[ویکی شیعه] آیه لا تحزن. آیه لا تَحْزَنْ اشاره به آیه ۴۰ سوره توبه دارد که در آن خداوند به شخصِ همراه پیامبر (ص) در غار ثور (در ماجرای هجرت به مدینه) وی را دعوت به آرامش می کند. بین مفسرین مسلمان در این باره اختلاف است.
هجرت به مدینه شبِ پنجشنبه اول ربیع الاول سال اول ق (سال ۱۴ بعد از بعثت، ۱۳ سپتامبر ۶۲۲) انجام گرفت. قول مشهور آن است که وقتی پیامبر(ص) از طریق وحی از توطئه قتل خویش آگاه شد، با ابوبکر از مکه خارج شد و از بیراهه به سوی یثرب رفتند تا به غار ثور رسیدند و در آنجا مخفی شدند..
برخی از علمای اهل سنت برای همراهی ابوبکر با پیامبر در هجرت به مدینه و به ویژه اقامت چند روزه وی در غار، اهمیت بسیار قائل شده و تعبیرات «ثانِی اثْنَینِ»، «لاتَحْزَنْ» و «فَاَنْزَلَ اللّهُ سَکینَتَهُ عَلَیهِ» از آیه ۴۰ سوره توبه را از فضایل وی شمرده اند و به «ثانِی اثْنَینِ اِذْ هُما فِی الْغارِ» به عنوان دلیلی بر صلاحیت وی در احراز خلافت استناد کرده اند. برخی تعبیر «لاتحزن» را که خداوند از زبان پیامبر خطاب به ابوبکر نازل فرموده، از نوع حزن پیامبر در کار قوم خویش دانسته و با استشهاد به آیات «وَ لاتَحْزَنْ عَلَیهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنینَ»، «وَلا یحْزُنُکَ قَوْلُهُمْ» و «لایحْزُنُکَ الَّذینَ یسارِعونَ فِی الْکُفْرِ»، این نهی از حزن را نه دلیل بر معصیت، بلکه طاعت پروردگار پنداشته اند؛ همچنین، ضمیر «ه» در «علیه» را راجع به ابوبکر پنداشته و «فَاَنْزَلَ اللّهُ سَکینَتَهُ عَلَیهِ: خدای، آرامِ ایمان بر او فرو فرستاد» را عنایت و التفاتی از سوی حق نسبت به وی شمرده اند.
هجرت به مدینه شبِ پنجشنبه اول ربیع الاول سال اول ق (سال ۱۴ بعد از بعثت، ۱۳ سپتامبر ۶۲۲) انجام گرفت. قول مشهور آن است که وقتی پیامبر(ص) از طریق وحی از توطئه قتل خویش آگاه شد، با ابوبکر از مکه خارج شد و از بیراهه به سوی یثرب رفتند تا به غار ثور رسیدند و در آنجا مخفی شدند..
برخی از علمای اهل سنت برای همراهی ابوبکر با پیامبر در هجرت به مدینه و به ویژه اقامت چند روزه وی در غار، اهمیت بسیار قائل شده و تعبیرات «ثانِی اثْنَینِ»، «لاتَحْزَنْ» و «فَاَنْزَلَ اللّهُ سَکینَتَهُ عَلَیهِ» از آیه ۴۰ سوره توبه را از فضایل وی شمرده اند و به «ثانِی اثْنَینِ اِذْ هُما فِی الْغارِ» به عنوان دلیلی بر صلاحیت وی در احراز خلافت استناد کرده اند. برخی تعبیر «لاتحزن» را که خداوند از زبان پیامبر خطاب به ابوبکر نازل فرموده، از نوع حزن پیامبر در کار قوم خویش دانسته و با استشهاد به آیات «وَ لاتَحْزَنْ عَلَیهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنینَ»، «وَلا یحْزُنُکَ قَوْلُهُمْ» و «لایحْزُنُکَ الَّذینَ یسارِعونَ فِی الْکُفْرِ»، این نهی از حزن را نه دلیل بر معصیت، بلکه طاعت پروردگار پنداشته اند؛ همچنین، ضمیر «ه» در «علیه» را راجع به ابوبکر پنداشته و «فَاَنْزَلَ اللّهُ سَکینَتَهُ عَلَیهِ: خدای، آرامِ ایمان بر او فرو فرستاد» را عنایت و التفاتی از سوی حق نسبت به وی شمرده اند.
wikishia: آیه_لا_تحزن