ایه 75 سوره ص

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 75 سوره ص. قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ ۖ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعَالِینَ
خدا به شیطان فرمود: ای ابلیس، تو را چه مانع شد که به موجودی (با قدر و شرافت) که من به دو دست (علم و قدرت) خود آفریدم سجده کنی؟ آیا تکبر و نخوت کردی یا از فرشتگان بلند رتبه عالم قدس اعلا بودی (که نمی بایست سجده کنند).
فرمود: ای ابلیس! تو را چه چیزی از سجده کردن بر آنچه که با دستان قدرت خود آفریدم، بازداشت؟ آیا تکبّر کردی یا از بلند مرتبه گانی؟
فرمود: «ای ابلیس، چه چیز تو را مانع شد که برای چیزی که به دستان قدرت خویش خلق کردم سجده آوری؟ آیا تکبر نمودی یا از برتری جویانی؟»
گفت: ای ابلیس، چه چیز تو را از سجده کردن در برابر آنچه من با دو دست خود آفریده ام منع کرد؟ آیا بزرگی فروختی یا مقامی ارجمند داشتی؟
گفت: «ای ابلیس! چه چیز مانع تو شد که بر مخلوقی که با قدرت خود او را آفریدم سجده کنی؟! آیا تکبّر کردی یا از برترینها بودی؟! (برتر از اینکه فرمان سجود به تو داده شود!)»
said, "O Iblees, what prevented you from prostrating to that which I created with My hands? Were you arrogant , or were you among the haughty?"
(Allah) said: "O Iblis! What prevents thee from prostrating thyself to one whom I have created with my hands? Art thou haughty? Or art thou one of the high (and mighty) ones?"

پیشنهاد کاربران

● عالین چه کسانی هستند ؟
العالین در قرآن چه کسانی هستند ؟
قَالَ یَآ إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعَالِینَ ( ص 75 )
در این آیه خداوند کریم به افرادی با عنوان ( عالین ) اشاره می کند که در فرمان سجده در برابر آدم استثنا هستند و در بین سجده کنندگان حضور ندارند . اصلا شیطان به خاطر حسادت به مقام آنها بود که سجده نکرد
...
[مشاهده متن کامل]

