🔳شهیدآباد | باییکلا | نوده
🔎پژوهش در نسخ خطی:
﷽ن و القلم و ما یسطرون
💾شناسه ۱۴۰۴۰۷۰۳۱۴۴۰
📜گزارش #آخوندملاهادی_مقری بن جعفر در سنه ۱۴ ربیع الاول ۱۲۵۱ قمری برابر با جمعه ۱۲۱۴/۰۴/۱۹ خورشیدی
... [مشاهده متن کامل]
📎نکته:
📓کتابت خطی آخوند ملاهادی مقری ( ( #چَپِر_چَپو ) ) در ۷۴ صفحه در سال ۱۲۱۴ شمسی انجام شده است که. . . .
📖در بخشی از این کتاب آمده است:
{{. . . چون جعفر۱ زادِ قدرقلی بایِ۲ بازیار۳ با برادران خود صابرخان و تیمورخان و رشیدخان و عبدالعلی خان و شقیقه۴ ایشان عطیه خاتون متوجه بر قلعه کتی۵ نوده۶ بود. آن بیک۷ به نوسال کِرچه ما۸ همی زوما۹ گشت. لَلمباز۱۰ به سِما۱۱ و سِرخو۱۲ به مسکری۱۳ که خونِّش۱۴ و نوا در لیلم جار۱۵ اَتی۱۶ کرات دار۱۷ اتی کِنِس جار۱۸ اتی وَلیک دار۱۹ ماشاالله لَرگ سو۲۰ چندتا وِولی دار۲۱ فوج فوج۲۲ اسب سوار، دِترون۲۳ خِنه دار۲۴ و پِسرون۲۵ کیله کنار۲۶ به چَنبر۲۷ اطاعت و فرمان اندر این حکایت بیشمار. جمله نوده گان۲۸ به هیات اجتماع با ابتاع و اشیاع آهنگ مِسگر۲۹ و مِرس قَلی چی۳۰ به سواد روزگار نهند بر معاش از فضل دادار۳۱. این وادی به مِرس و سیم توامان بی حد و چون ناظم شه زمان، آن صاحب فضل و رجا حاج الخیر و سعاده یوسف الرضا۳۲ علیه التحیه السوادُ مطابقُ لاصله که بر کافّه مومنین ظاهر و هویدا باشد که در عهد متابعت و مطاوعت افتخار است. جماعت بای۳۳ بر مضمون مذکور عالم و خبیر باشند که نظم بن پی۳۴ بنیان شریعت به تختگاه مازیار۳۵ افاده کرد و استقلال امیر سرخو۳۶ به خرابه۳۷ پایان آمد. . . . . }}
https://mohsendadashpourbaker2012. blogfa. com/post/882
📝پانویس:
۱/جعفر: به نظر میرسد وی باید از نیای طایفه ی #باییهای باییکلابندپی غربی باشد.
۲/بای: مالدار
۳/بازیار: نام محلی در باییکلا
۴/شقیقه: خواهر
۵/قلعه کتی: دژی قدیمی در باییکلا، خاکریز دستی ۱۲ متری
۶/نوده: نام قدیم باییکلا
۷/بیک: حاکم و مالدار
۸/کرچه ما: اردبیهشت ماه
۹/زوما: تازه داماد
۱۰/للمباز: سنجاقک
۱۱/سما: رقص و پای کوبی مازنی
۱۲/سرخو: خاندان سرخو یا سرخان پرجایی | بازماندگان مازیار سوخرای قارن
۱۳/مسکری: فروشنده و سازنده و تعمیرکار ظروف مسی
۱۴/خونش: آوازخوانی
۱۵/لیلم جار: زمین حاشیه یا داخل جنگل که درختان آنرا قطع و تبدبل به زمین زراعی کنند.
۱۶/اتی: تعدادی
۱۷/کرات دار: نام گونه ای از درخت
۱۸/کنس جار: نام گونه ای از درخت که میوه میدهد. | کاندِس
۱۹/ولیک دار: نام گونه ای از درخت که میوه میدهد.
