بدنِ اُخْرَوی
در اصطلاح فلسفه و کلام، هیئت جسمانی آدمی در رستاخیز. فیلسوفان و متکلّمان در باب بدن اخروی دو نظر کلّی دارند: ۱. بدن اخروی در رستاخیز عینِ همان بدن دفن شده است؛ ۲. بدن اخروی شبیه بدن دنیایی است. نظریۀ اول با طرح شبهۀ اعادۀ معدوم و شبهۀ آکل و مأکول مورد مناقشه قرار گرفته است. نخستین بار ملاصدرا با تحلیل دو اصطلاح «عینیّت» و «مثلیّت» بدین نتیجه رسید که بدن اخروی عین بدن دنیوی است اگرچه این عینیت با مفهوم مثلیت مشهور هم خوان است. در این راستا پاره ای با طرح بدن هورقلیایی یا مثالی، افزون بر رستاخیز روحانی، به نوعی حشر جسمانی قائل شده اند.
در اصطلاح فلسفه و کلام، هیئت جسمانی آدمی در رستاخیز. فیلسوفان و متکلّمان در باب بدن اخروی دو نظر کلّی دارند: ۱. بدن اخروی در رستاخیز عینِ همان بدن دفن شده است؛ ۲. بدن اخروی شبیه بدن دنیایی است. نظریۀ اول با طرح شبهۀ اعادۀ معدوم و شبهۀ آکل و مأکول مورد مناقشه قرار گرفته است. نخستین بار ملاصدرا با تحلیل دو اصطلاح «عینیّت» و «مثلیّت» بدین نتیجه رسید که بدن اخروی عین بدن دنیوی است اگرچه این عینیت با مفهوم مثلیت مشهور هم خوان است. در این راستا پاره ای با طرح بدن هورقلیایی یا مثالی، افزون بر رستاخیز روحانی، به نوعی حشر جسمانی قائل شده اند.
wikijoo: بدن_اخروی