بازی ویدئویی متن باز ( انگلیسی: Open - source video game ) یا به طور ساده بازی منبع باز، یک بازی ویدئویی است که کد منبع آن متن باز می باشد. آنها اغلب آزادانه قابل توزیع هستند و گاهی با پلتفرم های مختلف سازگار می باشند.
همه بازی های متن باز، آزاد نیستند. برخی از بازی های متن باز حاوی محتوای غیر رایگان اختصاصی هستند. بازی های متن باز که آزاد هستند و محتوای منحصراً رایگان دارند مطابق با رهنمودهای نرم افزار آزاد دبیان، فرهنگ آزاد و محتوای باز هستند و گاهی بازی های آزاد نامیده می شوند. بسیاری از توزیع های لینوکس نیاز دارند که محتوای بازی آزادانه قابل بازتوزیع باشد، محدودیت های نرم افزار آزاد یا تجاری ممنوع است. [ ۱]
به طور کلی، بازی های متن باز توسط گروه های نسبتاً کوچکی از افراد در اوقات فراغت خود توسعه می یابند و تمرکز اصلی بر سود نیست. بسیاری از بازی های متن باز، پروژه های داوطلبانه هستند و به همین دلیل، توسعه دهندگان بازی های آزاد اغلب برای سرگرمی و علاقه مندان هستند. نتیجه این امر این است که بازی های متن باز اغلب به زمان بیشتری برای کامل شدن نیاز دارند، کمتر رایج هستند[ ۲] و اغلب فاقد ارزش تولید عناوین تجاری هستند. [ ۳] در دهه ۱۹۰۰ یک چالش برای ساخت محتوای باکیفیت برای بازی ها، کمبود در دسترس بودن یا قیمت بیش از حد ابزارهایی مانند مدل ساز سه بعدی یا مجموعه های ابزار برای طراحی سطح بود. [ ۴]
در سال های اخیر، این تغییر و در دسترس بودن ابزارهای متن باز مانند بلندر، موتورهای بازی و کتابخانه ها، بازی های ویدئویی متن باز و مستقل را هدایت کردند. [ ۵] موتورهای بازی اف ال اواس اس ( FLOSS ) ، مانند موتور بازی گودو، و همچنین کتابخانه هایی مانند اس دی ال، به طور فزاینده ای در توسعه بازی، حتی آنهایی که اختصاصی هستند، رایج اند. [ ۶] با توجه به اینکه هنر بازی نرم افزار محسوب نمی شود، بحث هایی در مورد موانع فلسفی یا اخلاقی در فروش بازی وجود دارد که هنر آن اختصاصی است اما کل کد منبع نرم افزار رایگان است. [ ۷] [ ۸] [ ۹]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهمه بازی های متن باز، آزاد نیستند. برخی از بازی های متن باز حاوی محتوای غیر رایگان اختصاصی هستند. بازی های متن باز که آزاد هستند و محتوای منحصراً رایگان دارند مطابق با رهنمودهای نرم افزار آزاد دبیان، فرهنگ آزاد و محتوای باز هستند و گاهی بازی های آزاد نامیده می شوند. بسیاری از توزیع های لینوکس نیاز دارند که محتوای بازی آزادانه قابل بازتوزیع باشد، محدودیت های نرم افزار آزاد یا تجاری ممنوع است. [ ۱]
به طور کلی، بازی های متن باز توسط گروه های نسبتاً کوچکی از افراد در اوقات فراغت خود توسعه می یابند و تمرکز اصلی بر سود نیست. بسیاری از بازی های متن باز، پروژه های داوطلبانه هستند و به همین دلیل، توسعه دهندگان بازی های آزاد اغلب برای سرگرمی و علاقه مندان هستند. نتیجه این امر این است که بازی های متن باز اغلب به زمان بیشتری برای کامل شدن نیاز دارند، کمتر رایج هستند[ ۲] و اغلب فاقد ارزش تولید عناوین تجاری هستند. [ ۳] در دهه ۱۹۰۰ یک چالش برای ساخت محتوای باکیفیت برای بازی ها، کمبود در دسترس بودن یا قیمت بیش از حد ابزارهایی مانند مدل ساز سه بعدی یا مجموعه های ابزار برای طراحی سطح بود. [ ۴]
در سال های اخیر، این تغییر و در دسترس بودن ابزارهای متن باز مانند بلندر، موتورهای بازی و کتابخانه ها، بازی های ویدئویی متن باز و مستقل را هدایت کردند. [ ۵] موتورهای بازی اف ال اواس اس ( FLOSS ) ، مانند موتور بازی گودو، و همچنین کتابخانه هایی مانند اس دی ال، به طور فزاینده ای در توسعه بازی، حتی آنهایی که اختصاصی هستند، رایج اند. [ ۶] با توجه به اینکه هنر بازی نرم افزار محسوب نمی شود، بحث هایی در مورد موانع فلسفی یا اخلاقی در فروش بازی وجود دارد که هنر آن اختصاصی است اما کل کد منبع نرم افزار رایگان است. [ ۷] [ ۸] [ ۹]
wiki: بازی ویدئویی متن باز