۲۰/لرگ: نام گونه ای از درخت
۲۱/وولی دار: نام گونه ای از درخت
۲۲/فوج: گروه | ستون نظامی
۲۳/دترون: دخترها
۲۴/خنه دار: خانه دار
۲۵/پسرون: پسرها
۲۶/کیله کنار: کنار جوب، اشاره به شغل کشاورزی
۲۷/چنبر: محاصره، دایره تسلط
۲۸/نوده گان: مردم روستای نوده
۲۹/مسگر: شغل مسکری | مسگرمحله
۳۰/مرس قلی چی: رویگری، کسی که با قلع ظروف مسی را سفید کند.
۳۱/دادار: پروردگار
۳۲/یوسف الرضا: به نظر میرسد که وی باید صاحب بقعه قدیمی در روستای بائیکلا باشد. | درویش تاجین | درویش ملایوسف | درویش ملا یوسف علی
۳۳/جماعت بای: مهاجرین از بندرترکمن که مالدار بودند ولی هرگز بهایی نبودند. اینان جعفر را نیای خود میدانند. | یا تیره ای از مازنی الاصل که نیای ایشان جعفر بن قدرقلی بوده است.
۳۴/بن پی: بندپی
۳۵/مازیار: مازیار از سلسله سرخو | مازیار از سلسله باوند | مازیار بومی
۳۶/سرخو: تیره ای از ایل پریجا | از بازماندگان سوخرای | سرخ دشت
۳۷/خرابه: نام محلی در باییکلا
●نکته: در این گزارش تاریخ شرح ماوقع ذکر نشده است و یا اینکه به رویت من نرسیده باشد متصور است.
📓منبع: کتاب خطی انجام نامه محسن، محسن داداش پور باکر، ص۱۱۱ و ۱۱۲
🖊خوانش:
#محسن_داداش_ادملاوند_باکر
💾شناسه ۱۴۰۴۰۷۰۳۱۴۴۰
https://mohsendadashpourbaker2012. blogfa. com/post/882
📸هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
📝این نوشتار و خوانش فقط دارای ارزش پژوهشی می باشد.
⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع #پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
𒇹𒂹𒄁𒇺 𒃀𒀀𒃀𒀀𒄹 𒁁𒈀𒃹 𒁀𒀀𒆺𒃹
🟡تمامی حقوق برای�محسن داداش پور باکر�محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔎پژوهش در نسخ خطی:
﷽ن و القلم و ما یسطرون
💾شناسه ۱۴۰۴۰۷۰۳۱۴۴۰
📜گزارش #آخوندملاهادی_مقری بن جعفر در سنه ۱۴ ربیع الاول ۱۲۵۱ قمری برابر با جمعه ۱۲۱۴/۰۴/۱۹ خورشیدی
... [مشاهده متن کامل]
📎نکته:
📓کتابت خطی آخوند ملاهادی مقری ( ( #چَپِر_چَپو ) ) در ۷۴ صفحه در سال ۱۲۱۴ شمسی انجام شده است که. . . .
📖در بخشی از این کتاب آمده است:
{{. . . چون جعفر۱ زادِ قدرقلی بایِ۲ بازیار۳ با برادران خود صابرخان و تیمورخان و رشیدخان و عبدالعلی خان و شقیقه۴ ایشان عطیه خاتون متوجه بر قلعه کتی۵ نوده۶ بود. آن بیک۷ به نوسال کِرچه ما۸ همی زوما۹ گشت. لَلمباز۱۰ به سِما۱۱ و سِرخو۱۲ به مسکری۱۳ که خونِّش۱۴ و نوا در لیلم جار۱۵ اَتی۱۶ کرات دار۱۷ اتی کِنِس جار۱۸ اتی وَلیک دار۱۹ ماشاالله لَرگ سو۲۰ چندتا وِولی دار۲۱ فوج فوج۲۲ اسب سوار، دِترون۲۳ خِنه دار۲۴ و پِسرون۲۵ کیله کنار۲۶ به چَنبر۲۷ اطاعت و فرمان اندر این حکایت بیشمار. جمله نوده گان۲۸ به هیات اجتماع با ابتاع و اشیاع آهنگ مِسگر۲۹ و مِرس قَلی چی۳۰ به سواد روزگار نهند بر معاش از فضل دادار۳۱. این وادی به مِرس و سیم توامان بی حد و چون ناظم شه زمان، آن صاحب فضل و رجا حاج الخیر و سعاده یوسف الرضا۳۲ علیه التحیه السوادُ مطابقُ لاصله که بر کافّه مومنین ظاهر و هویدا باشد که در عهد متابعت و مطاوعت افتخار است. جماعت بای۳۳ بر مضمون مذکور عالم و خبیر باشند که نظم بن پی۳۴ بنیان شریعت به تختگاه مازیار۳۵ افاده کرد و استقلال امیر سرخو۳۶ به خرابه۳۷ پایان آمد. . . . . }}
📝پانویس:
۱/جعفر: به نظر میرسد وی باید از نیای طایفه ی #باییهای باییکلابندپی غربی باشد.
