با درود و عرض ادب
من دکتر فرزاد مافی هستم و همین الان جمعیت سی هزار نفری ما در استان قزوین کردی کرمانشاهی صحیچبت میکنیم
�مافی�� ها� یکی از خاندان های بزرگ� و ریشه دار کُرد� برخاسته از� غرب کشور� هستند که�� در اثر تحولات تاریخی در بخش های مختلفی از کشور عزیزمان ایران پراکنده شده اند و امروزه عمدتا در استان قزوین سکونت دارند.
... [مشاهده متن کامل]
علاقه ویژه هم تباران عزیزمان� به بازشناسی پیشینه تاریخی و قومی خود بسیار ارزشمند است ، اما گاهی مشاهده می شود در فضای مجازی در این زمینه مطالبی نشر می شود که واقعیت نداشته یا به نوعی� خواسته یا ناخواسته� باعث تحریف تاریخ ایل مافی شده است .
لذا به عنوان فرزند کوچک این خاندان اصیل و پر افتخار پس از مطالعات و تحقیق میدانی به نتایجی رسیده ام که� پس از اصلاح و تکمیل انشالله� اگر فرصتی دست دهد آن را� منتشر خواهم کرد .
اما در حال حاضر� بنا بر ضرورت و با هدف صیانت از پشتوانه تاریخی ایل و تبارم و جلوگیری از انتشار اطلاعات بعضاً ناقص یا نادرست� در این زمینه صلاح دانستم چند نکته اصلی را یادآور شوم :
۱. زبان ایل مافی کردی کرمانشاهی ( کلهری ) است و البته در ادبیات قدیم ما مواردی� از کاربرد گویش گورانی که در گذشته زبان معیار ادبی کُردها بوده است نیز مشاهده می شود.
بنابر این با احترام ویژه به هم تباران عزیز �لک� و �لر� گویش ما به هیچ عنوان لکی نیست .
۲. زمان مهاجرت مافی ها به قزوین اوایل دوره قاجار و زمان حاکمیت آقا محمد خان قاجار بوده است .
۳. هر چند خاستگاه اصلی ایل مافی غرب استان امروزی کرمانشاه است اما ایل مافی مستقیم از کرمانشاه به قزوین مهاجرت نکرده بلکه مافی ها که احتمالا قبل از دوره زندیه به شیراز مهاجرت کرده بودند و در تمام مدت زمان حکومت زندیه در شیراز و اطراف آن سکونت داشتند و هم پیمان زندیه بوده اند� و پس از شکست زندیه در دوره آقامحمد خان قاجار به قزوین آمده اند.
۴. امدن مافی ها به قزوین نه �تبعید� بوده نه �مهاجرت خودخواسته� بلکه به نظر می رسد سران ایل مافی با آقا محمد خان قاجار توافق کرده بودند برای مرزبانی به استرآباد و شمال کشور بروند اما بنا بر دلایل نامعلوم تمرد کرده و در دشت قزوین سکونت گزیده اند.
۵. مافی ها با استقرار در قزوین با حکومت قاجار رابطه بسیار خوبی برقرار کردند و سران و تحصیلکردگان ایل در شهر قزوین ساکن شدند یا� به تهران مهاجرت کرده در ساختار حکومت قاجار و نیز اداره� شهر قزوین نقشی اساسی داشتند . حسینقلی خان نظام السلطنه مافی و امثال او در ساختار حکومتی و دولتی قاجار به عالیترین درجات نیز رسیدند.
۶. نام ایل مافی�� یک کلمه� کُردی است که ترکیبی است از واژه � ماف� که در زبان کردی به معنای � حق� است و پسوند نسبی �ی� به معنای اهل حق و طرفدار حق .
۷. مافی ها با وجود اشتراک فرهنگی و زبانی و همسایگی و مجاورت با برخی� دیگر� از� ایلات و عشایر غرب کشور به نظر می رسد� دارای یک ساختار ایلی مستقل بوده اند و� معمولا در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود� زیر سلطه� ایل های دیگر نبوده اند اما به تناسب شرایط گاهی در اتحادیه ایلات سایر گروههای قومی کُرد و لک و لر مشارکت داشتند. به همین دلیل در برخی منابع گاهی از مافی ها به عنوان لر نیز یاد شده . � بنا بر این� بحث هایی از قبیل یکی دانستن� ایل مافی با سایر گروههای قومی لک و لر اعتبار علمی ندارد .
