ایه 91 سوره کهف

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 91 سوره کهف. کَذَٰلِکَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَیْهِ خُبْرًا
همچنین بود، و البته ما از احوال او کاملا باخبر بودیم.
این گونه ، و یقیناً ما به آنچه نزد او بود، احاطه داشتیم.
این چنین ، و قطعاً به خبری که پیش او بود احاطه داشتیم.
چنین بود. و ما بر احوال او احاطه داریم.
(آری) اینچنین بود (کار ذو القرنین)! و ما بخوبی از امکاناتی که نزد او بود آگاه بودیم!
Thus. And We had encompassed that he had in knowledge.
(He left them) as they were: We completely understood what was before him.

پیشنهاد کاربران

آیه 91 سوره کهف :کَذَٰلِکَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَیْهِ خُبْرًا
ترجمه : کَذَٰلِکَ [آرى] این چنین بود [سرگذشت ذوالقرنین با آن اقوام] وَقَدْ أَحَطْنَا و قطعاً احاطه داشتیم ( با خبر بودیم ) بِمَا لَدَیْهِ خُبْرًا به آنچه از اخبار در نزد او بود [ اخباری که برای غیر از ما قابل درک نبود ]
...
[مشاهده متن کامل]

لغات:
أَحَطْنَا: به معنی احاطه داشتیم ، باخبر بودیم از ریشه ( حوط ) ، در لغت عرب در معانی زیر آمده است:نگهداری و حفاظت کردن از کسی ، کشیدن دیوار دور چیزی ، دور کسی را گرفتن و بر خلاف میل او کاری کردن ، محاصره کردن ، احتیاط کردن ، محکم کاری کردن . ( المنجد ) حوط: فرا گرفتن. در قاموس گوید: حوط، حیطه و حیاطۀ بمعنی حفظ، صیانت و مراقبت است. راغب گوید: حائط دیواری است که مکان مخصوصی را فرا گیرد، احاطه در اجسام بکار میرود مثل فلان چیز را احاطه کردم و نیز در حفظ استعمال می شود . معنی اصلی همان فرا گرفتن و احاطه است و آن با علم و نگهداری و مراقبت و بلائی که شخص را فرا میگیرد. ( قاموس )
مفهوم کلی آیه : منظور آیه این است که ما به خوبی بر ذوالقرنین و برنامه های او احاطه داشتیم و او را راهنمایی می کردیم و می دانستیم او چه امکاناتی برای پیشبرد اهداف خود نیاز دارد و آن را در اختیارش می گذاشتیم و او را در برنامه ها و تلاش هایش پشتیبانی می کردیم و این کار غیر از خداوند از کسی ساخته نیست و اصلاً موفقیت و تسلط ذوالقرنین بر شرق و غرب عالم و هدایت مردم نمونه ای از احاطۀ علمی خداوند است که می تواند آن را در اختیار هر کسی قرار دهد . ( توجه داشته باشیم حکومت بر شرق و غرب عالم و حکومت جهانی ذوالقرنین نمونه و اشل کوچکی از حکومت شخصی خاص بر تمام جهان در آخرالزمان است و منظور خداوند در این آیه و آیه های قبل این است که این کار شدنی است به شرطی که ما امکانات لازم را برای آن شخص فراهم کنیم . همان طور که گفتیم این سوره ، سوره امام زمان ( عج ) و بخصوص سوره امامت است . به سه چیز در این سوره تاکید شده است 1 - عمر طولانی ، 2 - اطاعت بی چون و چرا از شخصی که حتی پیامبر هم نیست و پیامبر اوالعزم و صاحب شریعتی همچون موسی در کنار او حق اعتراض ندارد 3 – حکومت بر شرق و غرب عالم با راهنمایی و هدایت خداوند و امکاناتی که در اختیارش گذاشته خواهد شد مطابق با اسباب و علل یعنی کاملا عقلانی نه معجزه وار . امکاناتی که در اختیار او خواهیم گذاشت کاملا علمی و زمینی است . )