۲/بای: مالدار
۳/بازیار: نام محلی در باییکلا
۴/شقیقه: خواهر
۵/قلعه کتی: دژی قدیمی در باییکلا، خاکریز دستی ۱۲ متری
۶/نوده: نام قدیم باییکلا
۷/بیک: حاکم و مالدار
۸/کرچه ما: اردبیهشت ماه
۹/زوما: تازه داماد
۱۰/للمباز: سنجاقک
۱۱/سما: رقص و پای کوبی مازنی
۱۲/سرخو: خاندان سرخو یا سرخان پرجایی | بازماندگان مازیار سوخرای قارن
۱۳/مسکری: فروشنده و سازنده و تعمیرکار ظروف مسی
۱۴/خونش: آوازخوانی
۱۵/لیلم جار: زمین حاشیه یا داخل جنگل که درختان آنرا قطع و تبدبل به زمین زراعی کنند.
۱۶/اتی: تعدادی
۱۷/کرات دار: نام گونه ای از درخت
۱۸/کنس جار: نام گونه ای از درخت که میوه میدهد. | کاندِس
۱۹/ولیک دار: نام گونه ای از درخت که میوه میدهد.
۲۰/لرگ: نام گونه ای از درخت
۲۱/وولی دار: نام گونه ای از درخت
۲۲/فوج: گروه | ستون نظامی
۲۳/دترون: دخترها
۲۴/خنه دار: خانه دار
۲۵/پسرون: پسرها
۲۶/کیله کنار: کنار جوب، اشاره به شغل کشاورزی
۲۷/چنبر: محاصره، دایره تسلط
۲۸/نوده گان: مردم روستای نوده
۲۹/مسگر: شغل مسکری | مسگرمحله
۳۰/مرس قلی چی: رویگری، کسی که با قلع ظروف مسی را سفید کند.
۳۱/دادار: پروردگار
۳۲/یوسف الرضا: به نظر میرسد که وی باید صاحب بقعه قدیمی در روستای بائیکلا باشد. | درویش تاجین | درویش ملایوسف | درویش ملا یوسف علی
۳۳/جماعت بای: مهاجرین از بندرترکمن که مالدار بودند ولی هرگز بهایی نبودند. اینان جعفر را نیای خود میدانند. | یا تیره ای از مازنی الاصل که نیای ایشان جعفر بن قدرقلی بوده است.
۳۴/بن پی: بندپی
۳۵/مازیار: مازیار از سلسله سرخو | مازیار از سلسله باوند | مازیار بومی
۳۶/سرخو: تیره ای از ایل پریجا | از بازماندگان سوخرای | سرخ دشت
۳۷/خرابه: نام محلی در باییکلا
●نکته: در این گزارش تاریخ شرح ماوقع ذکر نشده است و یا اینکه به رویت من نرسیده باشد متصور است.
📓منبع: کتاب خطی انجام نامه محسن، محسن داداش پور باکر، ص۱۱۱ و ۱۱۲
🖊خوانش:
#محسن_داداش_ادملاوند_باکر
💾شناسه ۱۴۰۴۰۷۰۳۱۴۴۰
📸هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
📝این نوشتار و خوانش فقط دارای ارزش پژوهشی می باشد.
⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع #پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
𒇹𒂹𒄁𒇺 𒃀𒀀𒃀𒀀𒄹 𒁁𒈀𒃹 𒁀𒀀𒆺𒃹
🟡تمامی حقوق برای�محسن داداش پور باکر�محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─