باریشْنیکوف، میخائیل (۱۹۴۸)(Baryshnikov, Mikhail)
باریشْنیکوف، میخائیل
رقصندۀ معروفِ لتونیاییساکن امریکا. در ۱۹۶۷ به بالۀ کیروفپیوست. در ۱۹۷۴ پس از فرار از شوروی، با سمت رقصندۀ اصلی و همپای جِلسی کِرکلَندبه تئاتر بالۀ امریکایی (ای بی تی)ملحق شد. پس از چندی بالۀ امریکایی را ترک کرد و به بالۀ نیویورک سیتیپیوست (۱۹۷۸ـ۱۹۸۰)، امّا چیزی نگذشت که به مدیریتِ تئاتر بالۀ امریکایی منصوب شد (۱۹۸۰ـ۱۹۹۰). از ۱۹۹۰ برای کمپانی های متعدّد ازجمله کمپانیِ رقصِ مدرن خود به نامِ وایت اوک پراجِکترقصیده است. تواناییِ جسمانیِ باریشنیکوف و حرکاتِ هواییِ خارق العاده اش در ترکیب با طنزِ شیطنت آمیز و تحرّک و نیرویی که در رقصیدن به کار می بندد، او را به یکی از محبوب ترین رقصندگانِ معاصر بدل کرده است. باریشنیکوف نقش های فراوانی آفریده است. نخستین حضورِ سینماییِ او در فیلمِ نقطه عطف(۱۹۷۸) بوده و از آن پس در فیلم های دیگری ازجمله شب های سپید(۱۹۸۵) بازی کرده است. نخستین اجرای تئاتری اش درمسخ(۱۹۸۹) رقم خورده است. در سپتامبر سال ۲۰۰۰ برای یک عمر فعالیت در راستای ارتقای فرهنگِ امریکا از سوی مرکزِ هنرهای نمایشیِ جان اف کندیدر واشینگتن گرامی داشته شد.
باریشْنیکوف، میخائیل
رقصندۀ معروفِ لتونیاییساکن امریکا. در ۱۹۶۷ به بالۀ کیروفپیوست. در ۱۹۷۴ پس از فرار از شوروی، با سمت رقصندۀ اصلی و همپای جِلسی کِرکلَندبه تئاتر بالۀ امریکایی (ای بی تی)ملحق شد. پس از چندی بالۀ امریکایی را ترک کرد و به بالۀ نیویورک سیتیپیوست (۱۹۷۸ـ۱۹۸۰)، امّا چیزی نگذشت که به مدیریتِ تئاتر بالۀ امریکایی منصوب شد (۱۹۸۰ـ۱۹۹۰). از ۱۹۹۰ برای کمپانی های متعدّد ازجمله کمپانیِ رقصِ مدرن خود به نامِ وایت اوک پراجِکترقصیده است. تواناییِ جسمانیِ باریشنیکوف و حرکاتِ هواییِ خارق العاده اش در ترکیب با طنزِ شیطنت آمیز و تحرّک و نیرویی که در رقصیدن به کار می بندد، او را به یکی از محبوب ترین رقصندگانِ معاصر بدل کرده است. باریشنیکوف نقش های فراوانی آفریده است. نخستین حضورِ سینماییِ او در فیلمِ نقطه عطف(۱۹۷۸) بوده و از آن پس در فیلم های دیگری ازجمله شب های سپید(۱۹۸۵) بازی کرده است. نخستین اجرای تئاتری اش درمسخ(۱۹۸۹) رقم خورده است. در سپتامبر سال ۲۰۰۰ برای یک عمر فعالیت در راستای ارتقای فرهنگِ امریکا از سوی مرکزِ هنرهای نمایشیِ جان اف کندیدر واشینگتن گرامی داشته شد.
wikijoo: باریشنیکوف،_میخاییل_(۱۹۴۸)