ایل سعدوند

پیشنهاد کاربران

سعدوندها یا به زبان لکی سایه وَن از ایلات لکتبار حامی زندیه و اصالتا هرسینی می باشند که گروهی از این مردم ساکن و تبعیدی به قم توسط قاجاریه هستند و هنوز که هنوزه به زبان لکی صحبت می کنند!
سعد و سعدی دو اسم پسرانه هستند
در بین اقوام ایرانی ( لر، کرد، عرب، ترک، بلوچ، ، ، ، رایج است
____
تش سعدی وند تیره براتوند طایفه خلیلی بیگیوند پلنگ ایل منجزی ایل بزرگ بختیاروند ( بهداروند )
...
[مشاهده متن کامل]

سهراب خان بختیاروند
رستم خان بختیاروند پلنگ
شاه حسین خان بختیاروند ایلخان
جهانگیرخان بختیاروند ایلخان ( طهماسب قلی خان )
پسران ( خلیل خان ایل بیگی، جلیل خان ایل بیگی، داوود شاه، ابراهیم عالی خان ایلخان، ، ، )
خلیل خان ایل بیگی بختیاروند ایلخان
پسران ( احمد خان، تاج الدین خان، اردشیر خان، مهدی خان، بلیتی خان، شاهمنصور خان، خیرالدین سیاه منصور خان*خدر خان* )
شاهمنصور خان آتش بیگی بختیاروند ایلخان
پسران ( رستم خان آقاسی، قاسم عالی خان ایلخان، شفیع خان، ملکشاه خان، خداداد خان، کاظم خان، نظر خان، ، ، ، )
رستم خان آقاسی بختیاروند
پسران ( تاج الدین امیر قنبر عالی خان، امام قلی خان، ، ، )
تاج الدین امیر قنبر عالی خان بختیاروند ( تاجمیر خان )
پسران ( یوسف خان، عالی ویسی خان، شمس الدین میرعالی، عزیز خان توپایی، محمد خان لُوخرده، یار امیر خان، ، ، )
شمس الدین میرعالی خان بختیاروند
جان محمد خان ملارآهنی بختیاروند
شمس الدین خان میرگپ بختیاروند
پسران ( میرزا پلنگ خان، ملارآهنین خان، محمد علی خان، ، ، )
میرزا پلنگ خان بختیاروند
پسران ( تنبر خان، خدابخش خان، ملارآهنی، امید خان، ، ، )
تنبر خان بختیاروند
پسران ( برات خان، رمضان خان، ، ، ، )
برات خان بختیاروند
پسران ( کوچک خان، حبیب الله خان، خیرالله خان، ، ، )
حبیب الله خان
تنبر
مراد
سعدی
. .
. .
. .
. .
. .
. .
روستاهای شمس آباد، علی آباد، هارونی، بنه غلامحسین، زولفعلی آباد، نعمتی، ، ،
تش سعدی وند با فامیلی های ( منجزی، زیلایی، رستمی، زیلایی منجزی، منجزی زیلایی، بختیاری، ، ، ، )
____
طوایف ایل منجزی بختیاروند
طایفه ابوالحسنی
طایفه نیم بنیچه
طایفه مال احمدی
طایفه لملمی
طایفه تاج الدین عبدالهی
طایفه مازه پهن
طایفه لُوخرده
طایفه خلیلی بیگیوند پلنگ ( حلیلی پلنگ، هلیلی پلنگ )
طایفه روا
______
ایلخان ایل لر بختیاری در دوره سلسله صفوی، افشار، زندیه، اوایل قاجار از ایل منجزی بختیاروند بودند
علی صالح خان بختیاروند ایلخان پسر یوسف خان بختیاروند فرمانده جنگجویان لر بختیاری در فتح هند در زمان نادرشاه افشار
ابوالفتح خان بختیاری متحده کریم خان زند ایل ثلاثی قوم لر
آدینه خان مستوفی بختیاروند فاتح قندهار در زمان نادرشاه افشار
___
ایل ثلاثی قوم بزرگ لر
به لرهای ساکن در سه شهر ملایر، نهاوند و تویسرکان
لر ثلاثی می گویند
طایفه زند ایل ثلاثی قوم بزرگ لر
ثلاث در زبان عربی به معنی سه
___
ایل خمسه در استان فارس
شامل پنج طایفه از اقوام لر، عرب، ترک، پارس
شیبانی
جباره
لر نفر
بهارلو
باصری
خمسه در زبان عربی به معنی پنج
____
در زمان قاجار به زنجان ، ولایت خمسه می گفتند
شامل پنج منطقه ترک نشین
_____
طایفه خلیلی بیگیوند پلنگ منجزی
تیره ها
احمد وند
مهدی وند
خیریوند
تاجدیوند
شاهمنصوروند
اردشیر وند
بلیتی وند
اسماعیل وند
بلیل
صوفی وند
روزعلیوند
سلیمان وند
شهبازوند
تنبروند
حسنوند
حیدری
ملارآهنی
بیرگانی
براتوند
رمضان وند
مهمیدوند
جلالوند
شمس خلیلی
هارونی
علیدادوند
شیرمردی
خدابخشی
الله بخشی
صالح حاجی
توپایی
آشتی وند
چهاربنیچه
زیلایی
کوزری
چهاربنیچه احمدوند
نعمتی ( الفتی )
قرقشه
چهارمحالی
غریبی
محل سکونت ( دهستان جهانگیری شمالی و جنوبی مسجدسلیمان، زیلایی، چلو اندیکا، دشت بیگاوند*عقیلی*، صالح شهر، میان آب، مهدی آباد، سردارآباد، لالی، ایذه، سرقنات، قلعه تل، بیرگان کوهرنگ، سرداب و زیرآب فریدونشهر، منج ، فلارد، آلونی، لردگان، شوشتر، گتوند، اهواز، فارسان، اصفهان، اردل، باغملک، دزفول، اندیمشک، سیاه منصور، صفی آباد، آسماری، هفتکل، دهدز، بارانگرد، ،

