بالانْشین، ژرژ (۱۹۰۴ـ۱۹۸۳)(Balanchine, George)
(نام اصلی: گِئورگی ملیتونوویچ بالانچی وادزه) طرّاح رقص امریکایی، زادۀ روسیه. پس از ترک روسیه در ۱۹۲۴، نخست در فرانسه با دیاگیلفبه همکاری پرداخت. در ۱۹۳۳ به امریکا مهاجرت کرد، و در ۱۹۴۸ با تأسیسِ باله نیویورک سیتی، بر رقصِ آن کشور بسیار تأثیر گذاشت. بنیادگذار و مؤسسِ سبکِ «نئوکلاسیکِ امریکایی» در رقص است و بالۀ نیویورک سیتی را به یکی از بزرگ ترین کمپانی های رقص جهان بدل کرد. باله های بالانْشین معمولاً پی رنگ داستانی ندارند و با همان لباس های تمرین و با موسیقیِ مدرن اجرا می شوند؛ او طرّاحی رقص پنج فیلم هالیوودی را نیز برعهده داشته است. آثار عمده اش عبارت اند از باله آپولون موزاژِت(۱۹۲۸) وکودک اعجوبه(۱۹۲۹) برای دیاگیلِف؛ سرناد(۱۹۳۴)؛ چند اثر از استراوینسکی، مانندآگون(۱۹۵۷) و دوئو کنسرتانت(۱۹۷۲)؛ و چند موزیکالِ برادوی مانند روی نوکِ انگشتانِ پا(۱۹۳۶) وپسرانی از سیراکوز(۱۹۳۸).
(نام اصلی: گِئورگی ملیتونوویچ بالانچی وادزه) طرّاح رقص امریکایی، زادۀ روسیه. پس از ترک روسیه در ۱۹۲۴، نخست در فرانسه با دیاگیلفبه همکاری پرداخت. در ۱۹۳۳ به امریکا مهاجرت کرد، و در ۱۹۴۸ با تأسیسِ باله نیویورک سیتی، بر رقصِ آن کشور بسیار تأثیر گذاشت. بنیادگذار و مؤسسِ سبکِ «نئوکلاسیکِ امریکایی» در رقص است و بالۀ نیویورک سیتی را به یکی از بزرگ ترین کمپانی های رقص جهان بدل کرد. باله های بالانْشین معمولاً پی رنگ داستانی ندارند و با همان لباس های تمرین و با موسیقیِ مدرن اجرا می شوند؛ او طرّاحی رقص پنج فیلم هالیوودی را نیز برعهده داشته است. آثار عمده اش عبارت اند از باله آپولون موزاژِت(۱۹۲۸) وکودک اعجوبه(۱۹۲۹) برای دیاگیلِف؛ سرناد(۱۹۳۴)؛ چند اثر از استراوینسکی، مانندآگون(۱۹۵۷) و دوئو کنسرتانت(۱۹۷۲)؛ و چند موزیکالِ برادوی مانند روی نوکِ انگشتانِ پا(۱۹۳۶) وپسرانی از سیراکوز(۱۹۳۸).
wikijoo: بالانشین،_ژرژ_(۱۹۰۴ـ۱۹۸۳)