۸. نام تاریخی این ایل ریشه دار فقط � مافی� هست و نام هایی چون �معافی� و امثال آن صرفا بر اساس تلفظ اشتباه آن نام تاریخی شکل گرفته. همچنین پسوندها و پیشوندهایی� چون�نظام� � پور� و �نژاد� �کرد� �یگانه � و. . . . . . . . . . . � عموما جدید هستند که بنابر سلیقه صاحب نام ها یا تصمیم مسئولین ثبت احوال یا برخی ملاحظات دیگر به نام تاریخی � مافی� افزوده شده است.
۹. با اینکه اکثریت جمعیت کنونی ایل مافی در استان قزوین ساکن� هستند اما تعداد قابل توجهی� از هم تباران� ما� نیز� در استان های کرمانشاه ، فارس، خوزستان ، لرستان، مازندران ، خراسان رضوی، آذربایجان� حضور دارند .
هرچند برخی از ایشان بنا بر جبر زمانه زبان مادری خویش را یاد ندارند و به زبانهای فارسی و گاه ترکی تکلم می کنند ولی عمدتا� بر� اصالت� کُردی خویش واقف هستند .
لک ، لر ، کرد
هر سه برادرن ، اونم برادران تنی.
هر چند آذری اصیل ، آذری که ترکی صحبت نمیکنهبلکه آذری صحبت می کنه ( کتاب شعر شیخ صفی الذین اردبیلی را بخوانید، آذری اصیل دقیقا شبیه کردی لری لکی هستش ، بسیار نزدیک به زبان گیلکی مازنی بلوچ
... [مشاهده متن کامل]
می دانید که بلوچ ها هم اصالتی با لک ها کردها لرها دارند. . این زبان ها هم برادران ما هستند .
پس زیاد وند
مند
پند
نکنید
دیگران در پی تفرقه هستند بین ما
هر سه برادرن ، اونم برادران تنی.
هر چند آذری اصیل ، آذری که ترکی صحبت نمیکنهبلکه آذری صحبت می کنه ( کتاب شعر شیخ صفی الذین اردبیلی را بخوانید، آذری اصیل دقیقا شبیه کردی لری لکی هستش ، بسیار نزدیک به زبان گیلکی مازنی بلوچ
... [مشاهده متن کامل]
می دانید که بلوچ ها هم اصالتی با لک ها کردها لرها دارند. . این زبان ها هم برادران ما هستند .
پس زیاد وند
مند
پند
نکنید
دیگران در پی تفرقه هستند بین ما
مافی از ایلات لک هستند . جزو سپاه زندیه بودن .
ایلی لک تبارند .
سر جان ملکم که با مافی ها برخورد داشته مینویسد که این ایل لک هستند .
بعدتر هم لیدی مری شیل به تبار لکی و لک زبان بودنشان اشاره میکند .
در شکل گیری زندیه نقش مهمی داشتند
در زمان قاجار توسط اغا محمد خان پراکنده شدند ولی همچنان در سیاست نقش مهمی داشتند .
سر جان ملکم که با مافی ها برخورد داشته مینویسد که این ایل لک هستند .
بعدتر هم لیدی مری شیل به تبار لکی و لک زبان بودنشان اشاره میکند .
در شکل گیری زندیه نقش مهمی داشتند
در زمان قاجار توسط اغا محمد خان پراکنده شدند ولی همچنان در سیاست نقش مهمی داشتند .
هویت وتبار یعنی شناسنامه وپدر وپدربزرگ وجدآدمی.
انسان مختارنیست که پدرش را ومادرش را خودش انتخاب کند. هویت انتخابی نیست بلکه از قبل برای ادمی تعریف شده.
مادرصحت وسقم مطالب تاریخی دومنبع ورفرنس داریم.
... [مشاهده متن کامل]
۱. منابع محلی که چندان قابل استنادنیستند و رگه های از تعصب وتحریف به نفع یک قوم به شدت نمایان است.
۲. منابع خارجی وبیطرف، که هم ازدقت وامانتداری بیشتری برخوردارند و هم برای یک نویسنده تاریخی مهم نیست که فلان ایل به کدام قوم وتبار تعلق دارد.
