[ویکی فقه] خداوند در بهشت، باغ های خرم و سرسبز با درختانی انبوهی خلق کرده است، که درختان سرسبز و به هم پیچیده ای است.
بهشت، دارای باغ های گوناگون است:... جنت تجری من تحتها الانهـر...بشارت ده که باغ هایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. «بشارت» خبر دادن از چیزی است که موجب خوشحالی شود، و «جنت» از ریشه «جن» به معنای ستر (پنهان شد) باغی است که دارای درخت خرما و درختان دیگر باشد، و چون درختان باغ بر اثر تراکم و انبوهی شاخه هایشان، زمین را می پوشانند به آن «جنت» گفته می شود.اگر آب جاری از بزرگترین نعمت ها و لذت ها نبود خدای سبحان «جنات» را با «انهار» که از زیر درختان آن جاری است در یک ردیف و مانند دو شیء جدایی ناپذیر نمی آورد. نسبت روان شدن به «انهار». اسناد مجازی است، نظیر گفته عرب: بنو فلان یطاهم الطریق یعنی راه با فرزندان فلانی همراهی می کند، (که در این مورد نیز مشی و راه رفتن مجازا به خود طریق اسناد داده شده است).«جنات» به صورت نکره ذکر شده، زیرا بهشت محل دریافت پاداش است و دارای باغ های بسیاری است که بر حسب مقام و منزلت و شایستگی افراد و گروه هایی که اهل بهشت هستند، درجه بندی شده است، ولی «انهار» به صورت معرفه آمده، زیرا «جنس» آن اراده شده است، چنان که گفته می شود: فلانی را باغی است که در آن آب جاری، انگور و انواع میوه ها وجود دارد. آری این باغ های بهشتی بر خلاف غالب باغ های این جهان، هرگز آب روان از پای درختانش قطع نمی شود. و بر خلاف مواهب مادی این جهان که بسیار زودگذر و ناپایدار است جاودانی و ابدی است.
ویژگی باغ های بهشت
بهشت، دارای باغ های خرم و سرسبز با درختانی انبوه است:... والذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت فی روضـات الجنات...کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند در باغ های بهشتند و هر چه بخواهند نزد پروردگارشان برای آنها فراهم است. «روضه» به زمین سرسبز و «جنة» به زمینی که دارای درختان به هم پیچیده باشد، می گویند. روضات جمع روضة به معنی محلی است که آب و درخت فراوان دارد لذا به باغ های خرم و سرسبز روضة اطلاق می شود، از این تعبیر به خوبی استفاده می شود که باغ های بهشت متفاوت است، و مؤمنان صالح العمل در بهترین باغ های بهشت جایشان است، و مفهوم این سخن این است که مؤمنان گنهکار هنگامی که مشمول عفو خدا شوند به بهشت راه می یابند هر چند جای آنها در روضات نیست.
سرسبزی باغ های بهشت
فاما الذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت فهم فی روضة یحبرون.امّا آنان که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادند، در باغی از بهشت شاد و مسرور خواهند بود. یحبرون از ماده حبر (بر وزن قشر) به معنی اثر جالب و خوب است، و به حالت شادی و سروری که آثار آن در چهره ظاهر گردد نیز گفته می شود و از آنجا که قلب بهشتیان چنان مالامال از شادی و سرور است که آثار آن در تمام وجودشان ظاهر می گردد این تعبیر در مورد آنها به کار رفته.روضة به معنی محلی است که آب و درخت فراوان دارد، لذا به باغ های خرم و سرسبز روضة اطلاق می شود، و اگر می بینیم در اینجا این کلمه به صورت نکره آمده است برای تعظیم و بزرگداشت آن است، یعنی در بهترین و برترین باغ های زیبا و سرورانگیز بهشت غرق نعمت خواهند بود.
درختان بهشتی
...
