باروخ
لغت نامه دهخدا
دانشنامه آزاد فارسی
باروخ (Baruch)
معتمد و منشی اِرمیای نبی. کتاب باروخ از عهد عتیقبدو منسوب است. کتاب باروخ در نسخۀ عبرانی کتاب مقدسنیست و در نسخۀ شاه جیمزاز آپوکریفیا عهدین منحول به شمار رفته است. مخاطب آن یهودیان اسیر در بابِلاند. اعتراف به گناه و وعدۀ نجات بعد از توبه از مطالب بخش منثور، و بخش منظوم شامل ستایش حکمت خداوند و تسلی و تشجیع تبعیدیان است. باب ششم که ادعا می شود نامۀ شخص ارمیا به تبعیدیان است ایشان را از بت پرستی بر حذر می دارد. سه بخش کتاب احتمالاً در سه زمان متفاوت به نگارش درآمده اند. کتاب را شاید شخصی اسکندرانی در قرن ۱ یا ۲م گرد آورده باشد. قدیم ترین نسخۀ موجود آن یونانی است.
معتمد و منشی اِرمیای نبی. کتاب باروخ از عهد عتیقبدو منسوب است. کتاب باروخ در نسخۀ عبرانی کتاب مقدسنیست و در نسخۀ شاه جیمزاز آپوکریفیا عهدین منحول به شمار رفته است. مخاطب آن یهودیان اسیر در بابِلاند. اعتراف به گناه و وعدۀ نجات بعد از توبه از مطالب بخش منثور، و بخش منظوم شامل ستایش حکمت خداوند و تسلی و تشجیع تبعیدیان است. باب ششم که ادعا می شود نامۀ شخص ارمیا به تبعیدیان است ایشان را از بت پرستی بر حذر می دارد. سه بخش کتاب احتمالاً در سه زمان متفاوت به نگارش درآمده اند. کتاب را شاید شخصی اسکندرانی در قرن ۱ یا ۲م گرد آورده باشد. قدیم ترین نسخۀ موجود آن یونانی است.
wikijoo: باروخ
پیشنهاد کاربران
باروخمحیا پیامبر ( به عبری: ברוך בן נריה ) فرزند نریا، شاگرد، کاتب و دستیار معنوی و فکری ارمیای نبی است. شهرت وی به خاطر کتابش در میان کتاب های قانونی ثانی است که مسیحیان کاتولیک و ارتودوکس بدانها معتقد هستند.
... [مشاهده متن کامل]
یوسفیوس وی را اشراف زاده ای یهودی و برادر سرائیا، کاخ دار صدقیا، پادشاه یهودا، معرفی کرده است.
بعد از نزول مراثی و اشعار ارمیای نبی بر وی، باروخ کاتب او گردیده و اولین و دومین نسخ از نوشته های وی را به رشتهٔ تحریر درمی آورد. باروخ اگر چه بارها همچون استادش، ارمیا دلسر و ناامید می شود ولی همچنان به عنوان یک معلم و پیامبر، وظایف خود را انجام می دهد. زمانی که ارمیا مورد خشم پادشاه وقت یهویاکیم، قرار می گیرد، باروخ از جانب وی مأمور می شود تا در روز روزه داری، پیام او را در معبد اورشلیم بخواند. چنین مأموریتی دشوار و خطرناک است ولی باروخ بدون هیچ ترس و وحشتی آن را اجرا می کند؛ و این احتمالاً خود دلیلی می شود بر ارزش و اعتبار او.
باروخ و ارمیا، هر دو، شاهد محاصره شدن اورشلیم در سال های ۵۸۶ و ۵۸۷ قبل از میلاد بوده اند. در آن سال ارمیا زمینی در عناتوت که سپاه بابل در آن اردو زده بود، می خرد تا نمادی باشد از این که اورشلیم دوباره بازسازی خواهد شد. بنا به نوشتهٔ یوسفیوس، باروخ در کنار ارمیا در شهر مصفه به حیات خود ادامه می دهد و همچنان بر وی تأثیرگذار است به طوریکه ( به خواست او ) ارمیا اسرائیلیان را مجبور می کند تا پس از مرگ جدلیا در یهودا باقی بمانند.
