ایه 11 سوره سجده

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 11 سوره سجدة. ۞ قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلَیٰ رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ
بگو: فرشته مرگ که مأمور قبض روح شماست جان شما را خواهد گرفت و پس از مرگ به سوی خدای خود بازگردانیده می شوید.
بگو: فرشته مرگ که بر شما گماشته شده است شما را می گیرد، سپس به سوی پروردگارتان باز گردانده می شوید.
بگو: «فرشته مرگی که بر شما گمارده شده، جانتان را می ستاند، آنگاه به سوی پروردگارتان بازگردانیده می شوید.»
بگو: فرشته مرگ که موکل بر شماست، شما را می میراند. سپس به سوی پروردگارتان باز گردانیده می شوید.
بگو: «فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را می گیرد؛ سپس شما را بسوی پروردگارتان بازمی گردانند.»

[ویکی اهل البیت] آیه 11 سوره سجده. ۞ قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلَیٰ رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ
بگو: فرشته مرگ که مأمور قبض روح شماست جان شما را خواهد گرفت و پس از مرگ به سوی خدای خود بازگردانیده می شوید.
بگو: فرشته مرگ که بر شما گماشته شده است شما را می گیرد، سپس به سوی پروردگارتان باز گردانده می شوید.
بگو: «فرشته مرگی که بر شما گمارده شده، جانتان را می ستاند، آنگاه به سوی پروردگارتان بازگردانیده می شوید.»
بگو: فرشته مرگ که موکل بر شماست، شما را می میراند. سپس به سوی پروردگارتان باز گردانیده می شوید.
بگو: «فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را می گیرد؛ سپس شما را بسوی پروردگارتان بازمی گردانند.»
Say, "The angel of death will take you who has been entrusted with you. Then to your Lord you will be returned."
Say: "The Angel of Death, put in charge of you, will (duly) take your souls: then shall ye be brought back to your Lord."

پیشنهاد کاربران

اگر عزرائیل مامور قبض روح است پس چرا جان موجودات زنده را میگیرد؟ مگر روح و جان یکی اند؟!!. پس در این عمل قبض تکلیف روان چیست؟ نفس مجرد یعنی من هم قبض میگردد یا نه ؟ فهم و عقل، خاطره، هوش، آگاهی و خود آگاهی چطور؟
...
[مشاهده متن کامل]