ناگفته نماند که دراستناد به منابع محلی و داخلی باید جریانات ناسیونالیستی و پان را مدنطرقراردهد.
انسان مختارنیست که پدرش را ومادرش را خودش انتخاب کند. هویت انتخابی نیست بلکه از قبل برای ادمی تعریف شده.
مادرصحت وسقم مطالب تاریخی دومنبع ورفرنس داریم.
... [مشاهده متن کامل]
۱. منابع محلی که چندان قابل استنادنیستند و رگه های از تعصب وتحریف به نفع یک قوم به شدت نمایان است.
۲. منابع خارجی وبیطرف، که هم ازدقت وامانتداری بیشتری برخوردارند و هم برای یک نویسنده تاریخی مهم نیست که فلان ایل به کدام قوم وتبار تعلق دارد.
ناگفته نماند که دراستناد به منابع محلی و داخلی باید جریانات ناسیونالیستی و پان را مدنطرقراردهد.
آقای بیرانوند دیگه عالم و آدم می دانند که کتابهای ترجمه ذبیح اله منصوری رومان هستند و واقعیت ندارند
آقای منصوری داداش درسته ما با ایتیوندها بدون شک برادریم ولی در مورد روستای خالوند قاضی خانی واقع در بین دو شهر هرسین و نورآبادیه کم تحقیق کن شما بالاوند هستین
اینجانب از ایل ایتیوند دلفان می باشم . مطالعاتی در خصوص تاریخ لک و کرد داشته ام . طبق شواهد تاریخی میتوان ایل مافی یا مافی وند را از ایلات لک بر شمرد . تیره بالاوند نیز قطعا یکی از تیره های ایل ایتیوند
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
و از بدنه تیره بزرگ خالوند می باشد. اگر دوستان مایل باشند این حقیر مطلبی در خصوص معرفی ایل ایتیوند منتشر کرده ام که آن را ارسال خواهم نمود
مافیوند از ایلات صددرصد لک تبار هستند کلهر زنگنه و ایلات وند . در مجمل التواریخ وقتی میخواد قوای زندیه رو اسم ببره میگه ایلات متحده وند و زنگنه و کلهر که در یک راستا بودن . کتاب ژان باتیست روسو به نقل
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
از مهدی خان کلهر اولین ایل لک تبار رو کلهر معرفی میکنه اونم بیش از دویست سال قبل . در جواب یکی از افراد که اون بالا به کلهر نیز اشاره کرده بود. کتاب تاریخ کامل ایران از سرجان ملکم ایل مافی رو ریشه در خون لکی معرفی میکند و . . . . تاریخ ایلات رو نمیشه با اسید هم پاک کرد . در ضمن کسایی که میگن کرد ، اساسا نژاد خون و یا قومیتی به اسم کرد نداشته و نداریم و در تاریخ کرد یعنی رمه گردان ها همون طوری که اعراب رمه گردان به لکها به پارسها به . . . واژه کرد اطلاق شده است . یکم علمی و تاریخی حرف بزنید . لور ترک عرب پارس لک تات آذری . . . نژاد محسوب میشن ولی کرد صرفا به رمه گردان در تاریخ اشاره شده همین . خودتون رو مضحکه خاص و عام کردین .
ایل مافی ( پایروند ) زادگاه پدریشان در رومشکان کوهدشت است و زبان مادریشان لکی بوده ولی به علت در گیری با حکومت آن وقت افراد زیادی را میکشنند ولی از ایل ما کسی کشته نمیشه وبه علت آمدن قشون حکومت. هنه طایفه
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
متولری میشن عده لی به عراق و کرمانشاه وقزوین الشتر ووومیروند البته در حکومت کریم خان زند . حکومت ایل نا مافی بوده عده ای هم توسط حکومت با خود برده ودر جاهای نیاز سکونت گزیدند. پدران مپنج برادر بودند چهارتا را پیدا کردیم یعنی بازماندگانشان را. ولی پنج امی یع نام عله یا اله تا کلهر رصدش کزدیم ولی فعلا دیدار میسر نشده اگر اطلاعی داشتید۰۹۱۶۸۶۱۲۴۰۶ تماس بگیرید ممنون
جناب لک گرامی وند یک پسوند نسبتی است و سابقه آن هم به پیش از پدید آمدن این اقوام برمیگردد و از نظر تعلق به هیچ کس تعلق ندارد.