بهشت، دارای باغ های گوناگون است:... جنت تجری من تحتها الانهـر...بشارت ده که باغ هایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. «بشارت» خبر دادن از چیزی است که موجب خوشحالی شود، و «جنت» از ریشه «جن» به معنای ستر (پنهان شد) باغی است که دارای درخت خرما و درختان دیگر باشد، و چون درختان باغ بر اثر تراکم و انبوهی شاخه هایشان، زمین را می پوشانند به آن «جنت» گفته می شود.اگر آب جاری از بزرگترین نعمت ها و لذت ها نبود خدای سبحان «جنات» را با «انهار» که از زیر درختان آن جاری است در یک ردیف و مانند دو شیء جدایی ناپذیر نمی آورد. نسبت روان شدن به «انهار». اسناد مجازی است، نظیر گفته عرب: بنو فلان یطاهم الطریق یعنی راه با فرزندان فلانی همراهی می کند، (که در این مورد نیز مشی و راه رفتن مجازا به خود طریق اسناد داده شده است).«جنات» به صورت نکره ذکر شده، زیرا بهشت محل دریافت پاداش است و دارای باغ های بسیاری است که بر حسب مقام و منزلت و شایستگی افراد و گروه هایی که اهل بهشت هستند، درجه بندی شده است، ولی «انهار» به صورت معرفه آمده، زیرا «جنس» آن اراده شده است، چنان که گفته می شود: فلانی را باغی است که در آن آب جاری، انگور و انواع میوه ها وجود دارد. آری این باغ های بهشتی بر خلاف غالب باغ های این جهان، هرگز آب روان از پای درختانش قطع نمی شود. و بر خلاف مواهب مادی این جهان که بسیار زودگذر و ناپایدار است جاودانی و ابدی است.
ویژگی باغ های بهشت
بهشت، دارای باغ های خرم و سرسبز با درختانی انبوه است:... والذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت فی روضـات الجنات...کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند در باغ های بهشتند و هر چه بخواهند نزد پروردگارشان برای آنها فراهم است. «روضه» به زمین سرسبز و «جنة» به زمینی که دارای درختان به هم پیچیده باشد، می گویند. روضات جمع روضة به معنی محلی است که آب و درخت فراوان دارد لذا به باغ های خرم و سرسبز روضة اطلاق می شود، از این تعبیر به خوبی استفاده می شود که باغ های بهشت متفاوت است، و مؤمنان صالح العمل در بهترین باغ های بهشت جایشان است، و مفهوم این سخن این است که مؤمنان گنهکار هنگامی که مشمول عفو خدا شوند به بهشت راه می یابند هر چند جای آنها در روضات نیست.
سرسبزی باغ های بهشت
فاما الذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت فهم فی روضة یحبرون.امّا آنان که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادند، در باغی از بهشت شاد و مسرور خواهند بود. یحبرون از ماده حبر (بر وزن قشر) به معنی اثر جالب و خوب است، و به حالت شادی و سروری که آثار آن در چهره ظاهر گردد نیز گفته می شود و از آنجا که قلب بهشتیان چنان مالامال از شادی و سرور است که آثار آن در تمام وجودشان ظاهر می گردد این تعبیر در مورد آنها به کار رفته.روضة به معنی محلی است که آب و درخت فراوان دارد، لذا به باغ های خرم و سرسبز روضة اطلاق می شود، و اگر می بینیم در اینجا این کلمه به صورت نکره آمده است برای تعظیم و بزرگداشت آن است، یعنی در بهترین و برترین باغ های زیبا و سرورانگیز بهشت غرق نعمت خواهند بود.
درختان بهشتی
...
wikifeqh: باغ های_بهشت
[ویکی فقه] باغ های بهشت (قرآن). خداوند در بهشت، باغ های خرم و سرسبز با درختانی انبوهی خلق کرده است، که درختان سرسبز و به هم پیچیده ای است.
