باس ۴۲۹ ( Boss ۴۲۹ ) خودرویی است که در سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۰تولید شده است. است.
Boss 429 به عنوان یکی از کمیاب ترین و با ارزش ترین خودروهای عضلانی تا به امروز شناخته می شود. در مجموع 1359 Boss 429 اصلی ساخته شد. منشأ Boss 429 برآورده کردن نیاز فورد برای تطبیق موتور نیمه کره ای 429 برای مسابقات NASCAR بود. فورد به دنبال توسعه موتوری بود که بهتر با 426 Hemi از کرایسلر در بخش بزرگ ملی نسکار، که اکنون به عنوان سری جام نسکار شناخته می شود، رقابت کند. قوانین همسان سازی نسکار مستلزم آن بود که حداقل 500 خودرو به این موتور مجهز شده و به عموم فروخته شود. پس از بررسی های زیاد، فورد تصمیم گرفت که موستانگ خودرویی باشد که این موتور جدید را در خود جای دهد.
با عرضه و تایید Dodge Charger Daytona از سازنده رقیب خود Dodge، Boss 429 Mustang صرفاً به عنوان یک نسخه جاده ای باقی ماند و تمام برنامه های NASCAR آن لغو شد. با این حال، خود موتور Boss 429 سری 385 در نسکار تا سال 1974 در سایر پلتفرم های بدنه فورد و مرکوری و بعداً در کلاس NHRA Pro Stock در دهه 1980 مورد استفاده قرار گرفت، که طرفدار اصلی آن در آنجا قهرمانی Pro Stock Thunderbird توسط Bob Glidden بود.
موتور Boss 429 از موتور فورد 385 تکامل یافته است. از کلاهک های اصلی چهار پیچ، میل لنگ فولادی آهنگری و میله های اتصال فولادی آهنگری استفاده می کرد. این موتور دارای سرسیلندرهای آلومینیومی با محفظه احتراق نیمه کره ای بود که فورد آن را هلال نامید. این هدها از روش "dry - deck" استفاده می کردند، به این معنی که مدار خنک کننده بلوک از مدار خنک کننده هد جدا بود. سیلندر و با ارائه خنک کننده مستقیم بیشتر نقاط داغ را کاهش دهید. هر سیلندر، گذرگاه روغن و گذرگاه آب دارای یک مهر و موم منحصربه فرد به سبک حلقه ای «O» بودند تا محکم ببندند. اگرچه از یک واشر سر استفاده می شود، اما فقط سیلندر را برای احتراق آب بندی می کند، بنابراین خرابی در یک نقطه دیگر را به خطر نمی اندازد. موتور Boss 429 به صورت استاندارد با یک کاربراتور 4 بشکه ای Holley با درجه 735 CFM که بر روی منیفولد ورودی آلومینیومی نصب شده بود که در زمان خود به خوبی جریان داشت، عرضه شد. خودروهای 1969 دارای یک میل بادامک بالابر هیدرولیک بودند در حالی که مدل های 1970 دارای میل بادامک بالابر جامد همراه با سیستم اگزوز دوگانه بهبود یافته بودند، اگرچه توان نامی خروجی ثابت باقی ماند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفBoss 429 به عنوان یکی از کمیاب ترین و با ارزش ترین خودروهای عضلانی تا به امروز شناخته می شود. در مجموع 1359 Boss 429 اصلی ساخته شد. منشأ Boss 429 برآورده کردن نیاز فورد برای تطبیق موتور نیمه کره ای 429 برای مسابقات NASCAR بود. فورد به دنبال توسعه موتوری بود که بهتر با 426 Hemi از کرایسلر در بخش بزرگ ملی نسکار، که اکنون به عنوان سری جام نسکار شناخته می شود، رقابت کند. قوانین همسان سازی نسکار مستلزم آن بود که حداقل 500 خودرو به این موتور مجهز شده و به عموم فروخته شود. پس از بررسی های زیاد، فورد تصمیم گرفت که موستانگ خودرویی باشد که این موتور جدید را در خود جای دهد.
با عرضه و تایید Dodge Charger Daytona از سازنده رقیب خود Dodge، Boss 429 Mustang صرفاً به عنوان یک نسخه جاده ای باقی ماند و تمام برنامه های NASCAR آن لغو شد. با این حال، خود موتور Boss 429 سری 385 در نسکار تا سال 1974 در سایر پلتفرم های بدنه فورد و مرکوری و بعداً در کلاس NHRA Pro Stock در دهه 1980 مورد استفاده قرار گرفت، که طرفدار اصلی آن در آنجا قهرمانی Pro Stock Thunderbird توسط Bob Glidden بود.
موتور Boss 429 از موتور فورد 385 تکامل یافته است. از کلاهک های اصلی چهار پیچ، میل لنگ فولادی آهنگری و میله های اتصال فولادی آهنگری استفاده می کرد. این موتور دارای سرسیلندرهای آلومینیومی با محفظه احتراق نیمه کره ای بود که فورد آن را هلال نامید. این هدها از روش "dry - deck" استفاده می کردند، به این معنی که مدار خنک کننده بلوک از مدار خنک کننده هد جدا بود. سیلندر و با ارائه خنک کننده مستقیم بیشتر نقاط داغ را کاهش دهید. هر سیلندر، گذرگاه روغن و گذرگاه آب دارای یک مهر و موم منحصربه فرد به سبک حلقه ای «O» بودند تا محکم ببندند. اگرچه از یک واشر سر استفاده می شود، اما فقط سیلندر را برای احتراق آب بندی می کند، بنابراین خرابی در یک نقطه دیگر را به خطر نمی اندازد. موتور Boss 429 به صورت استاندارد با یک کاربراتور 4 بشکه ای Holley با درجه 735 CFM که بر روی منیفولد ورودی آلومینیومی نصب شده بود که در زمان خود به خوبی جریان داشت، عرضه شد. خودروهای 1969 دارای یک میل بادامک بالابر هیدرولیک بودند در حالی که مدل های 1970 دارای میل بادامک بالابر جامد همراه با سیستم اگزوز دوگانه بهبود یافته بودند، اگرچه توان نامی خروجی ثابت باقی ماند.
wiki: باس ۴۲۹ ماستنگ