برخی بازیها و ورزشها در اسلام نهی شده و برخی دیگر تشویق شده اند.
دربارهٔ شطرنج میان فقیهان اختلاف نظر وجود دارد. روح الله خمینی از اولین کسانی بود که بازی شطرنج را حلال اعلام کرد و شطرنج در ایران، مجاز و قانونی است. مراجعی مثل علی سیستانی و محمد صادقی تهرانی و حسین وحید خراسانی شطرنج را حرام می دانند. علت رفع تحریم شطرنج این است که قبلا شطرنج آلت قمار محسوب میشده ولی امروزه از این حالت خارج نشده است.
... [مشاهده متن کامل]
دربارهٔ پاسور هم اختلاف نظر وجود دارد، اما بازی ورق در ایران مجاز نیست.
• علی خامنه ای معتقد است: «بازی با ورقی که عرفا از آلات قمار محسوب می شود، به طور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازی با آلات قمار شرکت کند. »
• علی سیستانی: «اگر بازی با آن بدون برد و باخت مالی باشد، در این صورت بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکال ندارد. »
• مکارم شیرازی: «بازی با پاسور چنانچه در عرف محل از حالت قمار خارج شده باشد اشکالی ندارد. »
• جوادی آملی: «اگر چیزی در زمان گذشته ابزار قمار بود، ولی فعلاً ابزار قمار نیست، بازی با آن بدون برد و باخت، جایز است. »
• محمد صادقی تهرانی: «بازی با شطرنج حتّی بدون برد و باخت حرام است ولی بازی با دیگر آلات مانند پاسور، تخته نرد و … بدون برد و باخت تا آنجا که به ترک واجب و انجام حرام منجر نشود و ایجاد دشمنی بین طرفین نکند جایز است. »
قمار در اسلام حرام شمرده می شود، اما شرط بندی در سوارکاری و تیراندازی مجاز است. در قانون مجازات اسلامی ایران، در ماده ۷۰۵ آمده است: قماربازی با هر وسیله ای، ممنوع و مرتکبین آن به یک تا شش ماه حبس یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شوند و در صورت تجاهر به قمار بازی، به هر دو مجازات محکوم می گردند.
تخته نرد و بیلیارد نیز از بازی های بحث انگیز هستند.
در ایران، بعد از انقلاب اسلامی، بحث هایی دربارهٔ دوچرخه سواری زنان وجود داشته است، و این موضوع بحث انگیز شده است.
دربارهٔ شطرنج میان فقیهان اختلاف نظر وجود دارد. روح الله خمینی از اولین کسانی بود که بازی شطرنج را حلال اعلام کرد و شطرنج در ایران، مجاز و قانونی است. مراجعی مثل علی سیستانی و محمد صادقی تهرانی و حسین وحید خراسانی شطرنج را حرام می دانند. علت رفع تحریم شطرنج این است که قبلا شطرنج آلت قمار محسوب میشده ولی امروزه از این حالت خارج نشده است.
... [مشاهده متن کامل]
دربارهٔ پاسور هم اختلاف نظر وجود دارد، اما بازی ورق در ایران مجاز نیست.
• علی خامنه ای معتقد است: «بازی با ورقی که عرفا از آلات قمار محسوب می شود، به طور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازی با آلات قمار شرکت کند. »
• علی سیستانی: «اگر بازی با آن بدون برد و باخت مالی باشد، در این صورت بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکال ندارد. »
• مکارم شیرازی: «بازی با پاسور چنانچه در عرف محل از حالت قمار خارج شده باشد اشکالی ندارد. »
• جوادی آملی: «اگر چیزی در زمان گذشته ابزار قمار بود، ولی فعلاً ابزار قمار نیست، بازی با آن بدون برد و باخت، جایز است. »
• محمد صادقی تهرانی: «بازی با شطرنج حتّی بدون برد و باخت حرام است ولی بازی با دیگر آلات مانند پاسور، تخته نرد و … بدون برد و باخت تا آنجا که به ترک واجب و انجام حرام منجر نشود و ایجاد دشمنی بین طرفین نکند جایز است. »
قمار در اسلام حرام شمرده می شود، اما شرط بندی در سوارکاری و تیراندازی مجاز است. در قانون مجازات اسلامی ایران، در ماده ۷۰۵ آمده است: قماربازی با هر وسیله ای، ممنوع و مرتکبین آن به یک تا شش ماه حبس یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شوند و در صورت تجاهر به قمار بازی، به هر دو مجازات محکوم می گردند.
تخته نرد و بیلیارد نیز از بازی های بحث انگیز هستند.
در ایران، بعد از انقلاب اسلامی، بحث هایی دربارهٔ دوچرخه سواری زنان وجود داشته است، و این موضوع بحث انگیز شده است.