لابد کارنوند شمال هم لک یا لر بوده اند.
بهترین معنی که از وند میشه گرفت اینه که اشاره به اتحاد و اتفاق دارد.
... [مشاهده متن کامل]
کسانی که پسوند وند گرفته اند بر حسب نیا یا فرمانده و رئیس و پیشه شغلی به این نام معروف شده اند.
لزوماً به معنی این نیست که ایلات وند نماینده یک تیپ قومی و فرهنگی کاملاً یگانه باشند.
ایلات وندی که گلستانه نام برده در سرزمین های مختلف زندگی میکردن مثلا همین مافی و پایروند و نانکلی و. . . در کاوردان و گیلان بودن و مولفه زبانی آنها موید این نکته هست.
در مورد باجلان ها، باجلان ها در نیمه سده یازدهم مطرح شدن و طبق منابع توسط سلطان مراد از موصل به ذهاب که زیستگاه کورد های کلهر بود منتقل شده اند و از آن پس توانستند برای مدتی ایلات منطقه رو تحت کنترل بگیرند.
حالا اینکه لکها چی بودن و چی هستن چیزی است که خودشون باید انتخاب کنن و بنظر من هر قومی بد نیست که بتونه ویژگی های منحصر به فرد خودش رو شناسایی و ترویج کنه
و در مورد لر. . لر از نظر فرهنگی بسیار فقیره
لابد کارنوند شمال هم لک یا لر بوده اند.
بهترین معنی که از وند میشه گرفت اینه که اشاره به اتحاد و اتفاق دارد.
... [مشاهده متن کامل]
کسانی که پسوند وند گرفته اند بر حسب نیا یا فرمانده و رئیس و پیشه شغلی به این نام معروف شده اند.
لزوماً به معنی این نیست که ایلات وند نماینده یک تیپ قومی و فرهنگی کاملاً یگانه باشند.
ایلات وندی که گلستانه نام برده در سرزمین های مختلف زندگی میکردن مثلا همین مافی و پایروند و نانکلی و. . . در کاوردان و گیلان بودن و مولفه زبانی آنها موید این نکته هست.
در مورد باجلان ها، باجلان ها در نیمه سده یازدهم مطرح شدن و طبق منابع توسط سلطان مراد از موصل به ذهاب که زیستگاه کورد های کلهر بود منتقل شده اند و از آن پس توانستند برای مدتی ایلات منطقه رو تحت کنترل بگیرند.
حالا اینکه لکها چی بودن و چی هستن چیزی است که خودشون باید انتخاب کنن و بنظر من هر قومی بد نیست که بتونه ویژگی های منحصر به فرد خودش رو شناسایی و ترویج کنه
و در مورد لر. . لر از نظر فرهنگی بسیار فقیره
طبق تاریخ گلستانه که وقایع سال ۱۱۶۰ ه. ق را روایت کرده ایلات وند ساکن کرمانشاه را نام برده از جمله احمدوند کاکاوند باجلاوند و مافی وند خواجه وند و غیره که در مسیر دو ایل کلهر و زنگنه بوده و بعضی از ایلات
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
نیستند که یا بعدا بوجود آمده اند مثلا می گویند بیرانوند منشعب از باجلان است و ایتیوند از کاکاوندیا زیر مجموعه این ایلات بوده اند ولی متفق به زنگنه بوده اند نام می برد وند یک پسوند کاملا لکی است که به سایر ایلات نیز سرایت کرده حقیقت را باید قبول کرد ما خودمان بیشتر می دانیم بخدا لر نیستیم و کلهر و زنگنه هم نیستیم معلوم نیست شاید کرد هم نباشیم ولی با کرد و لر برادریم ولی آنچه واقعیت دارد و من دیدیده ام دلیرترین ورزشکاران کرمانشاه و لرستان لکند کسانی وجود دارند در میان لکها باور کنید نه تنها در ایران اسطوره اند بلکه در جهان هم همتا ندارند که نه در کرد و نه در لر وجود ندارند بجز مازندران ما پرچم داریم
