[ویکی شیعه] بُدَیل ِ بْن ِ وَرْقاء، از اصحاب مکی پیامبر اکرم(ص) و از شیوخ قبیله خزاعه بود. وی در ماجرای صلح حدیبیه و حجة الوداع و نیز در جنگ های حنین و تبوک و فتح مکه حضور داشته و بنابر روایتی، هنگام فتح مکه ۹۷ سال داشته است .
بُدَیل ِ بْن ِ وَرْقاء، از اصحاب مکی پیامبر اکرم (ص ) و از شیوخ قبیله خزاعه بود. در کهن ترین منابع ، نام او فقط به صورت بدیل بن ورقاء یا بدیل بن ورقاء خزاعی آمده است ؛ اما ظاهراً ابن سعد نخستین کسی است که نام او و اجدادش را به صورتی نسبتاً کامل آورده است ، ولی در مقایسه با آنچه ابن اثیر آورده ، بعضی از اجداد او را از میانه انداخته است .
کنیه اش را نیز به اختلاف ، ابوعمر و ابوعبدالله گفته اند.
بُدَیل ِ بْن ِ وَرْقاء، از اصحاب مکی پیامبر اکرم (ص ) و از شیوخ قبیله خزاعه بود. در کهن ترین منابع ، نام او فقط به صورت بدیل بن ورقاء یا بدیل بن ورقاء خزاعی آمده است ؛ اما ظاهراً ابن سعد نخستین کسی است که نام او و اجدادش را به صورتی نسبتاً کامل آورده است ، ولی در مقایسه با آنچه ابن اثیر آورده ، بعضی از اجداد او را از میانه انداخته است .
کنیه اش را نیز به اختلاف ، ابوعمر و ابوعبدالله گفته اند.
wikishia: بدیل_بن_ورقاء
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از دائرة المعارف قرآن کریم است
از بزرگان قبیله خُزاعه و صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله.
برخی سیره نویسان نام جد او را عبدالعزی بن ربیعه و برخی دیگر، عمرو بن ربیعه ذکر کرده اند. وی از چهره های مؤثر در تاریخ صدر اسلام و از زیرکان عرب دانسته شده است.
درباره زندگی وی، پیش از اسلام آوردنش اطلاع چندانی در دست نیست. طبق پاره ای گزارش ها او ساکن مکه بوده و نخستین کسی است که در مکه روشنایی قرار داد و در آن شهر، خانه مربعی شکل (شبیه خانه خدا) ساخت و برای آن پنجره و دریچه هایی قرار داد، در حالی که پیش از وی به احترام کعبه کسی چنین کاری نمی کرد و برای این که خانه کعبه از دیگر بناها ممتاز باشد از ساختن خانه هایی شبیه آن خودداری می شد.
گویا او قبل از اسلام آوردنش و پیش از هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مدینه، به همراه تنی چند از مشرکان به اعمال مسلمانان خرده می گرفتند، از این رو برخی مفسران در ذیل آیه 67 سوره حج/22 و نیز آیه 119 سوره انعام/6 از او نام برده و او را در شأن نزول این آیات دخیل دانسته اند.
بیشتر سیره نویسان و مفسران از نقش بدیل در پیمان حدیبیه در سال ششم هجرت سخن گفته و نوشته اند که او با شماری از بزرگان قبیله خود و به نمایندگی از قریش به حضور پیامبر رسیدند و آن حضرت را از آمادگی قریش برای جنگ با او باخبر ساختند و نیز پس از جویا شدن از علت سفر رسول خدا صلی الله علیه و آله گزارش آن را به اطلاع مشرکان مکه رساندند و با آن که قریش او را به نمایندگی نزد پیامبر فرستاده بودند به سخنانش اعتماد نکرده، او را به سازش با پیامبر متهم کردند.
گویند: رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از صلح حدیبیه، ـ حدود سه ماه پیش از فتح مکه ـ نامه ای به خط علی علیه السلام برای بدیل فرستاد. در این نامه جمله «کریم ترین اهل تهامه نزد من شمایید» نشان دهنده مقام بدیل و خزاعه نزد پیامبر صلی الله علیه و آله است. نوشته اند که بدیل این نامه را به فرزندش مسلم سپرد و گفت: مادام که این نامه با شماست خیر و برکت با شما خواهد بود.
