[ویکی نور] بدائع الدرر فی قاعدة نفی الضرر، تألیف امام خمینی(ره)، رساله ای است پیرامون قاعده نفی ضرر که به زبان عربی و در سال 1368ق، نوشته شده است.
پیرامون اهمیت این اثر، باید به این نکته اشاره نمود که «قاعده لا ضرر» در زمره آن دسته از قواعد فقهیه است که مورد عنایت ویژه فقیهان بوده و هماره درباره آن، افزون بر کتاب های ویژه قواعد فقهیه و منابع اصولی، رساله های مستقلی نگاشته شده است که اثر حاضر، از جمله آنها بوده و دقت، ژرفایی و نوآوری امام(ره) در این رساله ارزشمند، چهره ممتازی به آن بخشیده است ....
کتاب با دو مقدمه از محقق و مؤلف آغاز و مطالب در نه باب، تنظیم شده است.
در مقدمه محقق، ضمن اشاره به گوشه هایی از زندگانی امام خمینی(ره) و توضیح «قاعده لا ضرر»، اقدامات تحقیقی صورت گرفته در کتاب را تشریح کرده است ....
امام(ره) در مقدمه، به بررسی روایاتی که دربردارنده «لا ضرر و لا ضرار» است پرداخته و روایات را از طرق شیعه و سنی نقل کرده و در پایان، به سخن فخرالمحققین اشاره می کند که حدیث «لا ضرر و لا ضرار»، متواتر است. سپس نتیجه این مقدمه را در طلیعه فصل اول چنین بیان می کند: «بی گمان «لا ضرر و لا ضرار» از معصوم(ع) صادر شده است؛ زیرا اولاً این روایت میان شیعه و سنی مشهور است؛ ثانیاً روایات دربردارنده این جمله مستفیض است؛ همان گونه که بی هیچ تردیدی این جمله در ضمن قضیه سمرة بن جندب وارد شده است» ....
پیرامون اهمیت این اثر، باید به این نکته اشاره نمود که «قاعده لا ضرر» در زمره آن دسته از قواعد فقهیه است که مورد عنایت ویژه فقیهان بوده و هماره درباره آن، افزون بر کتاب های ویژه قواعد فقهیه و منابع اصولی، رساله های مستقلی نگاشته شده است که اثر حاضر، از جمله آنها بوده و دقت، ژرفایی و نوآوری امام(ره) در این رساله ارزشمند، چهره ممتازی به آن بخشیده است ....
کتاب با دو مقدمه از محقق و مؤلف آغاز و مطالب در نه باب، تنظیم شده است.
در مقدمه محقق، ضمن اشاره به گوشه هایی از زندگانی امام خمینی(ره) و توضیح «قاعده لا ضرر»، اقدامات تحقیقی صورت گرفته در کتاب را تشریح کرده است ....
امام(ره) در مقدمه، به بررسی روایاتی که دربردارنده «لا ضرر و لا ضرار» است پرداخته و روایات را از طرق شیعه و سنی نقل کرده و در پایان، به سخن فخرالمحققین اشاره می کند که حدیث «لا ضرر و لا ضرار»، متواتر است. سپس نتیجه این مقدمه را در طلیعه فصل اول چنین بیان می کند: «بی گمان «لا ضرر و لا ضرار» از معصوم(ع) صادر شده است؛ زیرا اولاً این روایت میان شیعه و سنی مشهور است؛ ثانیاً روایات دربردارنده این جمله مستفیض است؛ همان گونه که بی هیچ تردیدی این جمله در ضمن قضیه سمرة بن جندب وارد شده است» ....
wikinoor: بدائع_الدرر_فی_قاعدة_نفی_الضرر