ایه 40 سوره توبه

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 40 سوره توبه. إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُوا ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَیْهِ وَأَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ کَلِمَةَ الَّذِینَ کَفَرُوا السُّفْلَیٰ ۗ وَکَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا ۗ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ
اگر شما او را (یعنی رسول خدا را) یاری نکنید البته خداوند او را یاری کرد هنگامی که کافران او را که یکی از دو تن بود (از مکه) بیرون کردند، آن گاه که در غار بودند (و خدا بر در غار کوه پرده عنکبوتان و آشیانه کبوتران گماشت تا دشمنان که به عزم کشتنش آمده بودند او را نیافتند) و آن گاه که او به رفیق و همسفر خود (ابو بکر که پریشان و مضطرب بود) می گفت: مترس که خدا با ماست. آن زمان خدا وقار و آرامش خاطر خود را بر او فرستاد و او را به سپاه و لشکرهای غیبی خود که شما آنان را ندیدید مدد فرمود و ندای کافران را پست گردانید و ندای خداست که مقام بلند دارد، و خدا را کمال قدرت و دانایی است.
اگر پیامبر را یاری ندهید، یقیناً خدا او را یاری می دهد؛ چنان که او را یاری داد هنگامی که کافران از مکه بیرونش کردند در حالی که یکی از دو تن بود، آن زمان هر دو در غار بودند، همان زمانی که به همراهش گفت: اندوه به خود راه مده خدا با ماست. پس خدا آرامش خود را بر پیامبر نازل کرد، و او را با لشکریانی که شما ندیدید، نیرومند ساخت، و شعار کافران را پست تر قرار داد، و شعار خداست که شعار والاتر و برتر است؛ و خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است.
اگر او را یاری نکنید، قطعاً خدا او را یاری کرد: هنگامی که کسانی که کفر ورزیدند، او را بیرون کردند، و او نفرِ دوم از دو تن بود، آنگاه که در غار بودند، وقتی به همراه خود می گفت: «اندوه مدار که خدا با ماست.» پس خدا آرامش خود را بر او فرو فرستاد، و او را با سپاهیانی که آنها را نمی دیدید تأیید کرد، و کلمه کسانی را که کفر ورزیدند پست تر گردانید، و کلمه خداست که برتر است، و خدا شکست ناپذیرِ حکیم است.
اگر شما یاریش نکنید، آنگاه که کافران بیرونش کردند، خدا یاریش کرد. یکی از آن دو به هنگامی که در غار بودند به رفیقش می گفت: اندوهگین مباش، خدا با ماست. خدا به دلش آرامش بخشید و با لشکرهایی که شما آن را نمی دیدید تأییدش کرد. و کلام کافران را پست گردانید، زیرا کلام خدا بالاست و خدا پیروزمند و حکیم است.
اگر او را یاری نکنید، خداوند او را یاری کرد؛ (و در مشکلترین ساعات، او را تنها نگذاشت؛) آن هنگام که کافران او را (از مکّه) بیرون کردند، در حالی که دوّمین نفر بود (و یک نفر بیشتر همراه نداشت)؛ در آن هنگام که آن دو در غار بودند، و او به همراه خود می گفت: «غم مخور، خدا با ماست!» در این موقع، خداوند سکینه (و آرامش) خود را بر او فرستاد؛ و با لشکرهایی که مشاهده نمی کردید، او را تقویت نمود؛ و گفتار (و هدف) کافران را پایین قرار داد، (و آنها را با شکست مواجه ساخت؛) و سخن خدا (و آیین او)، بالا (و پیروز) است؛ و خداوند عزیز و حکیم است!
If you do not aid the Prophet - Allah has already aided him when those who disbelieved had driven him out as one of two, when they were in the cave and he said to his companion, "Do not grieve; indeed Allah is with us." And Allah sent down his tranquillity upon him and supported him with angels you did not see and made the word of those who disbelieved the lowest, while the word of Allah - that is the highest. And Allah is Exalted in Might and Wise.
If ye help not (your leader), (it is no matter): for Allah did indeed help him, when the Unbelievers drove him out: he had no more than one companion; they two were in the cave, and he said to his companion, "Have no fear, for Allah is with us": then Allah sent down His peace upon him, and strengthened him with forces which ye saw not, and humbled to the depths the word of the Unbelievers. But the word of Allah is exalted to the heights: for Allah is Exalted in might, Wise.

