بازرگانی بین المللی به تجارت کالاها، خدمات، فناوری، سرمایه یا دانش در مقیاس جهانی، برون مرزی یا فراملی اشاره دارد . بازرگانی بین المللی به معنی فعالیت های خرید و فروش کالا و خدمات در فراسوی مرزها بین المللی و میان کشور ها است و شامل مبادله کالاها، خدمات و ایده ها بین کشورهای مختلف می شود. بازرگانان و سازمان هائی از قبیل بنگاه های اقتصادی خصوصی یا دولتی همگی می توانند در این فرآیند حضور داشته باشند.
بازرگانی بین المللی شامل معاملات فرامرزی کالا و خدمات بین دو یا چند کشور، مبادلات منابع ( مثل سرمایه، مهارت ها ) و خدمات مانند امور مالی، بانکی، بیمه و. . . نیز می شود. بازرگانی بین المللی می تواند سازمان هایی در هر اندازه، از شرکت های نوپا و کوچک گرفته تا شرکت های چندملیتی را دربر بگیرد . [ ۱]
برای انجام فعالیت های بازرگانی در خارج از کشور، سازمان ها بایست بازارهای ملی را به بازار جهانی متصل کنند. دو عامل در مقیاس کلان وجود دارد که بر روند جهانی شدن مؤثر است. اولین مورد از بین بردن موانع برای تسهیل بازرگانی فرامرزی است ( مانند جریان آزاد کالاها و خدمات و سرمایه ) که «تجارت آزاد» نامیده می شود. دوم تغییرات فناوری، به ویژه تحولات در ارتباطات، پردازش اطلاعات و فناوری های ترابری است.
برای انجام فعالیتهای تجارت خارجی، سازمان ها باید از همه عواملی که ممکن است بر اعمال تجاری تأثیر بگذارد مثل تفاوت در مسایل حقوقی ، سیاسی، اقتصادی، زبان، استانداردهای حسابداری، استانداردهای کار، استانداردهای زندگی، استانداردهای زیست محیطی، فرهنگ های محلی، فرهنگ شرکت ها، بازارهای مبادلات خارجی، تعرفه ها، مقررات واردات و صادرات، قراردادهای بازرگانی، اقلیم، آموزش و غیره آگاه باشند.
هر یک از این عوامل ممکن است موجب تغییراتی در نحوه انجام تجارت از کشوری به کشور دیگر باشد.
جهت راه اندازی عملیات بازرگانی موفق در کشورهای خارجی، دانستن اثر تغییرات در فرهنگها و سنت ها میان کشورها بر رویه های تجاری، اهمیت دارد که به عنوان سواد فرهنگی شناخته می شود. بدون آگاهی از فرهنگ کشور میزبان، راهبرد سازمان در هنگام ورود به بازارهای خارجی دشوارتر و بیشتر مستعد خطا است.
از مزایای درک فرهنگ محلی می توان به توانایی ارائه فنون بازاریابی که به طور خاص برای بازار محلی طراحی شده است اشاره نمود. دانستن اینکه سایر بنگاه های اقتصادی چگونه کار می کنند و چه مواردی ممکن است تابوهای اجتماعی باشند یا نباشند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبازرگانی بین المللی شامل معاملات فرامرزی کالا و خدمات بین دو یا چند کشور، مبادلات منابع ( مثل سرمایه، مهارت ها ) و خدمات مانند امور مالی، بانکی، بیمه و. . . نیز می شود. بازرگانی بین المللی می تواند سازمان هایی در هر اندازه، از شرکت های نوپا و کوچک گرفته تا شرکت های چندملیتی را دربر بگیرد . [ ۱]
برای انجام فعالیت های بازرگانی در خارج از کشور، سازمان ها بایست بازارهای ملی را به بازار جهانی متصل کنند. دو عامل در مقیاس کلان وجود دارد که بر روند جهانی شدن مؤثر است. اولین مورد از بین بردن موانع برای تسهیل بازرگانی فرامرزی است ( مانند جریان آزاد کالاها و خدمات و سرمایه ) که «تجارت آزاد» نامیده می شود. دوم تغییرات فناوری، به ویژه تحولات در ارتباطات، پردازش اطلاعات و فناوری های ترابری است.
برای انجام فعالیتهای تجارت خارجی، سازمان ها باید از همه عواملی که ممکن است بر اعمال تجاری تأثیر بگذارد مثل تفاوت در مسایل حقوقی ، سیاسی، اقتصادی، زبان، استانداردهای حسابداری، استانداردهای کار، استانداردهای زندگی، استانداردهای زیست محیطی، فرهنگ های محلی، فرهنگ شرکت ها، بازارهای مبادلات خارجی، تعرفه ها، مقررات واردات و صادرات، قراردادهای بازرگانی، اقلیم، آموزش و غیره آگاه باشند.
هر یک از این عوامل ممکن است موجب تغییراتی در نحوه انجام تجارت از کشوری به کشور دیگر باشد.
جهت راه اندازی عملیات بازرگانی موفق در کشورهای خارجی، دانستن اثر تغییرات در فرهنگها و سنت ها میان کشورها بر رویه های تجاری، اهمیت دارد که به عنوان سواد فرهنگی شناخته می شود. بدون آگاهی از فرهنگ کشور میزبان، راهبرد سازمان در هنگام ورود به بازارهای خارجی دشوارتر و بیشتر مستعد خطا است.
از مزایای درک فرهنگ محلی می توان به توانایی ارائه فنون بازاریابی که به طور خاص برای بازار محلی طراحی شده است اشاره نمود. دانستن اینکه سایر بنگاه های اقتصادی چگونه کار می کنند و چه مواردی ممکن است تابوهای اجتماعی باشند یا نباشند.
wiki: بازرگانی بین المللی