[ویکی نور] بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن. بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن در این نوشتار که نوشتاری است از خانم ناهید دامن پاک مقدم که به بحث و بررسی دربارۀ نظریۀ «عرفی بودن زبان قرآن»از منظر زبان شناختی پرداخته شده است.در بخش اول کتاب کلیاتی نظیر تعریف اصطلاحات، پیشینۀ بحث در میان مسلمانان و غربی ها و پیشینۀ آثار موجود در این زمینه بیان شده است.در این بخش نویسنده ضمن بیان اهمیت و اهداف و روش تحقیق و تعریف چند اصطلاح کلیدی منظور خود از «عرفی بودن زبان قرآن» را بیان می دارد.در بخش دوم ضمن نقد و بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن به ارائۀ تعریفی کاملا روشن و بدون هرگونه ابهام از آن پرداخته و معتقد است قرآن از زبان قوم، که ارزش ابزاری دارد، با توجه به معلومات، باورها و عواطف مخاطبان خود بهره گرفته و در عین حال تمام محورهای زیبایی ظاهر سخن را هماهنگ ساخته و محتوای وحی را در زیباترین قالب الفاظ بیان داشته است.
در آخرین بخش از کتاب فصول متعددی به تقویت و تکمیل فهم نظریه مذکور و آگاهی نسبت به وسعت دایرۀ معنا و مدلولات آن اختصاص یافته و شبهاتی که بر نظریه فوق وارد شده، پاسخ داده شده است.به اعتقاد نگارنده پذیرفتن نظریه عرفی بودن زبان قرآن به هیچ وجه به معنی تأثیرپذیری این کتاب از فرهنگ جاهلی نیست، بلکه شواهد فراوانی در دست است که قرآن عناصر منفی و خرافات جاهلی را نپذیرفته و با آنها مقابله کرده است.همچنین فرض عرفی دانستن زبان قرآن به معنی کهنگی قرآن و جهانی نبودن تعالیم آن نیست،زیرا قرآن می تواند در عین حال که به زبان عرب آن عهد است تعالیمی برای بشریت در تمام اعصار داشته باشد.
وسعت پژوهشهای دین شناختی در سه دهۀ اخیر که عرصه جدیدی از چالش های فکری و عقیدتی را برای متدینان در دنیای کنونی گشوده است. انگیزۀ نگارش اثری در جهت تبیین یکی از نظریات موجود دربارۀ «زبان قرآن» شد که به نظر می رسد با بررسی و تحلیل این نظریه می توان به نتیجه ای دست یافت که در حل بسیاری از مشکلات نص شناختی و تفسیری قرآن به خصوص در قرن حاضر نقش کلیدی دارد.از آن جا که بخش قابل توجهی از پژوهشها و مباحثات مذکور به صورت زیربنایی به زبان دین یا زبان متون دینی بازمی گردد، وارد شدن در بحث زبان شناختی قرآن و بررسی جوانب و زوایای آن از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است.زیرا قرآن اصیل ترین متن وحیانی موجود است.لذا بایسته بود با تحقیق و نکته سنجی در مقوله زبان قرآن، تحولی در بستر فهم و تفسیر قرآن ایجاد گردد.
کتاب مشتمل بر یک یادداشت از دبیرخانه نمایشگاه قرآن کریم،یک تقدیم و یک سپاسگزاری است.سپس چکیده ای از مطالب کتاب در ابتدای آن در اختیار خواننده قرار گرفته و پس از آن مقدمه ای کوتاه از مؤلف آمده است.محتوای کتاب در سه بخش
اصلی با فصولی ذیل هریک تنظیم یافته است:
در آخرین بخش از کتاب فصول متعددی به تقویت و تکمیل فهم نظریه مذکور و آگاهی نسبت به وسعت دایرۀ معنا و مدلولات آن اختصاص یافته و شبهاتی که بر نظریه فوق وارد شده، پاسخ داده شده است.به اعتقاد نگارنده پذیرفتن نظریه عرفی بودن زبان قرآن به هیچ وجه به معنی تأثیرپذیری این کتاب از فرهنگ جاهلی نیست، بلکه شواهد فراوانی در دست است که قرآن عناصر منفی و خرافات جاهلی را نپذیرفته و با آنها مقابله کرده است.همچنین فرض عرفی دانستن زبان قرآن به معنی کهنگی قرآن و جهانی نبودن تعالیم آن نیست،زیرا قرآن می تواند در عین حال که به زبان عرب آن عهد است تعالیمی برای بشریت در تمام اعصار داشته باشد.