خداوند در این آیه می فرماید : اى ابلیس! چه چیز باعث شد به موجودى که با دست خویش آفریدم سجده نکنی ؟ آیا کبر ورزیدى یا از برترینها بودى ؟
نکته 1 : بعضی از مفسرین گفته اند که عالین از ملائکین عالی رتبه مثل جبرئیل بودند . با توجه به آیه ی 73 همین سوره می توان فهمید که این نظر بی اساس و باطل است . فَسَجَدَ الْمَلَآئِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ ( ص 73 ) این یعنی همه ی ملائک بدون استثنا سجده کردند .
نکته 2 : از " ال " معرفه در العالین می توان فهمید که این افراد افراد شناخته شده ای هستند که قبلا به شیطان هم معرفی شده اند و شیطان هم آنها را می شناسد و اصلا این دستور سجده به خاطر آدم نبود بلکه بعد از معرفی اسامی آنها توسط آدم صورت گرفت و نیاز نبود این اشخاص عالی رتبه به خودشان سجده کنند .
در آیه زیر بعد از اینکه ملائکه به سجده در برابر آدم مردّد هستند ( چون سجده در برابر غیر خداوند برای آنها چیز جدید و تعجب آور بود ) خداوند می فرماید: من در مورد آدم چیزهایی می دانم که شما از آن بی خبر هستید . منظور خداوند حکیم این بود که در میان ذریه آدم افرادی وجود دارند که مقامشان در پیشگاه من خیلی بالاست اگر از اسامی این افراد چیزی می دانید عرضه کنید . . . أَنْبِئُونِی بِأَسْمَآءِ هَـٰٓؤُلَآءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ( بقره 33 ) . از هَـٰٓؤُلَآءِ می توان فهمید این اسماء به اشخاص خاصی تعلق دارند . سپس خداوند دستور می دهد ای آدم! آنها را از اسامی این افراد باخبر ساز. قَالَ یَآ آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ . . . ( بقره 33 ) از ضمیر شخصی " هُم " نیز دقت شود که این اسامی به اشخاص تعلق دارد نه به اشیاء بی جان . و سجده بعد از معرفی این اشخاص صورت می گیرد .
بنابراین با استناد به مطالب بالا در کل می توان فهمید که عالین غیر از ملائکه و شیطان هستند و دوما قبلا توسط خود آدم با شمردن اسامی آنها معرفی شده اند . سوما سجده فقط به خاطر این افراد است نه به خاطر آدم چون برای سجده برای آدم ملائکه مردد هستند و با شنیدن اسامی و معرفی مقام آنها به خود اجازه ی سجده می دهند
علاوه براین احادیث و روایاتی از معصوم به دست ما رسیده که مشخص می کند عالین چه کسانی هستند .
در حدیثی از رسول اکرم ( ص ) نقل شده که فرموده: عالین � من و علی و فاطمه و حسن و حسین می�باشیم�
بعضی از مفسرین از کلمه �عالین� استفاده کرده اند که: معلوم می شود خدای تعالی مخلوقاتی عالی دارد که مقامشان بالاتر از آن است که برای آدم سجده کنند، بندگانی هستند مستغرق در توجه به سوی پروردگارشان، و هیچ چیزی را به جز او درک نمی کنند. در تایید این تفسیر روایتی نیز وارد شده است:
ابو سعید خدری گفت: حضور رسول خدا ( صلی الله علیه و آله وسلّم ) بودم شخصی معنای آیه �اَسْتَکْبَرْتَ اَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالِینَ� را از آن حضرت پرسید و گفت: ای رسول خدا! بزرگواران و آنهائی که دارای مرتبه بلند و مقام شامخ هستند چه اشخاصی می باشند که از فرشتگان برتر و بالاترند؟ رسول خدا ( صلی الله علیه و آله وسلّم ) در جواب فرمود: �من و علی و فاطمه و حسن و حسین هستیم که در سرادق عرش پروردگار مشغول تسبیح خدای تعالی بودیم و فرشتگان تسبیح می نمودند پروردگار را به وسیله تسبیح ما پیش از آن که آدم را بیافریند به دو هزار سال و وقتی آدم آفریده شد امر نشدند فرشتگان به سجده کردن آدم مگر برای خاطر ما. پروردگار در مقام توبیخ به شیطان فرمود: آیا تو از آن اشخاصی بودی که نام هایشان در سرادق عرش نوشته شده؟ ما راه خدا هستیم به واسطه ما مردم هدایت می شوند، هر کس ما را دوست بدارد خدا او را دوست داشته و داخل بهشت گرداند و هر آنکه ما را دشمن بدارد خداوند دشمن اوست و او را در دوزخ وارد کند و دوست نمی دارد ما را مگر آنهائی که حلال زاده و پاک و پاکیزه هستند�.