پیشنهاد کاربران

آیه 40 سوره توبه. إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُوا ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَیْهِ وَأَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ کَلِمَةَ الَّذِینَ کَفَرُوا السُّفْلَیٰ ۗ وَکَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا ۗ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ
...
[مشاهده متن کامل]

اگر پیامبر را یاری ندهید، یقیناً خدا او را یاری می دهد؛ چنان که او را یاری داد هنگامی که کافران از مکه بیرونش کردند در حالی که یکی از دو تن بود، آن زمان هر دو در غار بودند، همان زمانی که به همراهش گفت: اندوه به خود راه مده خدا با ماست. پس خدا آرامش خود را بر پیامبر نازل کرد، و او را با لشکریانی که شما ندیدید، نیرومند ساخت، و شعار کافران را پست تر قرار داد، و شعار خداست که شعار والاتر و برتر است؛ و خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است.
دراین آیه خداوند به صراحت تمام به ما گوشزد می کند این دوست ما که در کنار پیامبر ( در غار ) حضور داشته و از جمله ی کسانی هست که اولین اختلافات را در دین مبین اسلام پایه گذاری کردند و امامت را با خلیفه بازی اشتباه گرفتند . مومن نبوده است. زیرا کسی که ولایت امام علی ( ع ) را نپذیرفته باشد نمی تواند مومن باشد زیرا تنها امیر المومنین ، مولا علی ( ع ) هست و بس . حتی امامان دیگر از جمله امام صادق ( ع ) اجازه ندادند مردم آنها را با لقب امیر المومنین خطاب کنند . کسی که ولایت امیر المومنین علی ( ع ) را نپذیرد مسلمان هست ولی مؤمن نمی تواند باشد . دلیل بنده برای اثبات مومن نبودن این دوست مان در آیه 26 همین سوره ی توبه نهفته است .
آیه 26 سوره توبه. ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَیٰ رَسُولِهِ وَعَلَی الْمُؤْمِنِینَ وَأَنْزَلَ جُنُودًا لَمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِینَ کَفَرُوا ۚ وَذَٰلِکَ جَزَاءُ الْکَافِرِینَ
آن گاه خدا وقار و سکینه خود را ( یعنی شکوه و سطوت و جلال ربّانی را ) بر رسول خود و بر مؤمنان نازل فرمود و لشکرهایی ( از فرشتگان ) که شما نمی دیدید ( به مدد شما ) فرستاد و کافران را ( پس از آنکه غالب و قاهر بودند ) به عذاب و ذلّت افکند، و این است کیفر کافران.
اگر در این آیه دقت کنید خداوند آرامش و سکینه ی خاص خودش را در دو مورد نازل می کند
اول در دل رسول خدا
دوم : در دل مومنین
در آیه ی 40 سوره توبه که ملاحظه می فرمایید دوست مان را خدا استثنا کرده و آرامش را فقط در دل پیامبر نازل می کند . چون اگر ایشان مومن محسوب می شد این آرامش را در دل او هم می فرستاد .
فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَیْهِ وَأَیَّدَهُ . آنها در غار دو نفر بودند واگر بر هر دو این سکینه نازل می شد می فرمود علیها ولی فرمود عَلَیْهِ و تنها بر پیامبر اشاره کرد .
آری اینها فکر کردند پیامبر ( ص ) که علی ( ع ) را به عنوان جانشین معرفی می کند مثل خود آنها دارد عشیره بازی راه می اندازد . در حالی که امام را پیامبر به دستور خداوند به مردم معرفی می کرد . حتی پیامبر هم حق انتخاب امام را نداشت تا برسد به مردم عادی . هر جا سخن از امام آمده خداوند در قران از واژه ی جعلنا استفاده کرده یعنی قرار دادیم مثل :إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاما . آن هم با تأکید . وَجَعلناهُمۡ أَئِمَّةٗ . حتی حضرت موسی ( ع ) هم جانشینی برادرش را از خداوند درخواست می کند . وَٱجعَل لِّی وَزِیرٗا مِّنۡ أَهلِی . اگر قرار بود انتخاب کند خودش انتخاب می کرد .
اینها باعث شدند همه بشر بعد از اولین دیدار با مأموران خداونددر مورد ولایت علی ( ع ) بشدت مورد بازخوست قرار بگیرند .
لذا قران فرمود عَمَّ یَتَسَآءَلُونَ 1 عَنِ ٱلنَّبَإِ ٱلۡعَظِیمِ 2 ٱلَّذِی هُمۡ فِیهِ مُختَلِفُونَ 3
بنده در حدیثی از امام صادق ( ع ) شنیده بودم در این آیه عمّ که از آن پرسیده می شود پدرمان علی ( ع ) است .
با حروف ابجد نوشتم عم دیدم آمد 110
با حروف ابجد نوشتم علی دیدم آمد 110
تازه فهمیدم معانی اصلی و هفت بطن قرآن فقط در پیش امام معصوم هست و بس
آنهایی که گفتند حسبنا کتاب الله ( قرآن برای هدایت ما کافی است ) آئین نامه ی راهنمایی را خواندند و گفتند دیگر نیازی به افسر راهنمایی و رانندگی نیست . آنها نفهمیدندفرمان افسر سر چهار راه بر آئین نامه ارجحیت دارد . چون او علاوه بر آئین نامه چیزهایی دیگری بلد هست که ما هنوز فکرش را هم نمی کنیم . ( دقت شود )

بپرس