در حمل ونقل جاده ای، بار بزرگ ( یا بار اضافه وزن ) به باری گفته می شود که از حد استاندارد یا استاندارد قانونی و/یا محدودیت های وزنی برای یک کامیون برای انتقال در بخش مشخصی از جاده، بزرگراه یا سایر زیرساخت های حمل ونقل مانند هوا فراتر می رود. در اروپا ممکن است از آن به عنوان حمل و نقل ویژه یا حمل و نقل سنگین و بزرگ یاد شود. همچنین ممکن است محدودیت های بار در هر محور وجود داشته باشد. با این حال، باری که از محدودیت های هر محور بیشتر باشد و از حد وزن کلی فراتر رود، اضافه وزن در نظر گرفته می شود. نمونه هایی از بارهای بزرگ و اضافه وزن عبارتند از: ماشین های ساختمانی ( جرثقیل، لودرهای جلو و غیره ) ، خانه های از پیش ساخته شده، کانتینرها و عناصر ساختمانی ( تیرهای پل، ژنراتورها، پروانه های آسیاب بادی، مراحل موشک و تجهیزات صنعتی ) . به خودروی اسکورتی که پشت کامیون کشنده حرکت می کند به اصطلاح خودروی خلبان گفته می شود.
ابعاد و وزن بار بین کشورها و مناطق داخل یک کشور متفاوت است. وسیله نقلیه ای که از ابعاد قانونی فراتر می رود معمولاً به مجوز خاصی نیاز دارد که مستلزم پرداخت هزینه های اضافی است تا وسیله نقلیه بزرگ / اضافه وزن به طور قانونی در جاده ها تردد کند. مجوز معمولاً مسیری را که بار باید طی کند و همچنین تاریخ ها و زمان هایی را که ممکن است بار طی آن وارد جاده شود و مسیر را پیمایش کند مشخص می کند.
هنگامی که یک بار را نتوان به واحدهایی که می توان بدون تجاوز از محدودیت ها از نظر ابعاد و/یا جرم حمل کردو یا جدا کرد، به عنوان یک بار غیرعادی طبقه بندی می شود. تعریف دیگر را می توان به صورت زیر خلاصه کرد: یک بار غیرعادی تقسیم ناپذیر ( "AIL" ) باری است که نمی توان آن را به دو یا چند بار برای حمل و نقل ( در جاده ها ) تقسیم کرد. [ ۱] همچنین، بریک فله برای تعریف محموله ای استفاده می شود که نمی تواند در هر کانتینر اقیانوسی بارگیری شود یا برای محموله هوایی بسیار بزرگ باشد.
هر حمل ونقل جاده ای توسط کنوانسیون CMR ( کنوانسیون قرارداد حمل بین المللی کالا از طریق جاده ) [ ۲] تنظیم می گردد که به مسائل حقوقی مختلف مربوط به حمل و نقل بار، عمدتاً توسط کامیون ها، از طریق جاده مربوط می شود.
طبق گزارش اداره ایمنی حمل ونقل فدرال، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، مطالعه علت تصادف کامیون های بزرگ[ ۳] ۷ درصد از تصادفات حمل ونقل در ایالات متحده ناشی از ایمن سازی نامناسب بار یا جابجایی بار است. جابجایی محموله می تواند باعث بی ثبات شدن کامیون یا سقوط کامل بار شود که مشکلات جدی ایمنی را منجر خواهد شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفابعاد و وزن بار بین کشورها و مناطق داخل یک کشور متفاوت است. وسیله نقلیه ای که از ابعاد قانونی فراتر می رود معمولاً به مجوز خاصی نیاز دارد که مستلزم پرداخت هزینه های اضافی است تا وسیله نقلیه بزرگ / اضافه وزن به طور قانونی در جاده ها تردد کند. مجوز معمولاً مسیری را که بار باید طی کند و همچنین تاریخ ها و زمان هایی را که ممکن است بار طی آن وارد جاده شود و مسیر را پیمایش کند مشخص می کند.
هنگامی که یک بار را نتوان به واحدهایی که می توان بدون تجاوز از محدودیت ها از نظر ابعاد و/یا جرم حمل کردو یا جدا کرد، به عنوان یک بار غیرعادی طبقه بندی می شود. تعریف دیگر را می توان به صورت زیر خلاصه کرد: یک بار غیرعادی تقسیم ناپذیر ( "AIL" ) باری است که نمی توان آن را به دو یا چند بار برای حمل و نقل ( در جاده ها ) تقسیم کرد. [ ۱] همچنین، بریک فله برای تعریف محموله ای استفاده می شود که نمی تواند در هر کانتینر اقیانوسی بارگیری شود یا برای محموله هوایی بسیار بزرگ باشد.
هر حمل ونقل جاده ای توسط کنوانسیون CMR ( کنوانسیون قرارداد حمل بین المللی کالا از طریق جاده ) [ ۲] تنظیم می گردد که به مسائل حقوقی مختلف مربوط به حمل و نقل بار، عمدتاً توسط کامیون ها، از طریق جاده مربوط می شود.
طبق گزارش اداره ایمنی حمل ونقل فدرال، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، مطالعه علت تصادف کامیون های بزرگ[ ۳] ۷ درصد از تصادفات حمل ونقل در ایالات متحده ناشی از ایمن سازی نامناسب بار یا جابجایی بار است. جابجایی محموله می تواند باعث بی ثبات شدن کامیون یا سقوط کامل بار شود که مشکلات جدی ایمنی را منجر خواهد شد.
wiki: بار بزرگتر از اندازه