وسعت پژوهشهای دین شناختی در سه دهۀ اخیر که عرصه جدیدی از چالش های فکری و عقیدتی را برای متدینان در دنیای کنونی گشوده است. انگیزۀ نگارش اثری در جهت تبیین یکی از نظریات موجود دربارۀ «زبان قرآن» شد که به نظر می رسد با بررسی و تحلیل این نظریه می توان به نتیجه ای دست یافت که در حل بسیاری از مشکلات نص شناختی و تفسیری قرآن به خصوص در قرن حاضر نقش کلیدی دارد.از آن جا که بخش قابل توجهی از پژوهشها و مباحثات مذکور به صورت زیربنایی به زبان دین یا زبان متون دینی بازمی گردد، وارد شدن در بحث زبان شناختی قرآن و بررسی جوانب و زوایای آن از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است.زیرا قرآن اصیل ترین متن وحیانی موجود است.لذا بایسته بود با تحقیق و نکته سنجی در مقوله زبان قرآن، تحولی در بستر فهم و تفسیر قرآن ایجاد گردد.
کتاب مشتمل بر یک یادداشت از دبیرخانه نمایشگاه قرآن کریم،یک تقدیم و یک سپاسگزاری است.سپس چکیده ای از مطالب کتاب در ابتدای آن در اختیار خواننده قرار گرفته و پس از آن مقدمه ای کوتاه از مؤلف آمده است.محتوای کتاب در سه بخش
اصلی با فصولی ذیل هریک تنظیم یافته است:
wikinoor: بررسی_نظریه_عرفی_بودن_زبان_قرآن
[ویکی فقه] بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن (کتاب). «بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن» در این نوشتار که نوشتاری است از خانم ناهید دامن پاک مقدم که به بحث و بررسی درباره نظریه «عرفی بودن زبان قرآن» از منظر زبان شناختی پرداخته شده است.
در بخش اول کتاب کلیاتی نظیر تعریف اصطلاحات، پیشینه بحث در میان مسلمانان و غربی ها و پیشینه آثار موجود در این زمینه بیان شده است. در این بخش نویسنده ضمن بیان اهمیت و اهداف و روش تحقیق و تعریف چند اصطلاح کلیدی منظور خود از «عرفی بودن زبان قرآن» را بیان می دارد. در بخش دوم ضمن نقد و بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن به ارائه تعریفی کاملا روشن و بدون هرگونه ابهام از آن پرداخته و معتقد است قرآن از زبان قوم، که ارزش ابزاری دارد، با توجه به معلومات، باورها و عواطف مخاطبان خود بهره گرفته و در عین حال تمام محورهای زیبایی ظاهر سخن را هماهنگ ساخته و محتوای وحی را در زیباترین قالب الفاظ بیان داشته است. در آخرین بخش از کتاب فصول متعددی به تقویت و تکمیل فهم نظریه مذکور و آگاهی نسبت به وسعت دایره معنا و مدلولات آن اختصاص یافته و شبهاتی که بر نظریه فوق وارد شده، پاسخ داده شده است. به اعتقاد نگارنده پذیرفتن نظریه عرفی بودن زبان قرآن به هیچ وجه به معنی تاثیرپذیری این کتاب از فرهنگ جاهلی نیست، بلکه شواهد فراوانی در دست است که قرآن عناصر منفی و خرافات جاهلی را نپذیرفته و با آنها مقابله کرده است. همچنین فرض عرفی دانستن زبان قرآن به معنی کهنگی قرآن و جهانی نبودن تعالیم آن نیست، زیرا قرآن می تواند در عین حال که به زبان عرب آن عهد است تعالیمی برای بشریت در تمام اعصار داشته باشد.
