بته جقه
/bottejeqqe/
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
دانشنامه آزاد فارسی
بُتِّه جِقّه
بُتِّه جِقّه
(یا: بُتّه کشمیری؛ بُتّه تِرمه) نقش مشهور ایرانی از درخت سروِ سَرْخَم. بُتّه جِقّه در نواحی مختلف به انواع گوناگون تقسیم می شود. گاه آن را با اسلیمی ها و ختایی ها و بُتّه جِقّه های کوچک تر می آرایند. انواعِ بُتّه جِقّه را معمولاً به نام ناحیۀ آن، مثلاً بُتّۀ حاجی آباد یا بُتّۀ همدان، می شناسند. این نقش در فرش ها و پارچه ها و در بیشتر هنرهای تزیینی ایرانی، همچون خاتم کاری، ترمه دوزی، قلمکاری، زری بافی، زری دوزی، قلمزنی، مینیاتور، تذهیب و کاشیکاری به کار می رود. در طرحِ تاج ها و نیم تاج های پادشاهان نیز اشکالی از بُتّه جِقّه دیده می شود. مشهورترین نمونه های بُتّه جِقّه تیغه های عَلَمْ نشان (عَلَم)های عزاداری هاست.
بُتِّه جِقّه
(یا: بُتّه کشمیری؛ بُتّه تِرمه) نقش مشهور ایرانی از درخت سروِ سَرْخَم. بُتّه جِقّه در نواحی مختلف به انواع گوناگون تقسیم می شود. گاه آن را با اسلیمی ها و ختایی ها و بُتّه جِقّه های کوچک تر می آرایند. انواعِ بُتّه جِقّه را معمولاً به نام ناحیۀ آن، مثلاً بُتّۀ حاجی آباد یا بُتّۀ همدان، می شناسند. این نقش در فرش ها و پارچه ها و در بیشتر هنرهای تزیینی ایرانی، همچون خاتم کاری، ترمه دوزی، قلمکاری، زری بافی، زری دوزی، قلمزنی، مینیاتور، تذهیب و کاشیکاری به کار می رود. در طرحِ تاج ها و نیم تاج های پادشاهان نیز اشکالی از بُتّه جِقّه دیده می شود. مشهورترین نمونه های بُتّه جِقّه تیغه های عَلَمْ نشان (عَلَم)های عزاداری هاست.
wikijoo: بته_جقه
پیشنهاد کاربران
بُته جـِقّه، نقش سرو خمیده ( نشانه فروتنی ) که نشانه ایران و ایرانیان است. بته جقه نقشی است که در تاریخ هنرهای سنتی همیشه مورد توجه بوده و در تزیین انواع صنایع دستی به ویژه پارچه، قالی و گلیم، کاشی سفال، شال بافی، نساجی، خاتم، تشعیر و زربافی، ترمه و پته در اندازه ها و اشکال گوناگون سهم زیادی دارد. همچنین به شکل زیوری است که از پر درنا یا کلنگ یا مرغ ماهیخوار سازند و بر کلاه نهند و بیشتر بهادران و دلیران بر سر گذارند.
... [مشاهده متن کامل]
شواهد نشان می دهند که درختِ سرو در ایران باستان، سمبلیک بوده و مفهومی معنوی دربرداشته است. به نظر می رسد که بته جقه برداشتی از همین مفهومِ باستانی است. این فرض هنگامی قوت می گیرد که مفهوم سرو در ادبیات کلاسیک فارسی استمرار یافته و واژه «بُته» ( بوته ) به این نقش گفته شده است. ( جقه به معنای پَر است. ) درختِ سرو در ادبیات فارسی، نماد آزادگی و عزت نفس است. اما در کل نقش سرو و بوته جقه باهم تفاوت دارند اولین آثار مزین به سرو خمیده مربوط به استان های یزد، فارس و اصفهان است که امروزه نیز همین مناطق این هنر را زنده نگه داشته اند.
براساس یک سنتِ زرتشتی که توسط دقیقی، شاعر زرتشتی نوشته شده است، سروِ آزاده توسط زرتشت از بهشت برای گشتاسب، پادشاه کیانی آورده شد و گشتاسپ آن درخت را به عنوان یادگاریِ گِرَویستَنَش به آیین زرتشت در کنار نزدیک ترین آتشکده در کاشمر در خراسان، کاشت. ( این درخت به سرو کشمر معروف است ) براساس نزهه القلوب کسی که این درخت را کاشت، وزیر گشتاسب و داماد زرتشت، جاماسب بود.
