بازی اپرا نام بازی شطرنجی بود که در سال ۱۸۵۸ و در تالار اپرای پاریس، هنگام اجرای اپرای نرما از وینچنتزو بلینی، بین پل مورفی، استاد آمریکایی شطرنج، و دو بازیکن آماتور اما قدرتمند — کارل دوم، دوک برانزویک، نجیب زادهٔ آلمانی، و کنت ایسوارد دو وونارگه[ یادداشت ۱] ، آریستوکرات فرانسوی — برگزار شد. این بازی یکی از معروف ترین بازی های تاریخ شطرنج است. دوک کارل و کنت ایسوارد در این بازی یه عنوان یک تیم و با مشورت یکدیگر با مورفی بازی کردند. از این بازی معمولاً توسط معلم های شطرنج برای نشان دادن اهمیت گسترش سریع، ارزش قربانی در ترکیب های مات کردن، و دیگر مفاهیم شطرنج استفاده می شود.
سفید: پل مورفیسیاه:دوک برانزویک و کنت ایسواردگشایش: دفاع فیلیدور ( اکو C41 )
1. e4 e5 2. Nf3 d6
این گشایش دفاع فیلیدور است که به افتخار فرانسوا - آندره دانیکان فیلیدور، استادِ پیشتازِ شطرنج در نیمهٔ اول قرن هجدهم و پیشگام در استفاده از استراتژی های مدرن در شطرنج، نامیده شده است. این گشایشْ قابل اطمینان، اما اندکی منفعلانه است و مربعِ مهمِ d4 را نادیده می گیرد. بیشتر شطرنج بازان مدرن 2. . . Nc6، یا 2. . . Nf6 ( دفاع پتروف ) را ترجیح می دهند.
3. d4 Bg4?!
با اینکه امروزه 3. . . Bg4 حرکت نه چندان خوبی به شمار می آید، در آن زمان نظریهٔ پذیرفته شده بود. [ ۱]
4. dxe5 Bxf3
اگر داشته باشیم 4. . . dxe5، بعد از آن 5. Qxd8 Kxd8 6. Kxe5 ممکن است و سفید یک پیاده را می برد و سیاه حق قلعه را از دست می دهد.
5. Qxf3
5. . . dxe5 6. Bc4 Nf6?
7. Qb3 Qe7
8. Nc3
8. . . c6
9. Bg5 b5?
10. Nxb5!
10. . . cxb5
11. Bxb5+
11. . . Nbd7 12. 0 - 0 - 0 Rd8
13. Rxd7 Rxd7
14. Rd1
14. . . Qe6
15. Bxd7+ Nxd7
16. Qb8+!
16. . . Nxb8 17. Rd8# 1–0[ ۲]
↑ Comte Isouard de Vauvenargues
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفسفید: پل مورفیسیاه:دوک برانزویک و کنت ایسواردگشایش: دفاع فیلیدور ( اکو C41 )
1. e4 e5 2. Nf3 d6
این گشایش دفاع فیلیدور است که به افتخار فرانسوا - آندره دانیکان فیلیدور، استادِ پیشتازِ شطرنج در نیمهٔ اول قرن هجدهم و پیشگام در استفاده از استراتژی های مدرن در شطرنج، نامیده شده است. این گشایشْ قابل اطمینان، اما اندکی منفعلانه است و مربعِ مهمِ d4 را نادیده می گیرد. بیشتر شطرنج بازان مدرن 2. . . Nc6، یا 2. . . Nf6 ( دفاع پتروف ) را ترجیح می دهند.
3. d4 Bg4?!
با اینکه امروزه 3. . . Bg4 حرکت نه چندان خوبی به شمار می آید، در آن زمان نظریهٔ پذیرفته شده بود. [ ۱]
4. dxe5 Bxf3
اگر داشته باشیم 4. . . dxe5، بعد از آن 5. Qxd8 Kxd8 6. Kxe5 ممکن است و سفید یک پیاده را می برد و سیاه حق قلعه را از دست می دهد.
5. Qxf3
5. . . dxe5 6. Bc4 Nf6?
7. Qb3 Qe7
8. Nc3
8. . . c6
9. Bg5 b5?
10. Nxb5!
10. . . cxb5
11. Bxb5+
11. . . Nbd7 12. 0 - 0 - 0 Rd8
13. Rxd7 Rxd7
14. Rd1
14. . . Qe6
15. Bxd7+ Nxd7
16. Qb8+!
16. . . Nxb8 17. Rd8# 1–0[ ۲]
↑ Comte Isouard de Vauvenargues
wiki: بازی اپرا