بالۀ بُلْشویْ (Bolshoi Ballet)
باله بُلْشویْ
(در روسی به معنای «بزرگ») کمپانیِ بالۀ روسی که در ۱۷۷۶ تأسیس شد و مقرّ آن در تئاترِ بلشوی مسکو بود. با رپرتوآرِ آمیخته ای از آثار کلاسیک و آثار نوین، به سبب اجراهای پرشکوه و خیره کننده و تکنیکِ نمایشی و وقارِ رقصندگانش مشهور است. از ۱۹۶۴ مدیریتِ بالۀ بلشوی به یوری گریگاروویچ۱ (۱۹۲۷ـ )، سپرده شد. مایکل مَدوکس۲، سرمایه گذار انگلیسی، و شاهزاده اوروسوف۳، که حامیِ هنر و هنرمندان و هنرپرور بود، آن را بنیاد گذاشتند. رقصندگانِ آن را از یتیم خانۀ مسکو آوردند و نخستین کلاس های رقص در ۱۷۷۳ برگزار شد. این کلاس ها، رقصندگان را برای تئاتر پتروفسکی۴ که در ۱۷۸۰ تأسیس شده بود و در مکانِ تئاتر بلشوی کنونی قرار داشت، آماده می ساختند. مکانِ کنونیِ آن در ۱۸۲۵ افتتاح شد. برخلافِ بالۀ کیروف۵، که رقصندگانِ آن بیشتر به خلوص گرایش داشتند و در اصطلاح منزه طلب بودند، رقصندگانِ بلشوی سبک و مضامین ملموس تری به کار می گرفتند. بلشوی در آغاز تحت الشعاع کیروف قرار داشت و فقط در اواخر قرن ۱۹ بود که با نخستین اجرای دون کیشوت۶ و سپس دریاچۀ قو۷ (۱۸۷۷) اثر پتیپا۸ جای خود را پیدا کرد. سبکِ کُنشِ بسیار نمایشی بلشوی که با رقص ها و طراحیِ نوآورانۀ صحنه و موسیقیِ سمفونیک درآمیخته بود، در دورانِ ریاست و مدیریتِ اَلکساندر گورسکی۹ ( ـ۱۹۴۲) پدید آمد. در دورانِ اقتدارِ لئونید لافروفسکی۱۰ (۱۹۰۵ـ۱۹۶۷) که در ۱۹۴۴ با حفظ سمت مدیریت هنری از کیروف به بلشوی منتقل شد و با حضور ستاره های باله، همچون گالینا اولیانووا۱۱ و مایا پلیسِتسکایا۱۲، مرکز ثقلِ بالۀ روسی، با جنبه های خلّاقانه و نوآورانه اش، از سن پترزبورگ (لنینگراد آن زمان) به مسکو انتقال یافت. فعالیتِ بالۀ بلشوی از دهۀ ۱۹۶۰ بر اجراهای پرشکوه و قهرمانانه از باله های کلاسیک و مدرن، مانند اسپارتاکوس۱۳ (۱۹۶۸) و عصر زرین۱۴ (۱۹۸۲)، متمرکز بوده است.Yuri GrigorovichMichael MaddoxPrince UrusovPetrovsky TheatreKirov BalletDon QuixoteSwan LakePetipaAlexander GorskyLeonid LavrovskyGalina UlanovaMaya PlisetskayaSpartacusThe Golden Age
باله بُلْشویْ
(در روسی به معنای «بزرگ») کمپانیِ بالۀ روسی که در ۱۷۷۶ تأسیس شد و مقرّ آن در تئاترِ بلشوی مسکو بود. با رپرتوآرِ آمیخته ای از آثار کلاسیک و آثار نوین، به سبب اجراهای پرشکوه و خیره کننده و تکنیکِ نمایشی و وقارِ رقصندگانش مشهور است. از ۱۹۶۴ مدیریتِ بالۀ بلشوی به یوری گریگاروویچ۱ (۱۹۲۷ـ )، سپرده شد. مایکل مَدوکس۲، سرمایه گذار انگلیسی، و شاهزاده اوروسوف۳، که حامیِ هنر و هنرمندان و هنرپرور بود، آن را بنیاد گذاشتند. رقصندگانِ آن را از یتیم خانۀ مسکو آوردند و نخستین کلاس های رقص در ۱۷۷۳ برگزار شد. این کلاس ها، رقصندگان را برای تئاتر پتروفسکی۴ که در ۱۷۸۰ تأسیس شده بود و در مکانِ تئاتر بلشوی کنونی قرار داشت، آماده می ساختند. مکانِ کنونیِ آن در ۱۸۲۵ افتتاح شد. برخلافِ بالۀ کیروف۵، که رقصندگانِ آن بیشتر به خلوص گرایش داشتند و در اصطلاح منزه طلب بودند، رقصندگانِ بلشوی سبک و مضامین ملموس تری به کار می گرفتند. بلشوی در آغاز تحت الشعاع کیروف قرار داشت و فقط در اواخر قرن ۱۹ بود که با نخستین اجرای دون کیشوت۶ و سپس دریاچۀ قو۷ (۱۸۷۷) اثر پتیپا۸ جای خود را پیدا کرد. سبکِ کُنشِ بسیار نمایشی بلشوی که با رقص ها و طراحیِ نوآورانۀ صحنه و موسیقیِ سمفونیک درآمیخته بود، در دورانِ ریاست و مدیریتِ اَلکساندر گورسکی۹ ( ـ۱۹۴۲) پدید آمد. در دورانِ اقتدارِ لئونید لافروفسکی۱۰ (۱۹۰۵ـ۱۹۶۷) که در ۱۹۴۴ با حفظ سمت مدیریت هنری از کیروف به بلشوی منتقل شد و با حضور ستاره های باله، همچون گالینا اولیانووا۱۱ و مایا پلیسِتسکایا۱۲، مرکز ثقلِ بالۀ روسی، با جنبه های خلّاقانه و نوآورانه اش، از سن پترزبورگ (لنینگراد آن زمان) به مسکو انتقال یافت. فعالیتِ بالۀ بلشوی از دهۀ ۱۹۶۰ بر اجراهای پرشکوه و قهرمانانه از باله های کلاسیک و مدرن، مانند اسپارتاکوس۱۳ (۱۹۶۸) و عصر زرین۱۴ (۱۹۸۲)، متمرکز بوده است.Yuri GrigorovichMichael MaddoxPrince UrusovPetrovsky TheatreKirov BalletDon QuixoteSwan LakePetipaAlexander GorskyLeonid LavrovskyGalina UlanovaMaya PlisetskayaSpartacusThe Golden Age
wikijoo: باله_بلشوی