قبیله بدیل (خزاعه) پس از صلح حدیبیه، همپیمان پیامبر صلی الله علیه و آله بودند و مطابق گزارش هایی همه افراد این قبیله، اعم از مشرک و مسلمان، رازدار و امین سرّ پیامبر و هواخواه آن حضرت بودند و آنچه در مکه می گذشت از پیامبر مخفی نمی کردند.
از بزرگان قبیله خُزاعه و صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله.
برخی سیره نویسان نام جد او را عبدالعزی بن ربیعه و برخی دیگر، عمرو بن ربیعه ذکر کرده اند. وی از چهره های مؤثر در تاریخ صدر اسلام و از زیرکان عرب دانسته شده است.
درباره زندگی وی، پیش از اسلام آوردنش اطلاع چندانی در دست نیست. طبق پاره ای گزارش ها او ساکن مکه بوده و نخستین کسی است که در مکه روشنایی قرار داد و در آن شهر، خانه مربعی شکل (شبیه خانه خدا) ساخت و برای آن پنجره و دریچه هایی قرار داد، در حالی که پیش از وی به احترام کعبه کسی چنین کاری نمی کرد و برای این که خانه کعبه از دیگر بناها ممتاز باشد از ساختن خانه هایی شبیه آن خودداری می شد.
گویا او قبل از اسلام آوردنش و پیش از هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مدینه، به همراه تنی چند از مشرکان به اعمال مسلمانان خرده می گرفتند، از این رو برخی مفسران در ذیل آیه 67 سوره حج/22 و نیز آیه 119 سوره انعام/6 از او نام برده و او را در شأن نزول این آیات دخیل دانسته اند.
بیشتر سیره نویسان و مفسران از نقش بدیل در پیمان حدیبیه در سال ششم هجرت سخن گفته و نوشته اند که او با شماری از بزرگان قبیله خود و به نمایندگی از قریش به حضور پیامبر رسیدند و آن حضرت را از آمادگی قریش برای جنگ با او باخبر ساختند و نیز پس از جویا شدن از علت سفر رسول خدا صلی الله علیه و آله گزارش آن را به اطلاع مشرکان مکه رساندند و با آن که قریش او را به نمایندگی نزد پیامبر فرستاده بودند به سخنانش اعتماد نکرده، او را به سازش با پیامبر متهم کردند.
گویند: رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از صلح حدیبیه، ـ حدود سه ماه پیش از فتح مکه ـ نامه ای به خط علی علیه السلام برای بدیل فرستاد. در این نامه جمله «کریم ترین اهل تهامه نزد من شمایید» نشان دهنده مقام بدیل و خزاعه نزد پیامبر صلی الله علیه و آله است. نوشته اند که بدیل این نامه را به فرزندش مسلم سپرد و گفت: مادام که این نامه با شماست خیر و برکت با شما خواهد بود.
قبیله بدیل (خزاعه) پس از صلح حدیبیه، همپیمان پیامبر صلی الله علیه و آله بودند و مطابق گزارش هایی همه افراد این قبیله، اعم از مشرک و مسلمان، رازدار و امین سرّ پیامبر و هواخواه آن حضرت بودند و آنچه در مکه می گذشت از پیامبر مخفی نمی کردند.
wikiahlb: بُدَیل_بن_وَرقاء
[ویکی حج] بُدَیل بن وَرقاء از بزرگان قبیله خُزاعه، نقش آفرین در صلح حدیبیه و فتح مکه و از کارگزاران پیامبر(ص) بود.
درباره زندگی بدیل قبل از اسلام اطلاعات چندانی نیست و درباره زمان اسلام آوردنش دیدگاه واحدی وجود ندارد، ولی مشهور مورخان، اسلام آوردن او را هنگام فتح مکه ذکر کرده اند و از او به عنوان یکی از بزرگ مسلمانان فتح مکه نام برده اند.
بدیل در پیمان صلح حدیبیه نقش بسزایی داشت که سیره نویسان آنرا ذکر کرده اند همچنین قبیله او یعنی قبیله خزاعه در صلح حدیبیه، هم پیمان پیامبر(ص) بودند و طبق گزارش هایی همه افراد این قبیله، اعم از مشرک و مسلمان، رازدار و امین سرّ و هواخواه پیامبر بودند.
درباره زندگی بدیل قبل از اسلام اطلاعات چندانی نیست و درباره زمان اسلام آوردنش دیدگاه واحدی وجود ندارد، ولی مشهور مورخان، اسلام آوردن او را هنگام فتح مکه ذکر کرده اند و از او به عنوان یکی از بزرگ مسلمانان فتح مکه نام برده اند.
