برآکش. بَرآکُش ( به انگلیسی: Spoiler ) وسیله ای است برای کاستن از نیروی برآر در هواگردها.
برآکش ها صفحاتی بر روی سطح بال هستند که می توانند از میان ماهیواره رو به بالا باز شوند. با این کار برآکش به طور دقیق یک واماندگی کنترل شده ای را در بخشی از عقب بال پشت سر خود ایجاد می کند، که باعث کاهش شدید نیروی برآر آن قسمت بال می شود. برآکش ها با ترمزهای هوایی متفاوتند. ترمزهای هوایی جهت افزایش نیروی پسار طراحی شده اند در صورتی که نیروی برآر را به مقدار کمی تغییر می دهند. در صورتی که برآکش ها به طور چشمگیری نیروی برآر را کاهش می دهند در حالی که در پسار فقط افزایش محدودی را به وجود می آورد.
برآکش ها در بادپرها هواپیماهای بدون موتور جهت کنترل سرعت فرود و همچنین دستیابی به یک فرود کنترل شده در نقطه مورد نظر استفاده می شوند. پایین آوردن دماغه هواپیما می تواند باعث افزایش سرعت فرود شود، هر چند برآکش ها قادرند سرعت مطمئنه برای فرود ایجاد کنند.
هواپیماهای مسافربری هم معمولاً به برآکش ها مجهز هستند. برآکش ها گاهی برای فرود آمدن از ارتفاع پرواز افقی استفاده می شود تا هواپیما را جهت فرود آمدن تا ارتفاع پایین تر بدون استفاده از سرعت، کمک کند. استفاده از آن ها محدود است، به طوری که جریان متلاطمی که در پشت آن ها ایجاد می شود صدا و لرزش قابل توجه ای را سبب می شود که امکان ناراحتی برای مسافران می باشد. برآکش ها به طور متفاوتی عمل می کنند تا کنترل چرخش را میسر سازند. در زمان نشستن اگر چه برآکش ها تقریباً همیشه در بیشترین حالت مؤثر برای کمک به کاهش سرعت هواپیما استفاده می شود. افزایش نیروی پسار توسط برآکش ها ایجاد می شود که به طور مستقیم بر روی ترمزها اثر می کند. به هر حال آنچه که در واقع بدست می آید برآکش ها باعث کاهش چشمگیر نیروی برآر می شوند از این رو وزن هواپیما از بال ها به ارابه فرود منتقل می گردد که به چرخ ها اجازه می دهد که به طور مکانیکی با کمترین تغییر در لغزیدن ترمز کنند. همچنین نیروی معکوس فشار موتور اغلب برای کمک به کاهش سرعت فرود استفاده می شود. برآکش ها در هواپیماهای با موتور پیستونی خنک شونده با هوا برای جلوگیری از صدمات ناشی از سرد شدن موتور مورد نیاز هستند. در فرود بدون برآکش ها سرعت هوا افزایش یافته و موتور در قدرت کم گرمای کمتری نسبت به حالت عادی ایجاد می کند. موتور ممکن است به سرعت سرد شده که باعث چسبندگی دریچه ها، ترک سیلندر یا مشکلات دیگر شود. برآکش ها با اجازه دادن به هواپیما برای اینکه با سرعت مطلوب فرود آید موقعیت را آرام می کنند در آن هنگام به موتور اجازه می دهد با تنظیمات قدرتی کار کند تا از سرد شدن سریع آن جلوگیری کند. ( این بخصوص در موتورهای پیستونی توربوشارژ درست است، آنچه که دمای بالاتری نسبت به aspirated engine به طور عادی تولید می کند ) .
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبرآکش ها صفحاتی بر روی سطح بال هستند که می توانند از میان ماهیواره رو به بالا باز شوند. با این کار برآکش به طور دقیق یک واماندگی کنترل شده ای را در بخشی از عقب بال پشت سر خود ایجاد می کند، که باعث کاهش شدید نیروی برآر آن قسمت بال می شود. برآکش ها با ترمزهای هوایی متفاوتند. ترمزهای هوایی جهت افزایش نیروی پسار طراحی شده اند در صورتی که نیروی برآر را به مقدار کمی تغییر می دهند. در صورتی که برآکش ها به طور چشمگیری نیروی برآر را کاهش می دهند در حالی که در پسار فقط افزایش محدودی را به وجود می آورد.
برآکش ها در بادپرها هواپیماهای بدون موتور جهت کنترل سرعت فرود و همچنین دستیابی به یک فرود کنترل شده در نقطه مورد نظر استفاده می شوند. پایین آوردن دماغه هواپیما می تواند باعث افزایش سرعت فرود شود، هر چند برآکش ها قادرند سرعت مطمئنه برای فرود ایجاد کنند.
هواپیماهای مسافربری هم معمولاً به برآکش ها مجهز هستند. برآکش ها گاهی برای فرود آمدن از ارتفاع پرواز افقی استفاده می شود تا هواپیما را جهت فرود آمدن تا ارتفاع پایین تر بدون استفاده از سرعت، کمک کند. استفاده از آن ها محدود است، به طوری که جریان متلاطمی که در پشت آن ها ایجاد می شود صدا و لرزش قابل توجه ای را سبب می شود که امکان ناراحتی برای مسافران می باشد. برآکش ها به طور متفاوتی عمل می کنند تا کنترل چرخش را میسر سازند. در زمان نشستن اگر چه برآکش ها تقریباً همیشه در بیشترین حالت مؤثر برای کمک به کاهش سرعت هواپیما استفاده می شود. افزایش نیروی پسار توسط برآکش ها ایجاد می شود که به طور مستقیم بر روی ترمزها اثر می کند. به هر حال آنچه که در واقع بدست می آید برآکش ها باعث کاهش چشمگیر نیروی برآر می شوند از این رو وزن هواپیما از بال ها به ارابه فرود منتقل می گردد که به چرخ ها اجازه می دهد که به طور مکانیکی با کمترین تغییر در لغزیدن ترمز کنند. همچنین نیروی معکوس فشار موتور اغلب برای کمک به کاهش سرعت فرود استفاده می شود. برآکش ها در هواپیماهای با موتور پیستونی خنک شونده با هوا برای جلوگیری از صدمات ناشی از سرد شدن موتور مورد نیاز هستند. در فرود بدون برآکش ها سرعت هوا افزایش یافته و موتور در قدرت کم گرمای کمتری نسبت به حالت عادی ایجاد می کند. موتور ممکن است به سرعت سرد شده که باعث چسبندگی دریچه ها، ترک سیلندر یا مشکلات دیگر شود. برآکش ها با اجازه دادن به هواپیما برای اینکه با سرعت مطلوب فرود آید موقعیت را آرام می کنند در آن هنگام به موتور اجازه می دهد با تنظیمات قدرتی کار کند تا از سرد شدن سریع آن جلوگیری کند. ( این بخصوص در موتورهای پیستونی توربوشارژ درست است، آنچه که دمای بالاتری نسبت به aspirated engine به طور عادی تولید می کند ) .
wiki: برآکش