند اشارۀ غیرمستقیم دارند؛ نیز مجموعه نقاشی هایش از ماه های سال، که فقط پنج تابلو از آن باقی مانده است، ازجمله تابلویماه فوریه (معروف بهشکارچیان در برف'). پیتر بروگل کهتر بسیاری از آثار پدرش را با ظرافت کمتری شبیه سازی کرد. یان مناظر طبیعی و دریایی و نقش اشیا را با پرداختی ظریف نقاشی می کرد که در بسیاری از هنرمندان تأثیر نهاد. دوست روبنس بود و در خلق آثاری همچون بهشت (موریتشویس) با او همکاری کرد. پسران پیتر کهتر و یان نیز هنرمند بودند.
تابلوی برج بابل
تابلوی ماه دسامبر- پیتر بروگل مهتر
خانوادۀ نقاش فلاندری. پیتر بروگل مهتر(ح ۱۵۲۵ـ۱۵۶۹) از نام دارترین هنرمندان عصر خود بود. نقاشی هایش از زندگی روستایی، زمینه را برای تکوین نقاشی از صحنه های زندگی روزمرهمهیا ساخت. همچنین تصویر کردن ضرب المثل های عامیانه را باب کرد، همچون کوری عصاکش کوری دگر(۱۵۶۸، موزۀ دی کاپودیمونته، ناپل). نقاشی پیروزی مرگ(۱۵۶۲؛ پرادو، مادرید) با پسند امروزی از تصاویر مرگبار مطابقت دارد و به وضوح از هیرونیموس بوسمتأثر است. تابلوی شکارچیان در برف(۱۵۶۵، موزۀ تاریخ هنر، وین) از مشهورترین آثار اوست. بروگِل مهتر به سبب مضامین نقاشی هایش «بروگل روستایی» لقب گرفت. دو پسرش نیز نقاش بودند. پیتر بروگل کهتر(۱۵۶۴ـ۱۶۳۸) با عنوان «بروگل دوزخی» در نقاشی از مضامین دینی مهارت داشت، و پسر دیگرش یان بروگل(۱۵۶۸ـ۱۶۲۵) ملقب به «بروگل مخملین»، از گل ها و مناظر طبیعی و دریایی نقاشی می کرد. پیتر مهتر در دهکده ای نزدیک بروژ به دنیا آمد، و در آنتورپ شاگرد و دستیار پیتر کوکه وان آلست (۱۵۰۲ـ۱۵۷۸) بود. در سفرش به ایتالیا در ۱۵۵۲، بیشتر از مناظر کوهستان آلپاینتأثیر گرفت تا از هنر ایتالیا. پس از بازگشت به آنتورپ برای جروم کوکه، حکاک باسمه کار، کار کرد و تصاویر چاپی طنزآمیز و تمثیلی ساخت. در این آثار و در برخی دیگر از نقاشی هایش همچون هبوط فرشتگان عصیانگر (بروکسل) از خیال پردازی هیرونیموس بوس تأثیر گرفت، لیکن نبوغ فردی اش در مجموعه آثار وی از زندگی و مناظر روستایی (بین سال های ۱۵۵۸ـ۱۵۶۹) مشهود است، که عبارت اند از رقص روستاییان؛ جشن ازدواج روستایی (وین)؛ کشتار بی گناهان (وین) و سرشماری بیت اللّحم(بروکسل)، دو اثر آخر احتمالاً به سلطۀ اسپانیا در هلند اشارۀ غیرمستقیم دارند؛ نیز مجموعه نقاشی هایش از ماه های سال، که فقط پنج تابلو از آن باقی مانده است، ازجمله تابلویماه فوریه (معروف بهشکارچیان در برف'). پیتر بروگل کهتر بسیاری از آثار پدرش را با ظرافت کمتری شبیه سازی کرد. یان مناظر طبیعی و دریایی و نقش اشیا را با پرداختی ظریف نقاشی می کرد که در بسیاری از هنرمندان تأثیر نهاد. دوست روبنس بود و در خلق آثاری همچون بهشت (موریتشویس) با او همکاری کرد. پسران پیتر کهتر و یان نیز هنرمند بودند.
wikijoo: بروگل،_خانواده