ایه 98 سوره انعام

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 98 سوره انعام. وَهُوَ الَّذِی أَنْشَأَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَفْقَهُونَ
و هم اوست خدایی که همه شما را از یک تن در آرامگاه (رحم) و ودیعتگاه (صلب) بیافرید. ما نیکو آیات خود را برای اهل بصیرت مفصل بیان نمودیم.
و اوست که شما را از یک تن آفرید، برخی استقرار یافته و برخی به ودیعت نهاده ؛ ما آیات خود را برای قومی که می فهمند، بیان کردیم.
و او همان کسی است که شما را از یک تن پدید آورد. پس قرارگاه و محل امانتی . بی تردید، ما آیات را برای مردمی که می فهمند به روشنی بیان کرده ایم.
و اوست خداوندی که شما را از یک تن بیافرید. سپس شما را قرارگاهی است و ودیعت جایی است. آیات را برای آنان که می فهمند، به تفصیل بیان کرده ایم.
او کسی است که شما را از یک نفس آفرید! و شما دو گروه هستید: بعضی پایدار (از نظر ایمان یا خلقت کامل)، و بعضی ناپایدار؛ ما آیات خود را برای کسانی که می فهمند، تشریح نمودیم!
And it is He who produced you from one soul and a place of dwelling and of storage. We have detailed the signs for a people who understand.
It is He Who hath produced you from a single person: here is a place of sojourn and a place of departure: We detail Our signs for people who understand.

پیشنهاد کاربران

و هو آن کسی است که شما را از یک من یا نفس واحد آفرید ( و نه از یک تن واحد ) .
از دیدگاه فردی من و با احترام به پیشگاه حکیم وحیانی و سراینده ی حکمت قرآنی، هو نمیتواند چیزی را بیافریند!!. چرا نمیتواند؟!
...
[مشاهده متن کامل]

زیرا هو فقط یک لفظ دو حرفی، یک کلمه، یک واژه، یک اسم و یا یک نام بیش نبوده و نمی باشد که توسط قوای ادراکی فهم و عقل خردمندان قوم فارسی زبان ایلامی ساخته شده و بر روی پروردگار یا آفریدگار کائنات نهاده شده است، درست مانند یهوه ی قوم یهود، آبَّا به شکل آبابا یعنی بابای آسمانی قوم آرامی و پدر آسمانی ایسای اقوام مسیحی، اهو، اهورا و اهورامزدای زرتشتیان و پارسیان، خوُای قوم ماد و خدای سه حرفی خود ما ایرانیان با پسوند " وند متعال " بصورت خداوند متعال و الله قوم عرب ساکن سرزمین حجاز و اقوام مسلمان و حق تعالی صوفیان و عارفان نیمه عربی و نیمه پارسی زبان و خیلی نام های دیگر.
پرودگار یا آفریدگار کائنات و یا خدای حقیقی و واقعی یعنی اول، وسط، آخر، درون و بیرون همه چیز و همه کس یا بطور عام تر یعنی ظاهر و باطن این واقعیت و طبیعت و یا بطور کلی یعنی محتوا و محیط هرکدام از گیتی ها، کیهان ها و یا جهان های متناهی، مساوی، موازی و بیشمار که هیچ موجود و هیچ چیز دیگری چه شهودی و چه غیبی غیر از او، این و آن، نه وجود دارد و نه میتواند وجود داشته باشد، در آفرینش اولیه یا مبدئی همین واقعیت و طبیعت یا این دنیا به شکل آسمان و زمین و هرآنچه که بین آنهاست بهمراه شش دنیای دیگر به شکل شش آسمان و شش زمین دیگر و هرآنچه که بین آنهاست، در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، اعتدال و نظم و هماهنگی با کمیت و کیفیت بهشت کلیه نفوس یا من های افراد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) را از نفس مجرد یا منِ مطلق، واحد و بیکران خویش و بطور مطلق همزمان و همسن و در یک سن معتدل ملکوتی یا آسمانی ( به احتمال قریب به یقین یا نزدیک به حقیقت در سن چهل سالگی ) و هرکدام را بصورت زوجی در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی آفریده و به هرکدام جاودانگی اهداء نموده و نه از نفس یک موجود خیالی اوهامی تحت نام آدم ملقب به ابوالبشر. و کالبدها، تن ها و بدن های موجودات زنده و غیر زنده را از ذرات چهار بعدی زمانمکان نسبی و ذرات چهار بعدی بیزمانی بیمکانی نسبی ( هردو ابعاد خود وی ) بر رویهم با ماهیت های معکوس و کمیت های مساوی در ابعاد پلانک تحت عنوان نوسانگر های بنیادی هشت بعدی در نهایت کمال ایده آل زیبائی آفریده و نه از ظلمت یا نیستی دینی و نه از هیولی اولی حکیمان دینی که معلوم نیست چیست و نه از تارها یا ریسمان های نوسانگر انرژی در ابعاد پلانک از دیدگاه تخیلگران شبه علمی.
من در پیشگاه بیکران و بینهایت خدای حقیقی و واقعی ( که هیچ موجود و هیچ چیزی در خارج یا بیرون از آن نه وجود دارد و نه میتواند وجود داشته باشد ) شهادت میدهم که نه موسا یا موسی ( مو30 ) نبی یهوه بوده و نه ایسا یا عیسی ( عی یا ای 30 ) پسر پدر آسمانی و نه زرتشت فرستاده اهورامزدا و نه محمّد رسول الله.
این انسان ها هرکدام در عصر و دوران خود فقط مبلغ و مروج سرسخت این الفاظ و نام ها و کلام های خود در میدان رقابت سرسختانه در طول هم و پشت سر هم باهمدیگر بوده اند با هدف و قصد و نیت و انگیزه باطنی و آرزوی پنهانی زنده نگه داشتن نام و نشان و اثر خویش در زبان و خط و خاطره انسان بخصوص پیروان و به ویژه در حافظه تاریخ، متاثر از شعله های آتش سوزان شهوات غرایز نام آوری و شهرت طلبی و برتر بینی خود و ایل و طایفه و قبیله و فوم خودی در میدان رقابت با نام ها و ایلات و طوایف و قبایل و اقوام بیگانه یا غیر خودی.
نفس مجرد یعنی من که از جنسیت مردانه و زنانه برخوردار است و لذا تقسیم آن به چهار نوع اماره و لوامه و ملهمه و مطمئنه و اعلام جهاد اکبر یا مبارزه بزرگ با آن از طرف و به امر و خواست حکیم وحیانی و سراینده ی حکمت قرآنی، از دیدگاه فردی من یکی از بنیادی ترین گمراهه روی های حکمت دینی محسوب میشود منجمله عبارت" کُل النفس ذائقه الموت یا کلیه نفوس مزه مرگ را میچشند" .
معرفت حقیقی و یقینی انسان امروز بخود، طبیعت و خدای حقیقی و واقعی به کمک کلیه معارف وحیانی و حدیثی و روائی آئین ها و ادیان و معارف گوناگون حاصل از استدلالات فهمانی و عقلانی فلسفی و کشف و شهودات شوقانی و ذوقانی عرفان های مختلف دینی و جمع این معارف بر رویهم ( منهای محتوای کتب علمی به ویژه علوم طبیعی و تجربی و ریاضیات محض و کاربردی ) مساوی با صفر ( 0 ) میباشد و نه اندکی بزرگتر از صفر.