[ویکی فقه] بدایع الصنایع فی ترتیب الشرایع، کتابی جامع در فقه استدلالی حنفی، تألیف علاءالدین قاسانی منسوب به قاسانِ (کاسان) فرغانه (متوفی ۵۸۷).
قاسانی از فقهای نامور حنفی قرن ششم و شاگرد علاءالدین سمرقندی (متوفی ۵۳۹)، مؤلف تحفة الفقهاء، بود و بدایع الصنایع را به اقتفای استادش تألیف کرد.
چینش کتاب بدایع الصنایع
او در ابتدای کتابش، پس از بیان ارزش و جایگاه علم فقه و اشاره به این که برخی مفسران مراد از «حکمت» را در قرآن، فقه دانسته اند، توضیح داده است که از فقهای پیشین، آنانکه کتاب نوشته اند، هیچکدام به اندازة استادش علاءالدین سمرقندی به ترتیب مباحث توجّه نکرده اند و چون هدف از تألیف کتاب، نزدیک کردن مطالب علمی به ذهن خواننده و آسان کردن دستیابی او به مباحث است، باید محتوای کتاب با طبیعت و مقتضیات درونی آن علم سازگار باشد، یعنی دسته بندی مباحث بر اساس منطق انجام گیرد، قواعد و مبانی علم شناسانده و مسائل و مباحث بر پایة آن ها شرح داده شود.
قاسانی سپس با تقدیر از استادش، می گوید که از نظر دقّت در ترتیب مباحث، روش او را پیش گرفته و بدایع الصنایع را با نظم و ترتیب مناسب تألیف کرده است، و چون ترتیب بندی مباحث نو و کتاب حاوی نکات بدیع بوده، آن را بدایع الصنایع نامیده است.
با این همه ملاک او در ترتیب مباحث چندان روشن نیست و هیچ جا درباره آن توضیح نداده است؛ حتی به نظر می رسد که برخی مباحث در جای مناسب قرار ندارند ـ برای نمونه، مبحث «اَیْمان» (سوگندها) را در فاصلة مبحث نکاح و طلاق آورده و حال آن که آن دو از یک مقوله اند و با چند مبحث بعدی، چون رِضاع و نفقه و حضانت، در یک مقوله (حقوق خانواده) رده بندی می شوند؛ یا در بحث اجاره، که از مقولة عقود (قرارداد) است، مباحث احکام صید، خوردنیها و آشامیدنیها، نذر و شکار را آورده، سپس به بیع و بسیاری از معاملات پرداخته است.
← مقایسه با کتب دیگر
از نظر روش، قاسانی به بحث استدلالی درباره مسائل و احکام فقه حنفی و نقل اقوال مشایخ حنفیه بسنده نکرده، بلکه به آرای مذاهب و فقهای دیگر نیز پرداخته و گاه آرای فقهی شیعه را نیز باز گفته است.
نوع کتاب بدایع الصنایع
...
قاسانی از فقهای نامور حنفی قرن ششم و شاگرد علاءالدین سمرقندی (متوفی ۵۳۹)، مؤلف تحفة الفقهاء، بود و بدایع الصنایع را به اقتفای استادش تألیف کرد.
چینش کتاب بدایع الصنایع
او در ابتدای کتابش، پس از بیان ارزش و جایگاه علم فقه و اشاره به این که برخی مفسران مراد از «حکمت» را در قرآن، فقه دانسته اند، توضیح داده است که از فقهای پیشین، آنانکه کتاب نوشته اند، هیچکدام به اندازة استادش علاءالدین سمرقندی به ترتیب مباحث توجّه نکرده اند و چون هدف از تألیف کتاب، نزدیک کردن مطالب علمی به ذهن خواننده و آسان کردن دستیابی او به مباحث است، باید محتوای کتاب با طبیعت و مقتضیات درونی آن علم سازگار باشد، یعنی دسته بندی مباحث بر اساس منطق انجام گیرد، قواعد و مبانی علم شناسانده و مسائل و مباحث بر پایة آن ها شرح داده شود.
قاسانی سپس با تقدیر از استادش، می گوید که از نظر دقّت در ترتیب مباحث، روش او را پیش گرفته و بدایع الصنایع را با نظم و ترتیب مناسب تألیف کرده است، و چون ترتیب بندی مباحث نو و کتاب حاوی نکات بدیع بوده، آن را بدایع الصنایع نامیده است.
با این همه ملاک او در ترتیب مباحث چندان روشن نیست و هیچ جا درباره آن توضیح نداده است؛ حتی به نظر می رسد که برخی مباحث در جای مناسب قرار ندارند ـ برای نمونه، مبحث «اَیْمان» (سوگندها) را در فاصلة مبحث نکاح و طلاق آورده و حال آن که آن دو از یک مقوله اند و با چند مبحث بعدی، چون رِضاع و نفقه و حضانت، در یک مقوله (حقوق خانواده) رده بندی می شوند؛ یا در بحث اجاره، که از مقولة عقود (قرارداد) است، مباحث احکام صید، خوردنیها و آشامیدنیها، نذر و شکار را آورده، سپس به بیع و بسیاری از معاملات پرداخته است.
← مقایسه با کتب دیگر
از نظر روش، قاسانی به بحث استدلالی درباره مسائل و احکام فقه حنفی و نقل اقوال مشایخ حنفیه بسنده نکرده، بلکه به آرای مذاهب و فقهای دیگر نیز پرداخته و گاه آرای فقهی شیعه را نیز باز گفته است.
نوع کتاب بدایع الصنایع
...
wikifeqh: بدایع_الصنایع_فی_ترتیب_الشرایع