انگیزه نگارش
وسعت پژوهشهای دین شناختی در سه دهه اخیر که عرصه جدیدی از چالش های فکری و عقیدتی را برای متدینان در دنیای کنونی گشوده است انگیزه نگارش اثری در جهت تبیین یکی از نظریات موجود درباره «زبان قرآن» شد که به نظر می رسد با بررسی و تحلیل این نظریه می توان به نتیجه ای دست یافت که در حل بسیاری از مشکلات نص شناختی و تفسیری قرآن به خصوص در قرن حاضر نقش کلیدی دارد. از آن جا که بخش قابل توجهی از پژوهشها و مباحثات مذکور به صورت زیربنایی به زبان دین یا زبان متون دینی بازمی گردد، وارد شدن در بحث زبان شناختی قرآن و بررسی جوانب و زوایای آن از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است. زیرا قرآن اصیل ترین متن وحیانی موجود است. لذا بایسته بود با تحقیق و نکته سنجی در مقوله زبان قرآن، تحولی در بستر فهم و تفسیر قرآن ایجاد گردد.
ساختار کتاب
کتاب مشتمل بر یک یادداشت از دبیرخانه نمایشگاه قرآن کریم، یک تقدیم و یک سپاسگزاری است. سپس چکیده ای از مطالب کتاب در ابتدای آن در اختیار خواننده قرار گرفته و پس از آن مقدمه ای کوتاه از مؤلف آمده است. محتوای کتاب در سه بخش اصلی با فصولی ذیل هریک تنظیم یافته است: بخش اول: کلیات، که شامل پنج فصل با عناوین: مقدمات، تعریف اصطلاحات، پیشینه بحث در میان مسلمانان، پیشینه بحث در میان غربی ها و پیشینه آثار می باشد. بخش دوم: بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن دارای یک مقدمه است و در چهار فصل تنظیم شده است: فصل اول: تعریف نظریه عرفی بودن زبان قرآن. فصل دوم:مشخصات نظریه عرفی بودن زبان قرآن. فصل سوم: مبانی نظریه عرفی بودن زبان قرآن و فصل چهارم: ادله عرفی بودن زبان قرآن. بخش سوم کتاب نیز شامل یک مقدمه و فصول دوازده گانه ای به شرح ذیل می باشد: ۱- تاثیرپذیری از فرهنگ جاهلی ۲- شامح و مبالغه در قرآن ۳- عدم فهم پاره ای از آیات، ۴- کهنگی قرآن ۵- خصوصی بودن خطاب قرآن ۶- ذوبطون بودن آیات قرآن ۷- تاویل پذیری آیات قرآن ۸- تمثیل در قرآن ۹- استعاره و کنایه و تمام نمادگرایی در قرآن ۱۰- عدم وجود مجاز در قرآن ۱۱- وجود متشابهات در قرآن ۱۲- اشتمال قرآن بر حقایق علمی. در پایان نتیجه گیری از مباحث یادشده صورت گرفته و پیشنهاداتی از سوی نگارنده ارائه شده است. پیوستی با عنوان: انواع قرینه ها و نیز فهرستی از منابع و مآخذ، اصطلاحات و اعلام به کتاب افزوده شده است.
نسخه شناسی
...
در بخش اول کتاب کلیاتی نظیر تعریف اصطلاحات، پیشینه بحث در میان مسلمانان و غربی ها و پیشینه آثار موجود در این زمینه بیان شده است. در این بخش نویسنده ضمن بیان اهمیت و اهداف و روش تحقیق و تعریف چند اصطلاح کلیدی منظور خود از «عرفی بودن زبان قرآن» را بیان می دارد. در بخش دوم ضمن نقد و بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن به ارائه تعریفی کاملا روشن و بدون هرگونه ابهام از آن پرداخته و معتقد است قرآن از زبان قوم، که ارزش ابزاری دارد، با توجه به معلومات، باورها و عواطف مخاطبان خود بهره گرفته و در عین حال تمام محورهای زیبایی ظاهر سخن را هماهنگ ساخته و محتوای وحی را در زیباترین قالب الفاظ بیان داشته است. در آخرین بخش از کتاب فصول متعددی به تقویت و تکمیل فهم نظریه مذکور و آگاهی نسبت به وسعت دایره معنا و مدلولات آن اختصاص یافته و شبهاتی که بر نظریه فوق وارد شده، پاسخ داده شده است. به اعتقاد نگارنده پذیرفتن نظریه عرفی بودن زبان قرآن به هیچ وجه به معنی تاثیرپذیری این کتاب از فرهنگ جاهلی نیست، بلکه شواهد فراوانی در دست است که قرآن عناصر منفی و خرافات جاهلی را نپذیرفته و با آنها مقابله کرده است. همچنین فرض عرفی دانستن زبان قرآن به معنی کهنگی قرآن و جهانی نبودن تعالیم آن نیست، زیرا قرآن می تواند در عین حال که به زبان عرب آن عهد است تعالیمی برای بشریت در تمام اعصار داشته باشد.
