ایه 185 سوره ال عمران

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 185 سوره آل عمران. کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ۖ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
هر نفسی شربت مرگ را خواهد چشید و محققاً روز قیامت همه شما به مزد اعمال خود کاملاً خواهید رسید، پس هر کس را از آتش جهنم دور دارند و به بهشت ابدی درآرند چنین کس سعادت ابد یافت، که زندگی دنیا جز متاعی فریبنده نیست.
هر کسی مرگ را می چشد؛ و بدون تردید روز قیامت پاداش هایتان به طور کامل به شما داده می شود. پس هر که را از آتش دور دارند و به بهشت درآورند مسلماً کامیاب شده است؛ و زندگی این دنیا جز کالای فریبنده نیست.
هر جانداری چشنده مرگ است، و همانا روز رستاخیز پاداشهایتان به طور کامل به شما داده می شود. پس هر که را از آتش به دور دارند و در بهشت درآورند قطعاً کامیاب شده است؛ و زندگی دنیا جز مایه فریب نیست.
همه کس مرگ را می چشد، و به تحقیق در روز قیامت مزد اعمال شما را به کمال خواهند داد. و هر کس را از آتش دور سازند و به بهشت درآورند به پیروزی رسیده است. و این زندگی دنیا جز متاعی فریبنده نیست.
هر کسی مرگ را می چشد؛ و شما پاداش خود را بطور کامل در روز قیامت خواهید گرفت؛ آنها که از آتش (دوزخ) دور شده، و به بهشت وارد شوند نجات یافته و رستگار شده اند و زندگی دنیا، چیزی جز سرمایه فریب نیست!
Every soul will taste death, and you will only be given your compensation on the Day of Resurrection. So he who is drawn away from the Fire and admitted to Paradise has attained . And what is the life of this world except the enjoyment of delusion.
Every soul shall have a taste of death: And only on the Day of Judgment shall you be paid your full recompense. Only he who is saved far from the Fire and admitted to the Garden will have attained the object (of Life): For the life of this world is but goods and chattels of deception.