چرا بسوی آفریدگارشان برگردانده میشوند؟ مگر خالق و مخلوقات دو چیز متفاوت و جدا و بریده از همند؟ اگر اینطور باشد، آنگاه آیا خالق میتواند مطلق و بیکران و بی نهایت باشد؟
موجودات زنده نباتی و حیوانی و انسانی دارای جان های انفرادی، منحصر بفرد خاص و ویژه خویش نمی باشند، طوریکه در لحظه بسته شدن نطفه در رحم مادر ( یا مرطوب شدن بذر در خاک ) از بیرون به آن بپیوندد و در لحظه مرگ ( و خشک شدن ) از بدن به بیرون بپرد. جسم، کالبد، تن و یا بدن تثلیثی ( مادی - روانی - روحی ) از لحظه بسته شدن نطفه تا لحظه مرگ، حیات یا زندگی خود را از بستر امن، ساکن، پیوسته و فراگیر زندگی بخش جان خدای حقیقی و واقعی بطور پیوسته دریافت میکند و در لحظه مرگ، قابلیت یا استعداد ادامه دریافت زندگی را از دست میدهد و میمیرد.
نفوس مجرد یا من های افراد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) قبل از بسته شدن نطفه تثلیثی در رحم مادران در نفس مجرد یا من واحد و بیکران خدای حقیقی و واقعی در خواب سنگین، ژرف و شیرین بسر میبرده و بموازات آن در طی حالت برزخ به کمک حواس و غرایز و فهم و عقل بینهایت وی از مشاهده و تجربه عشق و زندگی رویائی بهمراه توانائی و دانائی و هنرمندی و هوشمندی و دانش کامل با کمیت و کیفیت بهشت برین برخوردار بوده اند. در لحظه بسته شدن نطفه در رحم مادر، عشق و زندگی و دانش کامل برزخی آنها به پایان میرسد و در همان لحظه کوتاه زمانی و در آن نقطه بسیار کوچک مکانی از خواب سنگین و ژرف و شیرین بیدار میشوند و تا لحظه مرگ کالبد همیشه بیدار خواهند بود و در لحظه مرگ جسم، کالبد، تن و یا بدن تثلیثی دوباره بخواب سنگین، ژرف و شیرین فرو خواهند رفت و مجددا از مشاهده و تجربه همان عشق و زندگی رویائی بهمراه توانائی و دانائی و هنرمندی و هوشمندی و دانش کامل با کمیت و کیفیت بهشت برین برخوردار خواهند گردید و آنهم بطور مطلق مستقل از کلیه پندارها، گفتارها، رفتارها یا اعمال نیک و بد دنیوی و بدون کوچکترین تبعیض و استثنائی بین افراد انسانی و آنهم هرکدام تا لحظه بسته شدن مجدد نطفه در رحم مادر و بیداری و تولد دوباره در همین دنیا در مداری برتر و کمال یافته تر و نه تا وقت رسیدن به معاد و برپائی قیامت کبری و فصل برداشت محصول در آخرت بر اساس تصویر آسمانی - وحیانی - قرآنی در قالب سه کلمه به شکل《دنیا - برزخ - آخرت》که یک راه بسیار کوتاه و میان بُر بیش نبوده و نمی باشد.
نفوس مجرد یا من های افراد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) در آفرینش اولیه همین واقعیت و طبیعت در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، اعتدال و نظم و هماهنگی با کمیت و کیفیت بهشت برین، یک بار برای جاودانگی و بطور مطلق مستقل از هم و بطور همزمان و همسن و در یک سن معتدل ملکوتی یا آسمانی و هرکدام بصورت زوجی در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، آفریده شده و آنهم از نفس واحد و بیکران خدای حقیقی و واقعی و نه از نفس یک موجود خیالی - اوهامی تحت نام آدم ملقب به ابوالبشر.
یک نکته بسیار مهم در این زمینه اینست که هرکدام از ما افراد انسانی در آفرینش اولیه به شکل خانواده های ده عضوی مشتمل بر پنج مرد و پنج زن خودی یا به بیانی دیگر هرکدام بصورت پنج زوج مشتمل بر ده نیمزوج آفریده شده و از عشق و زندگی جاودانه بر خوردار گردیده ایم و آنهم پنج زوج مختلط مرکب از سه زوج غیر همجنس یا هترو و دو زوج همجنس یا همو ( دو مرد و دو زن خودی ) .
آن ده انسان های آسمانی در طول این سفر بسیار طولانی و دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی یعنی بین مبدء و معاد حقیقی و واقعی ( منظور از دیدگاه علمی و نه دینی ) در طول هم و پشت سر همدیگر و بطور سلسله وار در ۱۰ عالم یا دنیا زیر سقف ۱۰ آسمان و روی ۱۰ کره زمین به ظهور و پیدایش و کثرت نمیرسند بلکه در ۷ عالم یا دنیا زیر سقف ۷ آسمان و روی ۷ کره زمین و آنهم هرکدام نه فقط یک یا صد و یا هزار و یکبار بلکه هرکدام دقیقا به تعداد یک هفتم کلیه ی حلقه های زنجیره دایره وار علت و معلول ضروری و واقعی و یا به بیانی دیگر هرکدام دقیقن به تعداد یک هفتم کلیه ی کنگره های سلسله دایره وار دهّر ها در مدارات، مراتب یا درجات فراوان تکاملی بین دو حد دنیوی؛ یکی نهایت نقصان و امکان اخس در پائین ترین حالت نشئگی طبیعی و دیگری نهایت کمال و امکان اشرف دنیوی در بالاترین حالت نشئگی طبیعی.
آیه قرآنی《 ما خلقکم و لا بعثکم الا کنفس واحده 》 به این معناست که پروردگار، خالق سماوات و الارض، رب العالمین و یا آفریدگار کائنات، نفوس موجودات زنده نباتی و حیوانی و انسانی را از نفس واحد و بیکران خویش آفریده و پس از مرگ، بدن های تثلیثی را بر نمی انگیزاند بلکه نفوس مجرد یا من ها را در نفس مجرد یا من واحد و بیکران خویش بموازات خواب سنگین، ژرف و شیرین از مشاهده و تجربه عشق و زندگی رویائی برخوردار می گرداند و آنهم در طول این سفر دایره وار همیشه تا لحظه بسته شدن مجدد نطفه و تولد دوباره در همین دنیا در مداری برتر.
این عالم یا دنیا به شکل این آسمان و زمین و هرآنچه که بین آنهاست در طول این سفر دایره وار همیشه پس از وقوع مهبانگ های هشتم ( ۸م، 8m ) در یک درجه تکاملی برتر از قبل از نو آفریده میشود.
من های فرزندان انسانی ( منجمله من های نباتی و حیوانی ) در لحظه بسته شدن نطفه تثلیثی در رحم مادر برای اولین بار در این دنیا از ترکیب نیمی از من پدر و نیمی از من مادر آفریده نمی شوند، زیرا اگر چنین باشد آنگاه من های والدین در تولید فرزندان بعدی نیم تر و نیم تر میگردند و پس از تولید آخرین فرزند به نهایت قلت میرسند. من های افراد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) از لحظه بسته شدن نطفه در رحم مادر تا لحظه مرگ بدن
و پس از آن تا لحظه بسته شدن مجدد نطفه در رحم مادر، همیشه در همان سن معتدل ملکوتی یا آسمانی اولیه خواهند بود و یک ثانیه پیر نخواهند شد.
شاید ایسا مسیح به این دلیل به گروهی از پیروان دین و شریعت موسا ( موسی ) گفته بوده باشد: قبل از اینکه آبراهام پدر عزیزم و دلبند شما از مادر متولد شود، من آنجا بودم. از دیدگاه فردی من این کلام ایسا مسیح فقط به روش اشاره شده در بالا حقیقت دارد و نه به روشی دیگر و آنهم برای هر فرد انسانی بدون کوچکترین تبعیض و استثنائی و نه فقط ایسا مسیح.
امروز میتوانیم بدانیم ( مشروط بر اینکه بخواهیم ) که موسا ( موسی ) و ایسا ( عیسی ) در باره عالم میانی یا حالت برزخ هیچگونه علم و آگاهی نداشته اند، لذا امتیاز برجسته محمّد پیامبر دین اسلام تحت عنوان خاتم انبیا نسبت به آنان همین اعتقاد به عالم یا ایستگاه میانی برزخ می باشد، صرف نظر از صحیح بودن یا درست نبودن شرح و توضیح آن در قرآن.
غیر از خدای حقیقی و واقعی، هیچ موجود و هیچ چیز دیگری چه شهودی و چه غیبی نه وجود دارد و نه میتواند وجود داشته باشد.

بپرس