انگیزه نگارش
وسعت پژوهشهای دین شناختی در سه دهه اخیر که عرصه جدیدی از چالش های فکری و عقیدتی را برای متدینان در دنیای کنونی گشوده است انگیزه نگارش اثری در جهت تبیین یکی از نظریات موجود درباره «زبان قرآن» شد که به نظر می رسد با بررسی و تحلیل این نظریه می توان به نتیجه ای دست یافت که در حل بسیاری از مشکلات نص شناختی و تفسیری قرآن به خصوص در قرن حاضر نقش کلیدی دارد. از آن جا که بخش قابل توجهی از پژوهشها و مباحثات مذکور به صورت زیربنایی به زبان دین یا زبان متون دینی بازمی گردد، وارد شدن در بحث زبان شناختی قرآن و بررسی جوانب و زوایای آن از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است. زیرا قرآن اصیل ترین متن وحیانی موجود است. لذا بایسته بود با تحقیق و نکته سنجی در مقوله زبان قرآن، تحولی در بستر فهم و تفسیر قرآن ایجاد گردد.
ساختار کتاب
کتاب مشتمل بر یک یادداشت از دبیرخانه نمایشگاه قرآن کریم، یک تقدیم و یک سپاسگزاری است. سپس چکیده ای از مطالب کتاب در ابتدای آن در اختیار خواننده قرار گرفته و پس از آن مقدمه ای کوتاه از مؤلف آمده است. محتوای کتاب در سه بخش اصلی با فصولی ذیل هریک تنظیم یافته است: بخش اول: کلیات، که شامل پنج فصل با عناوین: مقدمات، تعریف اصطلاحات، پیشینه بحث در میان مسلمانان، پیشینه بحث در میان غربی ها و پیشینه آثار می باشد. بخش دوم: بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن دارای یک مقدمه است و در چهار فصل تنظیم شده است: فصل اول: تعریف نظریه عرفی بودن زبان قرآن. فصل دوم:مشخصات نظریه عرفی بودن زبان قرآن. فصل سوم: مبانی نظریه عرفی بودن زبان قرآن و فصل چهارم: ادله عرفی بودن زبان قرآن. بخش سوم کتاب نیز شامل یک مقدمه و فصول دوازده گانه ای به شرح ذیل می باشد: ۱- تاثیرپذیری از فرهنگ جاهلی ۲- شامح و مبالغه در قرآن ۳- عدم فهم پاره ای از آیات، ۴- کهنگی قرآن ۵- خصوصی بودن خطاب قرآن ۶- ذوبطون بودن آیات قرآن ۷- تاویل پذیری آیات قرآن ۸- تمثیل در قرآن ۹- استعاره و کنایه و تمام نمادگرایی در قرآن ۱۰- عدم وجود مجاز در قرآن ۱۱- وجود متشابهات در قرآن ۱۲- اشتمال قرآن بر حقایق علمی. در پایان نتیجه گیری از مباحث یادشده صورت گرفته و پیشنهاداتی از سوی نگارنده ارائه شده است. پیوستی با عنوان: انواع قرینه ها و نیز فهرستی از منابع و مآخذ، اصطلاحات و اعلام به کتاب افزوده شده است.
نسخه شناسی
...
wikifeqh: بررسی_نظریه_عرفی_بودن_زبان_قرآن _(کتاب)