[ویکی اهل البیت] آیه افک. آیه 11 سوره نور/ 24 که به داستان افک (بهتان) گروهی از صحابه به یکی از همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله پرداخته «آیه افک» نام دارد. بر اساس این آیه، گروهی از مسلمانان به این تهمت دامن زدند و در اشاعه آن کوشیدند:
«إِنَّ الّذینَ جاءُوا بِالإِفکِ عُصبَةٌ مِنکُم لاتَحسَبوهُ شَرّاً لَکُم بَل هُو خَیرٌ لَکُم...»
عایشه (در روایت مفصلی) این آیه را در شأن خود می داند. او می گوید: این ماجرا هنگامی اتفاق افتاد که در بازگشت از غزوه بنی المصطلق، از لشکر عقب ماند و به وسیله یکی از صحابه به نام صفوان بن معطل به لشکر ملحق شد؛ آن گاه گروهی وی را متهم کردند و این آیه او را از این اتهام تطهیر کرد.
علامه طباطبایی طهارت و پاکی دامن همسران همه پیامبران را امری عقلی دانسته و پس از نقل روایت عایشه به نقد آن نشسته و از جهات گوناگون در درستی آن خدشه کرده است.
علی بن ابراهیم قمی می گوید: نزول آیه افک درباره عایشه، با روایات عامه موافق است؛ ولی روایات خاصه نزول این آیه را درباره ماریه قبطیه و رفع اتهام از او می داند.
«إِنَّ الّذینَ جاءُوا بِالإِفکِ عُصبَةٌ مِنکُم لاتَحسَبوهُ شَرّاً لَکُم بَل هُو خَیرٌ لَکُم...»
عایشه (در روایت مفصلی) این آیه را در شأن خود می داند. او می گوید: این ماجرا هنگامی اتفاق افتاد که در بازگشت از غزوه بنی المصطلق، از لشکر عقب ماند و به وسیله یکی از صحابه به نام صفوان بن معطل به لشکر ملحق شد؛ آن گاه گروهی وی را متهم کردند و این آیه او را از این اتهام تطهیر کرد.
علامه طباطبایی طهارت و پاکی دامن همسران همه پیامبران را امری عقلی دانسته و پس از نقل روایت عایشه به نقد آن نشسته و از جهات گوناگون در درستی آن خدشه کرده است.
علی بن ابراهیم قمی می گوید: نزول آیه افک درباره عایشه، با روایات عامه موافق است؛ ولی روایات خاصه نزول این آیه را درباره ماریه قبطیه و رفع اتهام از او می داند.
wikiahlb: آیه_افک