وی با ارمیا به مصر منتقل می شود و بنا به نوشته جروم در همان جا از دنیا می رود. منابع دیگر معتقدند که او پس از آخرین تسخیر مصر توسط نبوکد نصر مجدداً به بابل منتقل می شود.
شهرت باروخ به خاطر صمیمت وی با ارمیا، نسل های پس از او را وامی دارد تا به تکریم وی بپردازند. کتاب باروخ و دو کتاب دیگر از کتاب مقدس ( قانونی ثانی ) ، منسوب به او هستند.
• پیامبران در کتاب مقدس عبری
• ارمیا ( پیامبر )
• اسرائیل و یهودیه باستان
• پیامبران در یهودیت
• کاتبان یهودی
• کتاب ارمیا
• قدیسان کاتولیک
• قدیسان مسیحی در سده نامعلوم ( میلادی )
• قدیسان کلیسای ارتدکس شرقی
• شخصیت های عهد عتیق
• قدیسان
... [مشاهده متن کامل]
یوسفیوس وی را اشراف زاده ای یهودی و برادر سرائیا، کاخ دار صدقیا، پادشاه یهودا، معرفی کرده است.
بعد از نزول مراثی و اشعار ارمیای نبی بر وی، باروخ کاتب او گردیده و اولین و دومین نسخ از نوشته های وی را به رشتهٔ تحریر درمی آورد. باروخ اگر چه بارها همچون استادش، ارمیا دلسر و ناامید می شود ولی همچنان به عنوان یک معلم و پیامبر، وظایف خود را انجام می دهد. زمانی که ارمیا مورد خشم پادشاه وقت یهویاکیم، قرار می گیرد، باروخ از جانب وی مأمور می شود تا در روز روزه داری، پیام او را در معبد اورشلیم بخواند. چنین مأموریتی دشوار و خطرناک است ولی باروخ بدون هیچ ترس و وحشتی آن را اجرا می کند؛ و این احتمالاً خود دلیلی می شود بر ارزش و اعتبار او.
باروخ و ارمیا، هر دو، شاهد محاصره شدن اورشلیم در سال های ۵۸۶ و ۵۸۷ قبل از میلاد بوده اند. در آن سال ارمیا زمینی در عناتوت که سپاه بابل در آن اردو زده بود، می خرد تا نمادی باشد از این که اورشلیم دوباره بازسازی خواهد شد. بنا به نوشتهٔ یوسفیوس، باروخ در کنار ارمیا در شهر مصفه به حیات خود ادامه می دهد و همچنان بر وی تأثیرگذار است به طوریکه ( به خواست او ) ارمیا اسرائیلیان را مجبور می کند تا پس از مرگ جدلیا در یهودا باقی بمانند.
وی با ارمیا به مصر منتقل می شود و بنا به نوشته جروم در همان جا از دنیا می رود. منابع دیگر معتقدند که او پس از آخرین تسخیر مصر توسط نبوکد نصر مجدداً به بابل منتقل می شود.
شهرت باروخ به خاطر صمیمت وی با ارمیا، نسل های پس از او را وامی دارد تا به تکریم وی بپردازند. کتاب باروخ و دو کتاب دیگر از کتاب مقدس ( قانونی ثانی ) ، منسوب به او هستند.
• پیامبران در کتاب مقدس عبری
• ارمیا ( پیامبر )
• اسرائیل و یهودیه باستان
• پیامبران در یهودیت
• کاتبان یهودی
• کتاب ارمیا
• قدیسان کاتولیک
• قدیسان مسیحی در سده نامعلوم ( میلادی )
• قدیسان کلیسای ارتدکس شرقی
• شخصیت های عهد عتیق
• قدیسان