باکْسْت، لِئون (۱۸۶۶ـ۱۹۲۴)(Bakst, Leon)
باکْسْت، لِئون
(نام اصلی: لئون روزنبرگ) نقاش، گرافیست و طراح صحنۀ روس. در آثارش از رنگ های تند و شاد، و تصاویر خیالی و غریبِ متأثّر از هنر محلّیو شرقی استفاده می کرد. هنگام تحصیل در آکادمی سلطنتی هنـرهای سن پتـرزبـورگ، به همراه بنواو دیاگیلِف، گروه میر ایسکوستوا (دنیای هنر)را بنیاد گذاشت که جنبشی برای احیای هنر اصیل روسی بود، و نشریه ای پیشرو با همین نام منتشر می کرد. باکْسْت در ۱۹۰۶ در پاریس نمایشگاهی برپا کرد، و با طرّاحی صحنه و لباس برای باله های روسِدیاگیلف، با تأثیر از هنر یونانی و ایرانی، به شهرت رسید. بالۀ شهرزادکه در ۱۹۰۹ بر صحنه آمد، برایش پیروزی بزرگی به ارمغان آورد. این طراحی ها بین سال های ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۴، اقبال جامعۀ مشتاق پاریسی را در پی داشتند و صحنه آرایی های نظرگیر و نامتعارفِ آن ها، با حال وهوای تازه و غریبی که داشتند، بر پسند روز در زمینۀ لباس و تزیینات داخلی تأثیر عمیقی گذاشتند.
باکْسْت، لِئون
(نام اصلی: لئون روزنبرگ) نقاش، گرافیست و طراح صحنۀ روس. در آثارش از رنگ های تند و شاد، و تصاویر خیالی و غریبِ متأثّر از هنر محلّیو شرقی استفاده می کرد. هنگام تحصیل در آکادمی سلطنتی هنـرهای سن پتـرزبـورگ، به همراه بنواو دیاگیلِف، گروه میر ایسکوستوا (دنیای هنر)را بنیاد گذاشت که جنبشی برای احیای هنر اصیل روسی بود، و نشریه ای پیشرو با همین نام منتشر می کرد. باکْسْت در ۱۹۰۶ در پاریس نمایشگاهی برپا کرد، و با طرّاحی صحنه و لباس برای باله های روسِدیاگیلف، با تأثیر از هنر یونانی و ایرانی، به شهرت رسید. بالۀ شهرزادکه در ۱۹۰۹ بر صحنه آمد، برایش پیروزی بزرگی به ارمغان آورد. این طراحی ها بین سال های ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۴، اقبال جامعۀ مشتاق پاریسی را در پی داشتند و صحنه آرایی های نظرگیر و نامتعارفِ آن ها، با حال وهوای تازه و غریبی که داشتند، بر پسند روز در زمینۀ لباس و تزیینات داخلی تأثیر عمیقی گذاشتند.
wikijoo: باکست،_لیون_(۱۸۶۶ـ۱۹۲۴)