بازار رقابت کامل بازاری است که تعداد زیادی تولیدکننده و مصرف کننده بر سر یک کالای همگن و خاص به داد و ستد می پردازند. در این نوع بازار سهم هر تولیدکننده از تولید آن کالای خاص اندک است و مثلًا یک تولیدکننده درصد بالایی از سهم بازار را در اختیار ندارد. در نتیجه هیچ تولیدکننده ای نمی تواند با استفاده از کم و زیاد کردن تولیدش روی قیمت بازار تأثیر بگذارد. قیمت کالا در بازار رقابتی به صورت یک داده است. اگر تولیدکننده ای کالای خود را با قیمتی بالاتر از از قیمت بازار ارائه کند، خریداری نخواهد داشت و اگر با قیمتی پایین تر ارائه کند، تمام کالایش به سرعت فروش خواهد رفت. در هیچ کدام از این دو مورد سایر فروشندگان واکنشی نشان نخواهند داد.
زیرا دسترسی به کلیه اطلاعات که منبع و منشاء تصمیمات است در بازار رقابت کامل برای همه، یکسان و کامل است. تعداد زیاد خریداران و فروشندگان در بازار رقابت کامل، بیان میکند ک خریداران و فروشندگان در بازار رقابت کامل، گیرنده قیمت ( price taker ) هستند نه تعیین کننده . همگن بودن کالاهای تولیدی و نیز فرض وجود اطلاعات کامل، مبین وجود قانون تک قیمتی ( Unit price ) در این بازار هااست. [ ۱]
مفروضات
• رفتار عقلایی: یعنی از تولیدکننده انتظار می رود که بر حسب رفتار عقلانی به دنبال حداکثر کردن سود باشد و از مصرف کننده انتظار می رود به دنبال بیشتر کردن مطلوبیت خود باشد. اگر غیر از این باشد رقابت مفهومی نخواهد داشت.
• اطلاعات کافی عرضه کننده و تقاضاکننده از شرایط بازار: تمام افرادی که در این نوع بازار هستند باید از تمام شرایط بازار مانند قیمت فروش همه عرضه کنندگان و کیفیت کالاها اطلاع داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است یک عرضه کننده کالای خود را با قیمت بالاتر و با کیفیت پایین تر نسبت به سایر عرضه کنندگان به فروش برساند.
• عدم برتری و ترجیح: به این صورت که توسط یک مصرف کننده به دلایلی غیراقتصادی مانند شهرت یک شرکت یا روابط انسانی یا رفتار فروشنده ترجیح به وجود آید، این ترجیح باعث نقض بازار رقابت کامل می شود.
• جابجایی سریع عوامل تولید: به این صورت که اگر قیمت کالا پایین تر از هزینه متوسط تولید قرار گرفت و تولیدکنندگان دچار ضرر شدند، تولیدکنندگان بتوانند به سرعت عوامل تولید خود را به بازاری دیگر منتقل کنند؛ و همین طور اگر قیمت کالا بالاتر از هزینه های متوسط تولید قرار گرفت، تولیدکنندگان دیگر از بازارهای دیگر بتوانند به سرعت عوامل تولید خود را به این بازار بیاورند. عدم سرعت در جابجایی عوامل تولید باعث کند شدن مکانیسم بازار می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفزیرا دسترسی به کلیه اطلاعات که منبع و منشاء تصمیمات است در بازار رقابت کامل برای همه، یکسان و کامل است. تعداد زیاد خریداران و فروشندگان در بازار رقابت کامل، بیان میکند ک خریداران و فروشندگان در بازار رقابت کامل، گیرنده قیمت ( price taker ) هستند نه تعیین کننده . همگن بودن کالاهای تولیدی و نیز فرض وجود اطلاعات کامل، مبین وجود قانون تک قیمتی ( Unit price ) در این بازار هااست. [ ۱]
مفروضات
• رفتار عقلایی: یعنی از تولیدکننده انتظار می رود که بر حسب رفتار عقلانی به دنبال حداکثر کردن سود باشد و از مصرف کننده انتظار می رود به دنبال بیشتر کردن مطلوبیت خود باشد. اگر غیر از این باشد رقابت مفهومی نخواهد داشت.
• اطلاعات کافی عرضه کننده و تقاضاکننده از شرایط بازار: تمام افرادی که در این نوع بازار هستند باید از تمام شرایط بازار مانند قیمت فروش همه عرضه کنندگان و کیفیت کالاها اطلاع داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است یک عرضه کننده کالای خود را با قیمت بالاتر و با کیفیت پایین تر نسبت به سایر عرضه کنندگان به فروش برساند.
• عدم برتری و ترجیح: به این صورت که توسط یک مصرف کننده به دلایلی غیراقتصادی مانند شهرت یک شرکت یا روابط انسانی یا رفتار فروشنده ترجیح به وجود آید، این ترجیح باعث نقض بازار رقابت کامل می شود.
• جابجایی سریع عوامل تولید: به این صورت که اگر قیمت کالا پایین تر از هزینه متوسط تولید قرار گرفت و تولیدکنندگان دچار ضرر شدند، تولیدکنندگان بتوانند به سرعت عوامل تولید خود را به بازاری دیگر منتقل کنند؛ و همین طور اگر قیمت کالا بالاتر از هزینه های متوسط تولید قرار گرفت، تولیدکنندگان دیگر از بازارهای دیگر بتوانند به سرعت عوامل تولید خود را به این بازار بیاورند. عدم سرعت در جابجایی عوامل تولید باعث کند شدن مکانیسم بازار می شود.
wiki: بازار رقابت کامل