سعدوند به لکی سای ون
یکی از ایلات لک هست
اصالتا هرسینی هستند و در گورستان های هرسین سنگ قبر هاشونو میشه پیدا کرد منظورم گورستان های قدیمی هست در خود هرسینم هنوز سکونت دارند
ولی در طی دوران زندیه و قاجار به نقاط دیگر مهاجرت و کوچ و یا تبعید شدن
پیام آقای حفاری با دیدگاهی که از گذشتگان شنیده ام خیلی نزدیک است.
دلیلش این است که بخشی از تحقیقات تاریخی، استقرایی و روایی است .
اگر مرحوم مادربزرگ الان در قید حیات بودند حدود ۱۱۰ یا ۱۲۰ سال داشتند.
...
[مشاهده متن کامل]

نقل قول ایشان مبنی بر مهاجرت قوم سکوند ( نه سگوند ) یا . . . با لهجه تویسرکان مربوط به زمانی است که هنوز شناسنامه و تنظیم نام خانوادگی هم خیلی وجود نداشت.
بنابراین اگر مهاجرت در دوره زندیه . . . احتمالا" بازماندگان ایشان در مقطع دیگری نیز بدنبال اقوام خود ترک محل کرده اند.
تعصبات قومی و اسمی تاریخ را عوض نمی کند بلکه دسترسی به واقعیت های آن را دشوار می کند.
در هر حال با گسترش شهرسازی و . . . این قوم هم با نمودار درختی د کشور گسترش یافته است.
بررسی خاستگاه ایشان وابسته به مقطعی است که به تاریخ این قوم نگاه کنیم.
البته جالب بود که فردی بدون قرابت نام خانوادگی به این موضوع ورود کند.

حفاری
باسلام واحترام به همه نظرها. اینجانب چندسال فرماندار مرودشت یاتخت جمشیدبوده ام وسیوند بخشی ازاین شهرستان میباشد این قوم باغدار وکشاورزان زحمتکش ومهربان هستند که مراد ازسیوندشیرازاین منطقه است که هنوزگویش خودراحفظ کرده اند وارتباط این عزیزا ن باسعدی وربط آنهابه قومیت موردنظرکاملا اشتباه است. ضمناباتوجه به اینکه شیرازدرزمان زندیه پایتخت ایران بوده تعدادزیادی پس ازسقوط پایتخت ازشیراز به شهرهای دیگر خصوصاقم مهاجرت اختیاری یااجباری داشته اند
...
[مشاهده متن کامل]

در قم در حاجی اباد لکها زندگی میکنند
یکی از ایلات لک هستن که در قم و دیگر جاهای ایران زندگی میکنند
اصل نام انها سایه وند است و بنظر میرسد اصالتا از هرسین بودند
اصلا جایی به نام سیکاوند وجودنداره و این اسم رو تود آقای امان الهی بهاروند تولید کرده خب اون جایی که ایشان با نام سیکاوند نامگذاری کرده درواقع گوردخمه های زمان اشکانی یا هخامنشی هستند که با نام روستای
...
[مشاهده متن کامل]
اسحاق وند که نزدیک اونهاست نامگذاری شده و اسم سیکاوند رو هم آقای امان الهی براش انتخاب کرده و اصلا اسمی من درآوردی هست

