ایه 201 سوره بقره

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 201 سوره بقره. وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
و بعضی دیگر گویند: خدایا ما را از نعمتهای دنیا و آخرت هر دو بهره مند گردان و از عذاب آتش دوزخ نگاه دار.
و گروهی از آنان می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا نیکی و در آخرت هم نیکی عطا کن، و ما را از عذاب آتش نگاه دار.
و برخی از آنان می گویند: «پروردگارا! در این دنیا به ما نیکی و در آخرت نیکی عطا کن، و ما را از عذاب آتش نگه دار.»
و برخی از مردم می گویند: ای پروردگار ما، ما را، هم در دنیا خیری بخش و هم در آخرت، و ما را از عذاب آتش نگه دار.
و بعضی می گویند: «پروردگارا! به ما در دنیا (*نیکی*) عطا کن! و در آخرت نیز (*نیکی*) مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاه دار!»
But among them is he who says, "Our Lord, give us in this world good and in the Hereafter good and protect us from the punishment of the Fire."
And there are men who say: "Our Lord! Give us good in this world and good in the Hereafter, and defend us from the torment of the Fire!"

پیشنهاد کاربران

حسنة
آیه 201 سوره بقره. وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
حسنه در این آیه چیست که هرکسی آن را در نمازش هم در این دنیا می خواهد هم در آن دنیا؟
...
[مشاهده متن کامل]

این حسنة که آن را در نماز خود هم در این دنیا می خواهیم و هم در آخرت یک درخواستی هست که مسلماً به هرکسی داده شود او را از آتش جهنم نجات خواهد داد. از طرفی اگر منظور کارهای نیک بود باید گفته می شد حسنات درحالی که مفرد به کار رفته و منظور از آن فقط یک نیکی هست. بنده ترجمه هایی که در مورد حسنه در ذیل این آیه آمده بود یکی یکی مرور کردم دیدم هیچ کدام نمی تواند مرا قانع کند بنابراین مجبور شدم برای ترجمه و معانی اصلی آن دست به دامن معصوم شوم. البته قرآن بطن های مختلف دارد و معانی و تفاسیری که هرکسی از قران کرده می تواند یکی از بطن های قران باشد و در حالت کلی شامل آن ها نیز بشود.
حال ببینیم نظر معصوم در مورد این آیه چیست؟
حدیث اول از پیامبر ( ص )
در حدیث معروفی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است که فرمودند:
( ( حُبُّ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلَامُ حَسَنَةٌ، لَا یَضُرُّ مَعَهَا سَیِّئَةٌ، وَ بُغْضُهُ سَیِّئَةٌ لَا تَنْفَعُ مَعَهَا حَسَنَة ) ) ( 1 )
دوستی علی ( علیه السلام ) کار نیکی است که با داشتن آن، گناه، زیانی نمی رساند و دشمنی علی گناهی است که باوجودآن کار نیک سودى ندارد.
روایت از حضرت علی ( ع )
الْحَسَنَةُ مَوَدَّتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ السَّیِّئَةُ عَدَاوَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ ( 2 )
"حسنه"، دوستی ما اهل بیت و" سیّئه"، عداوت با ما اهل بیت ( علیهم السلام ) است.
بنابراین طبق روایات یکی از مصادیق حسنه، بلکه می توان ادعا کرد مهم ترین مصداق آن، محبت و دوستی امیرمؤمنان علی و ائمه طاهرین علیهم السلام است؛ زیرا کار نیکی است که انسان را در مقابل تمام بدی ها بیمه می کند و سپری در مقابل تمام شرور است.
پس در قنوت نمازمان از خداوند متعال محبت اهل بیت علیهم السلام را در دنیا و آخرت طلب می کنیم که همانا خیر دنیا و آخرت در آن است.
احادیث و روایات در این مورد زیاد است دوستان خودشان می توانند در این موردتحقیق و بررسی کنند.
بنده بازهم می خواهم با توسل به 14 معصوم یکی از رمزگذاری های قران را با حروف ابجد بازکنم و اثبات نمایم "حسنه" همان " آل محمد"هست.
حسنه: ( ح: 8 ) ، ( س: 60 ) ، ( ن: 50 ) ، ( ه: 5 ) جمعش می شود ( 123 )
آل محمد: ( ا: 1 ) ، ( ل: 30 ) ، ( م: 40 ) ، ( ح: 8 ) ( م: 40 ) ، ( د: 4 ) جمعش می شود ( 123 )
بنابراین تنها حسنه ( همان حسنه مفرد و منحصربه فرد ) دوستی آل محمد است که قران به زیبایی تمام در این آیه جاسازی نموده است.
منابع :
1 - ابن شاذان قمی، الروضة فی فضائل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب ( علیهما السلام ) ص 28 و علامه مجلسی در بحارالانوار ج 39 ص 304 و العلامة عبدالرحمن الصفوری در نزهة المجالس ( ج 2 ص 207 طبعة القاهرة ) و العلامة المولى محمد صالح الترمذی در المناقب المرتضویة ( ص 92 بمبى ) و العلامة المناوی در کنوز الحقایق ( ص 57 و 67 طبعة بولاق مصر ) . العلامة البدخشی در مفتاح النجا فی مناقب آل العبا ( ص 61 ) والعلامة الحموینی فی مناهج الفاضلین ( ص 377 ) . العلامة القندوزی در ینابیع المودة ) ص 180 و 239 و 252 طبعة اسلامبول ) . العلامة السید علی الهمدانی الشافعی فی مودة القربی ( ص 64 طبعة لاهور ) . وروی فی کشف الغمة: ص 28
2 - تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج ۲، ص ۹۰ بحارالأنوار، ج ۲۴، ص ۴۱

🕌 سوره: بقره
📿 آیه: 201
🖊 وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
💡معنی: و گروهی از آنان می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا نیکی و در آخرت هم نیکی عطا کن، و ما را از عذاب آتش نگاه دار.
...
[مشاهده متن کامل]

( ترجمه : جناب آقای انصاریان )

بپرس