[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
ب (۲۶۴۹ بار)
حسن (۱۹۴ بار)
ها (۱۳۹۹ بار)
«أَحْسَنِهَا» از مادّه «حسن» است و این که در آیه بالا می خوانیم: «بهترین این دستورات را بگیرند»، نه به این معناست که در میان آنها «بد» و «خوب» بوده است و آنها وظیفه داشته اند خوب ها را بگیرند و بدها را رها کنند; و یا «خوب» و «خوب تر» داشته و موظف بوده اند تنها «خوب ترها» را انتخاب نمایند. بلکه گاهی کلمه «افعل تفضیل» به معنای «صفت مشبّهه» می آید و آیه مورد بحث ظاهراً از این قبیل است; یعنی «احسن» به معنای «حسن» است. اشاره به این که جمیع این دستورات حسن است و نیک. این احتمال نیز در آیه فوق وجود دارد که «احسن» به همان معنای بهتر و افعل تفضیل بوده باشد. اشاره به این که در میان این دستورات، اموری مجاز شمرده شده است (همانند قصاص) و اموری از آن بهتر معرفی شده (همانند عفو و گذشت). یعنی به پیروانت بگو: تا می توانند آنچه بهتر است را انتخاب کنند و فی المثل عفو را بر قصاص (جز در موارد خاص) ترجیح دهند. این احتمال وجود دارد که ضمیر «أَحْسَنِها» به «قُوّة» یا «أخذ به قوّة» باز گردد; اشاره به این معنا که آنها را به بهترین نوع از جدّیّت و قوّت و قدرت بگیرند.
ب (۲۶۴۹ بار)
حسن (۱۹۴ بار)
ها (۱۳۹۹ بار)
«أَحْسَنِهَا» از مادّه «حسن» است و این که در آیه بالا می خوانیم: «بهترین این دستورات را بگیرند»، نه به این معناست که در میان آنها «بد» و «خوب» بوده است و آنها وظیفه داشته اند خوب ها را بگیرند و بدها را رها کنند; و یا «خوب» و «خوب تر» داشته و موظف بوده اند تنها «خوب ترها» را انتخاب نمایند. بلکه گاهی کلمه «افعل تفضیل» به معنای «صفت مشبّهه» می آید و آیه مورد بحث ظاهراً از این قبیل است; یعنی «احسن» به معنای «حسن» است. اشاره به این که جمیع این دستورات حسن است و نیک. این احتمال نیز در آیه فوق وجود دارد که «احسن» به همان معنای بهتر و افعل تفضیل بوده باشد. اشاره به این که در میان این دستورات، اموری مجاز شمرده شده است (همانند قصاص) و اموری از آن بهتر معرفی شده (همانند عفو و گذشت). یعنی به پیروانت بگو: تا می توانند آنچه بهتر است را انتخاب کنند و فی المثل عفو را بر قصاص (جز در موارد خاص) ترجیح دهند. این احتمال وجود دارد که ضمیر «أَحْسَنِها» به «قُوّة» یا «أخذ به قوّة» باز گردد; اشاره به این معنا که آنها را به بهترین نوع از جدّیّت و قوّت و قدرت بگیرند.
wikialkb: بِأَحْسَنِهَا