[ویکی فقه] برخورد با اسیر (قرآن). درباره اسیر گرفتن و نحوه برخورد با اسیر در قرآن موارد بسیاری ذکر شده است در این مبحث به برخی از آن موارد اشاره می شود.
یکی از مواردی که در قرآن به آن اشاره شده است، آزاد شدن گروهی از اسیران جنگ بدر در برابر فدیه می باشد آنجا که می فرماید: یـایها النبی قل لمن فی ایدیکم من الاسری ان یعلم الله فی قلوبکم خیرا یؤتکم خیرا ممآ اخذ منکم ویغفر لکم والله غفور رحیم.(ای پیامبر به کسانی که در دست شما اسیرند بگو اگر خدا در دلهای شما خیری سراغ داشته باشد بهتر از آنچه از شما گرفته شده به شما عطا می کند و بر شما می بخشاید و خدا آمرزنده مهربان است) همچنین در قرآن آزادسازی اسیران کافر با گرفتن فدیه یا با منت نهادن، امری جایز و روا شمرده شده است: فاذا لقیتم الذین کفروا فضرب الرقاب حتی اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق فاما منا بعد واما فداء حتی تضع الحرب اوزارها ذلک...(پس چون با کسانی که کفر ورزیده اند برخورد کنید گردن هایشان را بزنید تا چون آنان را در کشتار از پای درآوردید پس اسیران را استوار در بند کشید سپس یا بر آنان منت نهید و آزادشان کنید و یا فدیه و عوض از ایشان بگیرید تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود این است دستور خدا و اگر خدا می خواست از ایشان انتقام می کشید ولی فرمان پیکار داد تا برخی از شما را به وسیله برخی دیگر بیازماید و کسانی که در راه خدا کشته شده اند هرگز کارهایشان را ضایع نمی کند).
احسان به اسیر
در قرآن کریم احسان مخلصانه به اسیر، امری مطلوب و خداپسندانه دانسته شده است و می فرماید: ان الابرار... • ویطعمون الطعام علی حبه... واسیرا• انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاء ولا شکورا.
تهدید اسیران
یکی دیگر از مواردی که در قرآن به آن اشاره شده است، تهدید اسیران جنگ بدر به گرفتار شدن دوباره می باشد، در قرآن می فرماید در صورت خیانت کردن پس از آزادی دوباره گرفتار خواهند شد: یـایها النبی قل لمن فی ایدیکم من الاسری ان یعلم الله فی قلوبکم خیرا یؤتکم خیرا ممآ اخذ منکم... • وان یریدوا خیانتک فقد خانوا الله من قبل فامکن منهم.... (سیاق این آیه و آیه پیش از آن در مقام بیان این نکته است که احتمال خیانت نباید مانع آزادسازی اسیران شود و اگر آنان قصد خیانت کردند، مثل گذشته سزای خیانت خود را با قتل و اسارت دوباره خواهند دید.)
دعوت اسیران به ایمان
...
یکی از مواردی که در قرآن به آن اشاره شده است، آزاد شدن گروهی از اسیران جنگ بدر در برابر فدیه می باشد آنجا که می فرماید: یـایها النبی قل لمن فی ایدیکم من الاسری ان یعلم الله فی قلوبکم خیرا یؤتکم خیرا ممآ اخذ منکم ویغفر لکم والله غفور رحیم.(ای پیامبر به کسانی که در دست شما اسیرند بگو اگر خدا در دلهای شما خیری سراغ داشته باشد بهتر از آنچه از شما گرفته شده به شما عطا می کند و بر شما می بخشاید و خدا آمرزنده مهربان است) همچنین در قرآن آزادسازی اسیران کافر با گرفتن فدیه یا با منت نهادن، امری جایز و روا شمرده شده است: فاذا لقیتم الذین کفروا فضرب الرقاب حتی اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق فاما منا بعد واما فداء حتی تضع الحرب اوزارها ذلک...(پس چون با کسانی که کفر ورزیده اند برخورد کنید گردن هایشان را بزنید تا چون آنان را در کشتار از پای درآوردید پس اسیران را استوار در بند کشید سپس یا بر آنان منت نهید و آزادشان کنید و یا فدیه و عوض از ایشان بگیرید تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود این است دستور خدا و اگر خدا می خواست از ایشان انتقام می کشید ولی فرمان پیکار داد تا برخی از شما را به وسیله برخی دیگر بیازماید و کسانی که در راه خدا کشته شده اند هرگز کارهایشان را ضایع نمی کند).
احسان به اسیر
در قرآن کریم احسان مخلصانه به اسیر، امری مطلوب و خداپسندانه دانسته شده است و می فرماید: ان الابرار... • ویطعمون الطعام علی حبه... واسیرا• انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاء ولا شکورا.
تهدید اسیران
یکی دیگر از مواردی که در قرآن به آن اشاره شده است، تهدید اسیران جنگ بدر به گرفتار شدن دوباره می باشد، در قرآن می فرماید در صورت خیانت کردن پس از آزادی دوباره گرفتار خواهند شد: یـایها النبی قل لمن فی ایدیکم من الاسری ان یعلم الله فی قلوبکم خیرا یؤتکم خیرا ممآ اخذ منکم... • وان یریدوا خیانتک فقد خانوا الله من قبل فامکن منهم.... (سیاق این آیه و آیه پیش از آن در مقام بیان این نکته است که احتمال خیانت نباید مانع آزادسازی اسیران شود و اگر آنان قصد خیانت کردند، مثل گذشته سزای خیانت خود را با قتل و اسارت دوباره خواهند دید.)
دعوت اسیران به ایمان
...
wikifeqh: برخورد_با_اسیر_(قرآن)