اولا ایل بزرگ سعدوند اصیلترین قوم ایرانی ولک زبان هستند نه ربطی به سکوند نه به شیراز نه هیچ جای دارند ایل سعدوندنرسیده به هرسین هستند از کرمانشاه که بری همه این چیزهای که گفتین چرا و پرت هست چون من خودم سعدوند هستم
اکثریت طوایف سگوند اصالتی دلفان دارندو از دلفان آمده اند
مانند مختوا و حسن گاویاری و فقیر وووو
اما خود سگوندها اصلی مانند عالیخانی و رحیم خانی و قلی و مختار و تجار هیچ ربطی به دلفان ندارند

...
[مشاهده متن کامل]

این بحث سیکاوند اصلا واقعیت نداره و چنین اسمی اصلا وجود هم نداره
جریان اینه که یک روستا هست به نام اسحاق وند که گوردخمه هایی اطراف اون در درون اون وجود دارا که مربوط به زمان هخامنشیان هست
آقای امان الهی خودش اسم اونها رو گذاشته سیکاوند!
همین

دکتر سکندر امان اللهی بهاروند که درباره ایلات‏ لرستان تحقیق کرده است، عقیده دارد که این‏ نظریات قانع کننده نیستند، زیرا اولا سگوندها و به طور کلی باجلانها لک هستند، نه عرب، و در گذشته به زبان لکی صحبت می‏کردند؛ثانیا اطلاق‏ نام سگوند بر این طایفه صرفا به خاطر آنکه یکی از رهبران آن تعدادی سگ تازی نگهداری می‏کرده، معقول بنظر نمی‏رسد. این نویسنده معتقد است که‏ واژهء سگوند مشتق و یا تحریف شدهء واژهء سیکه وند ( Saydavand ) است و آن هم نام تیره و یا قبیله‏ای‏ بوده که قبلا در منطقهء دلفان، دهستان چواری‏ سکونت داشته و هنوز هم دهی به همین نام در دهستان چواری ( در شمال نورآباد ) وجود دارد. از طرفی تیرهء مختوا ( Mokhtava ) ، یکی از شعبات‏ مهم ایل سگوند، اصلا از سیکه‏وندها بوده و حاج‏ خدادادخان جد خوانین سگوند نیز خویشاوندی‏ بسیار نزدیک با مختواها ( سیکه‏وندها ) داشته‏ است. نکتهء جالب توجه اینکه سگوندهای ناحیهء تویسرکان هنوز خود را سیکه‏وند می‏نامند. بنابراین‏ آقای بهاروند معتقد است که احتمال دارد سگوندها و یا لااقل گروه با نفوذ این طایفه، در اصل از سیکه‏وندها بوده که با گذشت زمان به علت زندگی‏ در بین لر زبانان نام سیکه‏وند به سگوند مبدل شده‏ است. ( ۵ )
...
[مشاهده متن کامل]

طیکوند قلعه و تپه باستانی است که نامش در کتیبه داریوش بزرگ امده است
داریوش در ان منطقع گئومات مغ را شکست داد
بنظر من دلفانی بودن سگوند ها کاملا درست است
اینکه سگوند ها لک هستند که مشخص است
ولی در واقع دلفانی هستند و از ایل باجولوند نیستند
هرچند خود سگوند ها در حد یک ایل هستند .