دیگر منابع اسلامی نیز نشان می دهند که ایرانیان هم درختی را در کاشمر پس از حمله اعراب مقدس می دانستند و آن را درخت زرتشت می دانستند. درخت کاشمر بعدها توسط متوکل خلیفه عباسی قطع شد و چوب آن به بغداد برده شد. این درخت در زمان قطع شدن ۱۴۰۰ سال قدمت داشت.
اصل و منشأ طرح ایرانی بته جقه را برگرفته از آتش مقدس، به کاج، به نخل، به بادام، به گلابی و همچنین به کیسه چرمی، به شکل مشت بسته و حتی به شیارهایی که برحسب اتفاق رودخانه جومنا در مسیر خود از دره کشمیر به جلگه هندوستان ایجاد می کند، تشبیه کرده اند. نیز سرآغاز آن را هنر ایلامی–آشوری و سرانجام آن را هنر هخامنشی دانسته اند.
... [مشاهده متن کامل]
شواهد نشان می دهند که درختِ سرو در ایران باستان، سمبلیک بوده و مفهومی معنوی دربرداشته است. به نظر می رسد که بته جقه برداشتی از همین مفهومِ باستانی است. این فرض هنگامی قوت می گیرد که مفهوم سرو در ادبیات کلاسیک فارسی استمرار یافته و واژه «بُته» ( بوته ) به این نقش گفته شده است. ( جقه به معنای پَر است. ) درختِ سرو در ادبیات فارسی، نماد آزادگی و عزت نفس است. اما در کل نقش سرو و بوته جقه باهم تفاوت دارند اولین آثار مزین به سرو خمیده مربوط به استان های یزد، فارس و اصفهان است که امروزه نیز همین مناطق این هنر را زنده نگه داشته اند.
براساس یک سنتِ زرتشتی که توسط دقیقی، شاعر زرتشتی نوشته شده است، سروِ آزاده توسط زرتشت از بهشت برای گشتاسب، پادشاه کیانی آورده شد و گشتاسپ آن درخت را به عنوان یادگاریِ گِرَویستَنَش به آیین زرتشت در کنار نزدیک ترین آتشکده در کاشمر در خراسان، کاشت. ( این درخت به سرو کشمر معروف است ) براساس نزهه القلوب کسی که این درخت را کاشت، وزیر گشتاسب و داماد زرتشت، جاماسب بود.
دیگر منابع اسلامی نیز نشان می دهند که ایرانیان هم درختی را در کاشمر پس از حمله اعراب مقدس می دانستند و آن را درخت زرتشت می دانستند. درخت کاشمر بعدها توسط متوکل خلیفه عباسی قطع شد و چوب آن به بغداد برده شد. این درخت در زمان قطع شدن ۱۴۰۰ سال قدمت داشت.
اصل و منشأ طرح ایرانی بته جقه را برگرفته از آتش مقدس، به کاج، به نخل، به بادام، به گلابی و همچنین به کیسه چرمی، به شکل مشت بسته و حتی به شیارهایی که برحسب اتفاق رودخانه جومنا در مسیر خود از دره کشمیر به جلگه هندوستان ایجاد می کند، تشبیه کرده اند. نیز سرآغاز آن را هنر ایلامی–آشوری و سرانجام آن را هنر هخامنشی دانسته اند.
بُته جـِغّه، نقش سرو سرافکنده که نشانه ایران و ایرانیان است. بته جغه نقشی است که در تاریخ هنرهای سنتی همیشه مورد توجه بوده و در تزیین انواع صنایع دستی به ویژه پارچه، قالی و گلیم، کاشی سفال، شال بافی، نساجی، خاتم، تشعیر و زربافی در اندازه ها و اشکال گوناگون سهم زیادی دارد. همچنین به شکل زیوری است که از پر درنا یا کلنگ یا مرغ ماهیخوار سازند و بر کلاه نهند و بیشتر بهادران و دلیران بر سر گذارند.
... [مشاهده متن کامل]
گاهی در آمریکا این نقش را ( به انگلیسی: Persian pickles ) به معنی خیار شور ایرانی می نامند.
... [مشاهده متن کامل]
گاهی در آمریکا این نقش را ( به انگلیسی: Persian pickles ) به معنی خیار شور ایرانی می نامند.
(
. جِ قُِ ) [ فا - تر. ] ( اِ. ) نقشی زینتی شبیه سروی خمیده که بیشتر در صنعت قالی بافی ، ترمه ، زردوزی و مانند آن به کار می رود.
. جِ قُِ ) [ فا - تر. ] ( اِ. ) نقشی زینتی شبیه سروی خمیده که بیشتر در صنعت قالی بافی ، ترمه ، زردوزی و مانند آن به کار می رود.