بدیل در پیمان صلح حدیبیه نقش بسزایی داشت که سیره نویسان آنرا ذکر کرده اند همچنین قبیله او یعنی قبیله خزاعه در صلح حدیبیه، هم پیمان پیامبر(ص) بودند و طبق گزارش هایی همه افراد این قبیله، اعم از مشرک و مسلمان، رازدار و امین سرّ و هواخواه پیامبر بودند.
wikihaj: بدیل_بن_ورقاء
[ویکی اهل البیت] بُدَیل بن وَرقاء. این صفحه مدخلی از دائرة المعارف قرآن کریم است
از بزرگان قبیله خُزاعه و صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله.
برخی سیره نویسان نام جد او را عبدالعزی بن ربیعه و برخی دیگر، عمرو بن ربیعه ذکر کرده اند. وی از چهره های مؤثر در تاریخ صدر اسلام و از زیرکان عرب دانسته شده است.
درباره زندگی وی، پیش از اسلام آوردنش اطلاع چندانی در دست نیست. طبق پاره ای گزارش ها او ساکن مکه بوده و نخستین کسی است که در مکه روشنایی قرار داد و در آن شهر، خانه مربعی شکل (شبیه خانه خدا) ساخت و برای آن پنجره و دریچه هایی قرار داد، در حالی که پیش از وی به احترام کعبه کسی چنین کاری نمی کرد و برای این که خانه کعبه از دیگر بناها ممتاز باشد از ساختن خانه هایی شبیه آن خودداری می شد.
گویا او قبل از اسلام آوردنش و پیش از هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مدینه، به همراه تنی چند از مشرکان به اعمال مسلمانان خرده می گرفتند، از این رو برخی مفسران در ذیل آیه 67 سوره حج/22 و نیز آیه 119 سوره انعام/6 از او نام برده و او را در شأن نزول این آیات دخیل دانسته اند.
بیشتر سیره نویسان و مفسران از نقش بدیل در پیمان حدیبیه در سال ششم هجرت سخن گفته و نوشته اند که او با شماری از بزرگان قبیله خود و به نمایندگی از قریش به حضور پیامبر رسیدند و آن حضرت را از آمادگی قریش برای جنگ با او باخبر ساختند و نیز پس از جویا شدن از علت سفر رسول خدا صلی الله علیه و آله گزارش آن را به اطلاع مشرکان مکه رساندند و با آن که قریش او را به نمایندگی نزد پیامبر فرستاده بودند به سخنانش اعتماد نکرده، او را به سازش با پیامبر متهم کردند.
از بزرگان قبیله خُزاعه و صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله.
برخی سیره نویسان نام جد او را عبدالعزی بن ربیعه و برخی دیگر، عمرو بن ربیعه ذکر کرده اند. وی از چهره های مؤثر در تاریخ صدر اسلام و از زیرکان عرب دانسته شده است.
درباره زندگی وی، پیش از اسلام آوردنش اطلاع چندانی در دست نیست. طبق پاره ای گزارش ها او ساکن مکه بوده و نخستین کسی است که در مکه روشنایی قرار داد و در آن شهر، خانه مربعی شکل (شبیه خانه خدا) ساخت و برای آن پنجره و دریچه هایی قرار داد، در حالی که پیش از وی به احترام کعبه کسی چنین کاری نمی کرد و برای این که خانه کعبه از دیگر بناها ممتاز باشد از ساختن خانه هایی شبیه آن خودداری می شد.
گویا او قبل از اسلام آوردنش و پیش از هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مدینه، به همراه تنی چند از مشرکان به اعمال مسلمانان خرده می گرفتند، از این رو برخی مفسران در ذیل آیه 67 سوره حج/22 و نیز آیه 119 سوره انعام/6 از او نام برده و او را در شأن نزول این آیات دخیل دانسته اند.
بیشتر سیره نویسان و مفسران از نقش بدیل در پیمان حدیبیه در سال ششم هجرت سخن گفته و نوشته اند که او با شماری از بزرگان قبیله خود و به نمایندگی از قریش به حضور پیامبر رسیدند و آن حضرت را از آمادگی قریش برای جنگ با او باخبر ساختند و نیز پس از جویا شدن از علت سفر رسول خدا صلی الله علیه و آله گزارش آن را به اطلاع مشرکان مکه رساندند و با آن که قریش او را به نمایندگی نزد پیامبر فرستاده بودند به سخنانش اعتماد نکرده، او را به سازش با پیامبر متهم کردند.