*استرآبادی، علی ، تاویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، ص۴۹۷ – ۴۹۸، قم، مؤسسة النشر الاسلامی ، چاپ اول ، ۱۴۰۹ق.
*مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۲۶، ص۳۴۶ - ۳۴۷، بیروت، دار احیاء التراث العربی ، چاپ دوم، بیروت ، ۱۴۰۳ق .
بنده رازی از قران فاش می کنم که دیگر شبه ای باقی نمی ماند که عالین همان کلمات بودند که بر آدم تلقی شد تا با توسل به آن کلمات توبه کند .
فَتَلَقّی آدَمُ مِن رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوّابُ الرَّحیمُ ( بقره 37 )
پس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت کرد، در نتیجه خدا توبه اش را پذیرفت، همانا او بسیار توبه پذیر و مهربان است .
در قرآن صریحا به کلماتی که آدم ( ع ) با آن توبه کرد، اشاره نشده است.
و همچنین ابراهیم ( ع ) توسط این کلمات امتحان شد و بعد از اینکه از امتحان سر بلند بیرون آمد به امامت برگزیده شد .
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی ۖ قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ ( بقره 124 )
و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتی بیازمود، و وى آن همه را به انجام رسانید، [خدا به او] فرمود: �من تو را پیشواى مردم قرار دادم. � [ابراهیم ] پرسید: �از دودمانم [چطور]؟� فرمود: �پیمان من به بیدادگران نمی رسد. �
امتحان با کلمات آخرین و مشکل ترین آزمایش ابراهیم بود و قران از آن با عنوان بلای مبین یاد می کند.
إِنَّ هذا لَهُوَ البَلاءُ المُبینُ. ( صافات 106 ) حقیقتا که امتحان سختی بود .
نکته ی اول اینکه منظور خداوند از کلمات اشخاص خاصی هستند که در پیشگاه خداوند از ارزش و اعتبار خاصی برخورداند چون خداوند از عیسی ( ع ) و یحیی ( ع ) هم با عنوان کلمه الله در قران یاد کرده است.
نکته دوم اینکه کلمات 14 بار در قران بکار رفته است و بر طبق روایات پنج تن ( اهل بیت ) و در حالت کلی همان چهارده معصوم را هم می تواند شامل شود .
حال سخن اصلی ما این است ؟ عالین چه کسانی هستند؟ بنده عقیده دارم که "عالین" همان "کلمه الله" می باشد.
حال عالین و "کلمات الله " را با حروف ابجد می نویسیم
عالین = ( ع 70 ) ( ا 1 ) ( ل30 ) ( ی10 ) ( ن 50 ) =161
کلمه الله = ( ک 20 ) ( ل 30 ) ( م40 ) ( ه 5 ) ( ا 1 ) ( ل30 ) ( ل 30 ) ( ه 5 ) = 161
بنا بر این می بینیم قران به چه زیبایی این رمز را در دل کلمات مخفی کرده و هر دو کلمه در حروف ابجد می شوند 161
در زیارت نامه ی اربعین امام حسین ( ع ) می خوانیم
اشْهَدُ اَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقی وَالْحُجَّةُ علی اَهْلِ الدُّنْیا
گواهی دهم که همانا امامان از فرزندانت روح و حقیقت تقوى و نشانه هاى هدایت و رشته هاى محکم ( حق و فضیلت ) و حجتهائی بر مردم دنیا هستند .
در این فراز از زیارت اربعین به " کلمه " دقت فرمائید مترجم در ترجمه کلمه و اعلام هدی درمانده و چیزهایی از خودش گفته است .
همچنین به "اعلام الهدی " دقت شود . اعلام الهدی نیز همان عالین و کلمه الله می باشد و معادل ابجدی آنها با " اعلام هدی " برابر است .
دیدیم عالین و کلمه الله هر دو با حروف ابجد شدند 161 . حال معادل ابجدی " اعلام هدی " را محاسبه می کنیم :
اعلام هدی= ( ا : 1 ) ( ع : 70 ) ( ل30 ) ( ا : 1 ) ( م : 40 ) ، ( ه : 5 ) ( د : 4 ) ، ( ی:10 ) =161
اینها اسرار خداوند هستند و معصوم که زیارت نامه را داشته می نوشته به این اسرار واقف بوده است و به راحتی این کلمات را در کنار هم قرار داده است
حال ممکن است کسی بگوید که " ال " الهدی را حذف کردید . در قران عالین به شکل العالین آمده هر کدام از سه لفظ : کلمه و عالین و هدی اگر " ال " معرفه داشته باشند باز هم معادل ابجدشان 192 و مساوی خواهد بود .

بپرس