بازنشانی خودرو ( به انگلیسی: Rebadging ) عملی که در آن نشان یا علامت تجاری یک خودرو توسط یک شرکت تغییر یافته و پس از آن بازاریابی آن به عنوان یک محصول متمایز آغاز می شود. [ ۱] [ ۲] با توجه به هزینه بالای طراحی و مهندسی یک مدل جدید یا ایجاد یک نام تجاری ( که ممکن است برای سالها طول بکشد ) ، صرفه جویی به مقیاس باعث ارزان تر شدن آن می شود. [ ۳] امکان این نیز وجود دارد که محصولی یک بار یا چندین بار با برندهای مختلفی ارائه شود.
اصطلاح بازنشانی خودرو، یک کپی برداری ( در بیشتر موارد مجاز ) است، که در آن مهندسی واقعی هرگز یا کمی انجام می شود. [ ۴] [ ۵]
هرچند این مورد کاملاً با استفاده از پلتفرم یکسان در چند محصول متفاوت است و تغییراتی که در طی این فرایند صورت می گیرد بسیار کمتر است.
یک نوع از بازنشانی، تولید یک خودرو توسط یک شرکت دیگر با برندی دیگر و معمولاً در کشوری دیگر است که در این صورت نیاز به کسب اجازه از شرکت مادر دارد. اولین خودروی این چنینی آستین ۷ ( ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۹ ) بود که توسط شرکت آستین موتور طراحی و ساخته شد و مجوز ساخت آن به تولیدکنندگان دیگری در قاره های دیگر داده شد و تبدیل به اولین خودروی این چنینی شد. از جمله این شرکت ها می توان به شرکت آمریکایی بانتام، شرکت آلمانی ب ام و و شرکت ژاپنی نیسان اشاره کرد.
از جمله خودروهای بعد از جنگ که این قضیه را تجربه کرد، فیات ۱۲۴ بود که توسط فیات اتومبیلز طراحی و ساخته شد و امتیاز تولید آن به تولیدکنندگان مختلف دیگر از کشورهای مختلف داده شد و به خودرویی غالب در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و غرب آسیا تبدیل شد.
موریس آکسفورد سری ۴ که توسط موریس موتورز در سال ۱۹۵۵ ساخته شد، در بازار هندوستان با نام هندوستان آمباداسور و تا سال ۲۰۱۴ تولید شد. مثالی دیگر برای این قضیه، خودروی بریتانیایی روتس ارو است که امتیاز تولید آن توسط کشور ایران خریداری شد و در آنجا با نام پیکان تولید و عرضه شد. گروه نازا نیز با کسب اجازه محصولاتی از کیا موتورز و پژو را با برند خود عرضه می کرد.
ولگا سیبر خودرویی بر اساس کرایسلر سبرینگ سدان و دوج استراتوس بود و در سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ در کشور روسیه تولید می شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاصطلاح بازنشانی خودرو، یک کپی برداری ( در بیشتر موارد مجاز ) است، که در آن مهندسی واقعی هرگز یا کمی انجام می شود. [ ۴] [ ۵]
هرچند این مورد کاملاً با استفاده از پلتفرم یکسان در چند محصول متفاوت است و تغییراتی که در طی این فرایند صورت می گیرد بسیار کمتر است.
یک نوع از بازنشانی، تولید یک خودرو توسط یک شرکت دیگر با برندی دیگر و معمولاً در کشوری دیگر است که در این صورت نیاز به کسب اجازه از شرکت مادر دارد. اولین خودروی این چنینی آستین ۷ ( ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۹ ) بود که توسط شرکت آستین موتور طراحی و ساخته شد و مجوز ساخت آن به تولیدکنندگان دیگری در قاره های دیگر داده شد و تبدیل به اولین خودروی این چنینی شد. از جمله این شرکت ها می توان به شرکت آمریکایی بانتام، شرکت آلمانی ب ام و و شرکت ژاپنی نیسان اشاره کرد.
از جمله خودروهای بعد از جنگ که این قضیه را تجربه کرد، فیات ۱۲۴ بود که توسط فیات اتومبیلز طراحی و ساخته شد و امتیاز تولید آن به تولیدکنندگان مختلف دیگر از کشورهای مختلف داده شد و به خودرویی غالب در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و غرب آسیا تبدیل شد.
موریس آکسفورد سری ۴ که توسط موریس موتورز در سال ۱۹۵۵ ساخته شد، در بازار هندوستان با نام هندوستان آمباداسور و تا سال ۲۰۱۴ تولید شد. مثالی دیگر برای این قضیه، خودروی بریتانیایی روتس ارو است که امتیاز تولید آن توسط کشور ایران خریداری شد و در آنجا با نام پیکان تولید و عرضه شد. گروه نازا نیز با کسب اجازه محصولاتی از کیا موتورز و پژو را با برند خود عرضه می کرد.
ولگا سیبر خودرویی بر اساس کرایسلر سبرینگ سدان و دوج استراتوس بود و در سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ در کشور روسیه تولید می شد.
wiki: بازنشانی خودرو