بربت. [ ب َ ب َ ] ( اِ ) سازی است مشهور و عود است یا طنبور و در اغلب لغات بهمین املاست. بلی بفتح هر دو با، بربت ، سازی است و شبیه بسینه مرغابی کاسه ای دارد و بت پارسی و بتای قرشت است و ط معرب آنست و بربط را که هر دو با، مفتوح است عربان مکسور کرده اند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ).عود. کران. مزهر. ( یادداشت بخط مؤلف ) : تاک رز را گفت ای دختر بی دولت این شکم چیست چو پشت و شکم بربت .
منوچهری.
رجوع به بربط شود.
فرهنگ فارسی
( اسم ) یکی از متداولترین و مهمترین سازهای دوره های گذشت. تاریخ ایران و عرب . در ساختمان این ساز و جنس چوب واوتار آن دقت فراوان میشده . و آن طنبور مانندی است کاسه بزرگ و دست. کوتاه عود . سازی است مشهور و عود است یا طنبور و در اغلب لغات بهمین امست کران .
پیشنهاد کاربران
بَربَت یا بربط سازی ایرانی از گونۀ سازهای کاسه بزرگ و دسته کوتاه از خانوادهٔ لوت از ردهٔ سازهای زهی زخمه ای است که شباهت بسیار زیادی به عود دارد. این ساز در مقایسه با عود دارای کاسۀ کوچک تر و دستۀ بلندتر و صدای متمایزی است. ... [مشاهده متن کامل]
پیشینۀ ساز بربت به دوران نوازندگی باربَد در دربار خسروپرویز باز می گردد. گفته می شود که نام بربت برگرفته از نام «باربد» می باشد. براساس مقاله ای در مجلۀ پژوهشنامه ایران باستان، در دورۀ ساسانی، نقش ساز بربت در صحنه های متنوع، روی فرم های مختلفی از ظروف فلزی نقر شده است که اغلب صحنه ها نمایش دهندۀ بزم ها، ضیافت ها و جشن های درباری هستند و به طورکلی، جایگاه ویژه و رفیع ساز بربت را در فرهنگ موسیقی عصر ساسانی به تصویر می کشند. تصویر این ساز در سنگ نگاره ها و مینیاتورها به وفور ثبت شده است. استفاده از این ساز در دوران قاجار به علت حجم صدای کم محدود شد، به طوری که کمابیش از ارکستر موسیقی سنتی ایرانی حذف گردید. ساز بربط در دهه های اخیر به همتابراهیم قنبری مهر بازسازی و توسط نوازندگانی چون حسین بهروزی نیا در کنسرت های متعدد داخلی و خارجی نواخته شد، به طوری که اکنون عضوی جدایی ناپذیر در ارکستر موسیقی سنتی ایرانی به شمار می رود.