با توجه ب روایات و اسناد معتبر ایل مافی اصالتا از جنوب لرستان بوده اند بعدها عده ای ب قزوین توسط شاه عباس صفوی فرستاده شدن، ودر زمان کریمخان عده ای ب شیراز برای کمک ب کریمخان آمدند، و با از بین رفتن حکومت زندیه ب کرمانشاه و قزوین و برخی شهرهای دیگر رفتند، و بدانید ک گویش هر فرد بسته ب موقعیت جغرافیایی انجاست، مردم مافی عده ای کرد و عده ای لک هستند ک بستگی ب منطقه سکونتشان دارد، و دلیل پراکندگی این ایل منصب نظامی و جنگاوریشان بوده
... [مشاهده متن کامل]
حال هر کس میتواند داستانی جعلی راجب سرگذشت مافی سر دهد اما انچه موثق است دلاوری این مردم است
... [مشاهده متن کامل]
حال هر کس میتواند داستانی جعلی راجب سرگذشت مافی سر دهد اما انچه موثق است دلاوری این مردم است
تاریخ گلستانه در نام بردن از قبایل لک کرمانشاه که متفق به زنگنه هستندنام مافی وند و باجلان و احمدوند و غیره را می برد البته نام تیره بختیاروند ایل بالاوند که ساکن در سرفیروزآباد کرمانشاه است را نیز نام
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
می برد در سال ۱۲۰۷ هجری قمری یعنی حدود ۲۴۰ سال پیش حالا شعبه از معافی ها و سایر ایلات لک در لرستان نیز وجود دارد رابینو از قول محمود میرزا کمالوند در سال ۱۲۹۹ ه. ش لکها ی لرستان را مهاجر از نواحی ماهیدشت دانسته که برای حمایت از والی لرستان در زمان صفویه بوسیله شاه عباس کوچ داده شده اند ولی لکهای لرستان برعکس مردم لک کرمانشاه را مهاجر از لرستان می داند حالا خدا می داند
پنج روستا در اطراف شهر سرپل ذهاب با نام ایل مافی زندگی میکنند , کرد هستند و با لهجه گورانی صحبت می کنند , تا چند سال قبل جزو عشایر کوچ رو بودند اما بتدریج یکجا نشین شدند . دقیقا قرابت آنها با ایل بزرگ مافی مستقر در قزوین را نمیدانم , اما در منطقه ما را به عنوان ایل مافی می شناسند .
... [مشاهده متن کامل]
سرپل ذهاب از توابع کرمانشاه
... [مشاهده متن کامل]
سرپل ذهاب از توابع کرمانشاه
آقا ایرج سلام باور کنید اسم باله هیچ ربطی به بلی ندارد من کتمان برادری خود با بختیاری ها را نمی کنم و بختیاریها را دوست دارم اما اسم باله همچنانکه در بسیاری از ایلات لک وجود دارد به معنای قد بلند است و
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
ربطی به بلی ندارد من آنطورکه از بزرگان شنیده ام از ایل ایتیوند هستیم البته دانشنامه جهان اسلام هم باله وند را شاخه ای از ایل دلفان گفته است ولی هیچ منبعی را معرفی نکرده و هیچ زمانی را مشخص نکرده ولی ایتیوندها یا قایدمرادها را شاخه ای از ایل باله وند دانسته که بوسیله والی از آن جدا گشته ولی جوری که از روی سنگ قبور بالاوندها پیدا است حدود ۳۰۰ سالی از آنها می گذرد که قبل از آن مشخص نیست نوشتارها پاک شده اند در ضمن بیشتر منابع موثق از جمله محمدعلی سلطانی و صفی بالاوندها و ایلات عثمانوند جلالوند و سرخه میری را زنگنه دانسته اند البته با ذکر منبع و این بختیاری بودن بالاوندها هیچ منبعی ندارد حالا اگر شما می توانید منبعی معرفی کنید خوشحال می شویم
ایل مافی یعنی سربلندی قدرت و اقتدار
ایل مافی یعنی افتخار
مافی یعنی افتخار
همین و بس. . .
همین و بس. . .
مافی ها در اصل از ایلات لک لرستان هستند ودر خاطرات نظام السلطنه منشا لرستانی بودن آنها قید شده وحتی پروانه مافی هم اصل طایفه را از لرستان میداند
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٠)