پیشنهاد کاربران

از دیدگاه فردی من، این دنیا به امر و خواست خدای حقیقی و واقعی و در چارچوب طرح مطلق آفرینش آفریده شده و نه به امر و خواست اهریمن یا شیطان. لذا زندگی در این دنیا یک متاع فریب دهنده نمی باشد. این دنیا به شکل این آسمان و زمین و هرآنچه که بین آنهاست، در مبدء یکبار برای جاودانگی در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، اعتدال و نظم و هماهنگی با کمیت و کیفیت بهشت برین آفریده شده تحت عنوان نظام احسن و اشرف آفرینش سرمدی یا اولیه. پس از سپری شدن آن زندگی، سفر نزولی و صعودی را آغاز نموده با هدف بازگشت به همان حالت آفرینش اولیه 《به لسان قرآن : کما بدائکم تعودون 》در پایان این سفر بسیار طولانی و دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی یعنی بین مبدء و معاد حقیقی و واقعی ( منظور از دیدگاه علمی و نه دینی ) . این عالم یا دنیای پدیدار شده ( که هنوز بطور کامل به فعلیت نرسیده، اما یقینن و مطمئنن خواهد رسید ) تعداد شش عالم یا دنیای دیگر بصورت شش آسمان و شش زمین دیگر و هرآنچه که بین آنهاست، در درون یا در باطن خود به شکل شش امکان بالقوه ی کلی بهمراه دارد که تا پایان این دنیا به فعلیت نخواهند رسید بلکه در طول این دنیا و پشت سر هم و در طول همدیگر و از خمیر مایه ی ساختاری همین دنیا از طریق گردش دایره وار وقوع مهبانگ های هفتگانه بر اثر نوسانات خودکار و متوالی انبساط و انقباض در چهارچوب طرح مطلق آفرینش و بر اساس قوانین جاودانه و آئین نامه های اجرایی ثابت و پایدار و تغییر ناپذیر آن و آنهم هر کدام از این عوالم یا دنیا های هفتگانه نه فقط یک یا صد و یا هزار و یکبار بلکه هرکدام دقیقا به تعداد یک هفتم کلیه ی حلقه های زنجیره دایره وار علت و معلول و یا به بیانی دیگر هرکدام به تعداد یک هفتم کلیه ی کنگره های سلسله دایره وار دهّر ها در مدارات، مراتب یا درجات فراوان تکاملی بین دو حد دنیوی؛ یکی نهایت نقصان و امکان اخس در پائین ترین حالت نشئگی طبیعی ( یعنی اولین زندگی دنیوی روی پائین ترین پله و درجه تکاملی ) و دیگری نهایت کمال و امکان اشرف دنیوی در بالاترین حالت نشئگی طبیعی ( یعنی آخرین زندگی دنیوی روی بالاترین پله و درجه تکاملی قبل از وقوع آخرین مهبانگ و بازگشت به همان نظام احسن و اشرف آفرینش مبدئی در معاد ) . این عالم یا دنیا به شکل این آسمان و زمین و هرآنچه که بین آنهاست، در طول این راه و سفر کلی و تا پایان آن همیشه پس از وقوع مهبانگ های هشتم ( ۸م، 8m ) در یک درجه تکاملی برتر از قبل از نو آفریده میشود. هرکدام از این هفت دنیا در طول این سفر دارای برزخ خواص و ویژه ی خویش میباشند که در لحظه ی جاودانه حال بطور همزمان و ادغام در هم بصورت یک عالم بزرگ غیبی وجود دارند و این دنیای بزرگ غیبی در طول این سفر همیشه حائل بین دو بهشت برین متوالی یعنی حائل بین لحظه ی آغاز سفر و لحظه ی پایان سفر میباشد. اما هرکدام از برزخ های هفتگانه در طول این سفر و تا پایان آن همیشه حائل بین لحظه مرگ و لحظه تولد دوباره در دنیای خاص و ویژه خویش در مداری کمال یافته از پیش خواهند بود. لذا تصویر آسمانی - وحیانی - قرآنی در قالب سه کلمه به شکل 《دنیا - برزخ - آخرت 》 یک راه بسیار کوتاه و میان بُر بیش نمیباشد که نشانه ی بارز و بدیهی ناپختگی، ناشی گری، کم صبری و کم طاقتی و قضاوت ها و نتیجه گیری های عجولانه میباشد. البته با کمال احترام کامل و فرو آوردن سر تعظیم و ابراز تواضع و فروتنی و ناچیز بودن در پیشگاه والا و اعلای دریافت کننده وحی، یعنی پیامبر دین اسلام . ضمنن یک نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که نفوس مجرد یا من های افراد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی مفید ) بصورت زوجی ( زن و مرد خودی ) یک بار برای جاودانگی و در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، توانائی و دانائی و هنرمندی و هوشمندی و دانش کامل آفریده شده و و از عشق و زندگی جاودانه بر خوردار گردیده و نامیرا می باشند. نفس مجرد یعنی من ( نه روح، نه روان، نه جان، نه احساس و غریزه و میل و هوا و هوس و آرزو، نه فهم و عقل و خاطره، نه شعور و هوش و آگاهی و خودآگاهی، نه جرم و انرژی و خلاء، نه ماده، نه جسم یا کالبد یا تن و یا بدن و نه چیزی دیگری ) . نفس مجرد یا من از جنسیت مردانه و زنانه ( مذکر و موئنث یا نرینه و مادینه ) برخوردار است و لذا تقسیم آن به چهار نوع اماره و لوامه و ملهمه و مطمئنه و اعلام جهاد اکبر یا مبارزه بزرگ با آن، یکی دیگر از بنیادی ترین گمراهه روی حکمت دینی محسوب میشود، البته بازهم با احترام کامل به حضور و پیشگاه والای کلیه ی موئمنین پیرو دین اسلام و به ویژه ایرانی.
...
[مشاهده متن کامل]

این دایره ی بهشتی و جهنمی که جولانگاه آمدن ها و رفتن ها و بازگشتن های متوالی ماست/ وسط اش در حال حاضر همینو بدایت و نهایتش یا اول و آخرش هر دو همان بهشت برین هاست/
این گیتی یا کیهان و یا این جهان چه باشد با این همه وسعت و گستردگی و فراخی از دید محدود ما انسان ها در بین جهان های بیشمار/ جز قطره ی ناچیزی جاودانه گرفتار در بند و کمند زلف و عشق یار یا در بطن وجود و ماهیت و ذات مطلق و بی کران و بی نهایت پروردگار یا آفریدگار/
با نام های گوناگون در زبان های مختلف انسانی که فقط در زبان و خط و فهم و عقل ناقص و محدود انسانی از موجودیت برخوردارند و در خارج از آنها هیچگونه مصداق و مثال بیرونی ندارند.

🕌 سوره: آل عمران
📿 آیه: 185
🖊 کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ۖ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
...
[مشاهده متن کامل]

💡معنی: هر کسی مرگ را می چشد؛ و بدون تردید روز قیامت پاداش هایتان به طور کامل به شما داده می شود. پس هر که را از آتش دور دارند و به بهشت درآورند مسلماً کامیاب شده است؛ و زندگی این دنیا جز کالای فریبنده نیست.
( ترجمه : جناب آقای انصاریان )

بپرس