ایه 51 سوره انفال

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 51 سوره انفال. ذَٰلِکَ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ
این عقوبت اعمال زشتی است که به دست خویش فرستادید و خدا به هیچ یک از بندگان هرگز کمترین ستم نخواهد کرد.
این به سبب گناهانی است که مرتکب شده اند و گرنه خدا نسبت به بندگانش ستمکار نیست.
این دستاوردهای پیشین شماست، و خدا بر بندگان ستمکار نیست.
این به کیفر اعمالی بود که پیش از این کرده بودید و خدا به بندگانش ستم روا نمی دارد.
این، در مقابل کارهایی است که از پیش فرستاده اید؛ و خداوند نسبت به بندگانش، هرگز ستم روا نمی دارد!
That is for what your hands have put forth and because Allah is not ever unjust to His servants."
"Because of (the deeds) which your (own) hands sent forth; for Allah is never unjust to His servants:

پیشنهاد کاربران

شهید مطهری در مورد واژه عبید در آیه زیر می نویسد :
آیه 51 سوره انفال. ذَٰلِکَ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ .
این عقوبت اعمال زشتی است که به دست خویش فرستادید و خدا به هیچ یک از بندگان هرگز کمترین ستم نخواهد کرد.
...
[مشاهده متن کامل]

( ( خدا هرگز به بندگان خود ظلم نمی‏کند . اینجا دو تا نکته است‏ که باید عرض بکنم . یکی اینکه کلمه " عبید " آورده که علامت استرحام‏ است . یعنی خدا چگونه به بنده. خودش ظلم می‏کند ؟ ! یعنی بنده از آن جهت که بنده است مستحق استرحام‏ است . بنده در مقابل حق چیزی نیست که خدا بخواهد به او ظلم کند و حقش‏ را العیاذ بالله پایمال نماید . بنده چه ارزش و شخصیتی در مقابل خدا دارد که خدا به او ظلم کند ؟ ! اینکه کسی به دیگری ظلم می‏کند علامت این‏ است که برای او شخصیت قائل است . انسان با کسی کینه می‏ورزد که برای او شخصیت قائل باشد . انسان اگر برای کسی و چیزی شخصیت قائل نباشد هیچگاه‏ احساساتش علیه او تحریک نمی‏شود و نسبت به وی کینه نمی‏ورزد . آیا شما اگر پایتان به یک سنگ بخورد و مجروح بشود ممکن است کینه آن سنگ در دلتان راه پیدا کند و در صدد انتقام از آن برآیید ؟ ابدا . یک حیوان اگر به شما لگد بزند ، آیا ممکن است شما کینه او را به دل بگیرید و منتظر فرصت باشید که از او انتقام بگیرید ؟ ! نه . چون برایش شخصیتی قائل‏ نیستید . البته به همان اندازه که او جان دارد اندکی شخصیت دارد و ممکن‏ است یک شلاق به او بزنید . اما اگر یک انسان همان لگدی را که مثلا اسب‏ به شما زده بزند ، یک کینه‏ای از او در دل شما پیدا می‏شود که خدا می‏داند. منتظرید هر طور هست انتقام خودتان را بگیرید ، چون او انسان است و برایش شخصیت قائل هستید . خدا به بندگان خودش ظلم بکند ؟ ! اصلا بنده‏ کی هست در مقابل خدا ؟ ! نسبت بنده با خدا از نظر ناچیزی و ناقابل بودن‏ برای انتقام گرفتن ( جزای عمل غیر از انتقام است ) و العیاذ بالله برای‏ ظلم و تجاوز ، از نسبت یک سنگ با انسان خیلی کوچکتر است . آیا خدا عبید خودش را ظلم کند ؟ ! ) )
( آشنائی با قرآن ، جلد سوم ، ( تفسیر آیاتی از سوره‏های انفال و توبه ) ، متفکر شهید ، استاد مرتضی مطهری ، چاپ چهارم : بهار 1370 ، ناشر : انتشارات صدرا ، شهید مرتضی مطهری صص 123 - 122. )

بپرس