بهشت، دارای باغ های گوناگون است:... جنت تجری من تحتها الانهـر...بشارت ده که باغ هایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. «بشارت» خبر دادن از چیزی است که موجب خوشحالی شود، و «جنت» از ریشه «جن» به معنای ستر (پنهان شد) باغی است که دارای درخت خرما و درختان دیگر باشد، و چون درختان باغ بر اثر تراکم و انبوهی شاخه هایشان، زمین را می پوشانند به آن «جنت» گفته می شود. اگر آب جاری از بزرگترین نعمت ها و لذت ها نبود خدای سبحان «جنات» را با «انهار» که از زیر درختان آن جاری است در یک ردیف و مانند دو شیء جدایی ناپذیر نمی آورد. نسبت روان شدن به «انهار». اسناد مجازی است، نظیر گفته عرب: بنو فلان یطاهم الطریق یعنی راه با فرزندان فلانی همراهی می کند، (که در این مورد نیز مشی و راه رفتن مجازا به خود طریق اسناد داده شده است). «جنات» به صورت نکره ذکر شده، زیرا بهشت محل دریافت پاداش است و دارای باغ های بسیاری است که بر حسب مقام و منزلت و شایستگی افراد و گروه هایی که اهل بهشت هستند، درجه بندی شده است، ولی «انهار» به صورت معرفه آمده، زیرا «جنس» آن اراده شده است، چنان که گفته می شود: فلانی را باغی است که در آن آب جاری، انگور و انواع میوه ها وجود دارد. آری این باغ های بهشتی بر خلاف غالب باغ های این جهان، هرگز آب روان از پای درختانش قطع نمی شود. و بر خلاف مواهب مادی این جهان که بسیار زودگذر و ناپایدار است جاودانی و ابدی است. ویژگی باغ های بهشتبهشت، دارای باغ های خرم و سرسبز با درختانی انبوه است:... والذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت فی روضـات الجنات...کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند در باغ های بهشتند و هر چه بخواهند نزد پروردگارشان برای آنها فراهم است. «روضه» به زمین سرسبز و «جنة» به زمینی که دارای درختان به هم پیچیده باشد، می گویند. روضات جمع روضة به معنی محلی است که آب و درخت فراوان دارد لذا به باغ های خرم و سرسبز روضة اطلاق می شود، از این تعبیر به خوبی استفاده می شود که باغ های بهشت متفاوت است، و مؤمنان صالح العمل در بهترین باغ های بهشت جایشان است، و مفهوم این سخن این است که مؤمنان گنهکار هنگامی که مشمول عفو خدا شوند به بهشت راه می یابند هر چند جای آنها در روضات نیست.
بهشت، دارای باغ های گوناگون است:... جنت تجری من تحتها الانهـر...بشارت ده که باغ هایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. «بشارت» خبر دادن از چیزی است که موجب خوشحالی شود، و «جنت» از ریشه «جن» به معنای ستر (پنهان شد) باغی است که دارای درخت خرما و درختان دیگر باشد، و چون درختان باغ بر اثر تراکم و انبوهی شاخه هایشان، زمین را می پوشانند به آن «جنت» گفته می شود. اگر آب جاری از بزرگترین نعمت ها و لذت ها نبود خدای سبحان «جنات» را با «انهار» که از زیر درختان آن جاری است در یک ردیف و مانند دو شیء جدایی ناپذیر نمی آورد. نسبت روان شدن به «انهار». اسناد مجازی است، نظیر گفته عرب: بنو فلان یطاهم الطریق یعنی راه با فرزندان فلانی همراهی می کند، (که در این مورد نیز مشی و راه رفتن مجازا به خود طریق اسناد داده شده است). «جنات» به صورت نکره ذکر شده، زیرا بهشت محل دریافت پاداش است و دارای باغ های بسیاری است که بر حسب مقام و منزلت و شایستگی افراد و گروه هایی که اهل بهشت هستند، درجه بندی شده است، ولی «انهار» به صورت معرفه آمده، زیرا «جنس» آن اراده شده است، چنان که گفته می شود: فلانی را باغی است که در آن آب جاری، انگور و انواع میوه ها وجود دارد. آری این باغ های بهشتی بر خلاف غالب باغ های این جهان، هرگز آب روان از پای درختانش قطع نمی شود. و بر خلاف مواهب مادی این جهان که بسیار زودگذر و ناپایدار است جاودانی و ابدی است. ویژگی باغ های بهشتبهشت، دارای باغ های خرم و سرسبز با درختانی انبوه است:... والذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت فی روضـات الجنات...کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند در باغ های بهشتند و هر چه بخواهند نزد پروردگارشان برای آنها فراهم است. «روضه» به زمین سرسبز و «جنة» به زمینی که دارای درختان به هم پیچیده باشد، می گویند. روضات جمع روضة به معنی محلی است که آب و درخت فراوان دارد لذا به باغ های خرم و سرسبز روضة اطلاق می شود، از این تعبیر به خوبی استفاده می شود که باغ های بهشت متفاوت است، و مؤمنان صالح العمل در بهترین باغ های بهشت جایشان است، و مفهوم این سخن این است که مؤمنان گنهکار هنگامی که مشمول عفو خدا شوند به بهشت راه می یابند هر چند جای آنها در روضات نیست.