دکتر سکندر امان اللهی بهاروند که درباره ایلات‏ لرستان تحقیق کرده است، عقیده دارد که این‏ نظریات قانع کننده نیستند، زیرا اولا سگوندها و به طور کلی باجلانها لک هستند، نه عرب، و در گذشته به زبان لکی صحبت می‏کردند؛ثانیا اطلاق‏ نام سگوند بر این طایفه صرفا به خاطر آنکه یکی از رهبران آن تعدادی سگ تازی نگهداری می‏کرده، معقول بنظر نمی‏رسد. این نویسنده معتقد است که‏ واژهء سگوند مشتق و یا تحریف شدهء واژهء سیکه وند ( Saydavand ) است و آن هم نام تیره و یا قبیله‏ای‏ بوده که قبلا در منطقهء دلفان، دهستان چواری‏ سکونت داشته و هنوز هم دهی به همین نام در دهستان چواری ( در شمال نورآباد ) وجود دارد. از طرفی تیرهء مختوا ( Mokhtava ) ، یکی از شعبات‏ مهم ایل سگوند، اصلا از سیکه‏وندها بوده و حاج‏ خدادادخان جد خوانین سگوند نیز خویشاوندی‏ بسیار نزدیک با مختواها ( سیکه‏وندها ) داشته‏ است. نکتهء جالب توجه اینکه سگوندهای ناحیهء تویسرکان هنوز خود را سیکه‏وند می‏نامند. بنابراین‏ آقای بهاروند معتقد است که احتمال دارد سگوندها و یا لااقل گروه با نفوذ این طایفه، در اصل از سیکه‏وندها بوده که با گذشت زمان به علت زندگی‏ در بین لر زبانان نام سیکه‏وند به سگوند مبدل شده‏ است. ( ۵ )
...
[مشاهده متن کامل]

گفتم اینو اینجا بنویسم شاید کموی به دوستان بکنه

نمیشه گفت طایفه سعدوند در کرمانشاه مرتبط به شیرازهست چون قبر سعدی شاعربزرگ اونجاست
اگه اینجورباشه میگیم طایفه سعدوند از نسل سعد ابن ابی وقاص هستند که فاتح ایران در جنگ ایران واعصراب بوده!!!
برای اثبات حرفها بایستی سند باشه یا داده های تاریخی مطقآ وگرنه حرف و ادعا رو که همه میتونندداشته باشند
...
[مشاهده متن کامل]

یادم میاد در اون زمانی که محمدجوادظریف وزیرخارجه بود و در اون مذاکرات اتمی در۴سال اول هم موفقیت هایی داشت وبه چهره معروفی تبدیل شده بود عده ای از طایفه دالوند درلرستان مدعی شدند که ایشون اصالتادالوند هست!
حتی درکمال تعجب می گفتند قبر پدرش در شهر ذاغه در بخش های تابع شهرستان خرم آباده!!!!
وقتی سردارسلیمانی شهید شده بود عده ای از ایل بیرانوند معتقدبودند که سردارسلیمانی از طایفه شمسین از ایل بیرانونده!!
زمانی که احمدی نژادرییس جمهورشده بود عده ای از طایفه سگوند معتقد بودند احمدی نژاد اصالتا سگونده!!
چندسالی هست که حسنوندها معتقدند زندیه ها و پهلوی ها حسنوندند!
یعنی ۱۰پادشاه وحاکم در زندیه و ۲پادشاه از پهلوی ها جمعآ۱۲حاکم وپادشاه ایران حسنوندند!!!!
ولی بدون کوچکترین سندی که ارائه بدهند
واقعآزشته وشرم آوره این حجم از توهمات
اگه برای گفته های خودمون سند ارائه نمی دهیم حداقل داده های تاریخی و شواهد تاریخی رو کنارهم بزاریم نه اینکه الکی حرف بزنیم!!!!
جای تاسف اینه که حتی برخی نویسندگان هم درکتابهایی که ارائه داده اند بسیار مبتدیان و عامیانه چنین ادعاهای پوچ وبی اساسی داشته اند وبه اصطلاح یک خوراک برای غرورهای کاذب عوام درست کرده اند که برتوهمات خود ببالند. . .

درپاسخ به خانم فاطمه سعدوندی و محمد جواد سعدی پور!!
ببینید نمیشه خیلی سطحی و خام به مسائل تاریخی وتبارشناسی پرداخت چون واقعآ تبارشناسی خیییییلی آگاهی میدانی و باستان شناسی و تاریخی وقومیت شناسی رو می طلبد
...
[مشاهده متن کامل]

نباید یکجانبه نگر باشیم وبلکه بایستی ابعادمختلف رو در نظرگرفت
درمورد طایفه سگوند درلرستان و طایفه سعدوندیان درکرمانشاه و سیکاوند در کرمانشاه دوستانی سعی در جمع بندی این موارد در یک جعبه قومیتی وتباری داشتند
ببینید عزیزان درطول تاریخ دستجات مختلفی از هندوستان به دلیل تجارت و ارتباط باستانی وعمیق بین ایران وهند و همچنین لشگرکشی ها و مغلوب شدن ها و پیروز شدن ها خب رفت وآمدهای بین ایران وهند بسیاربوده
چه درزمان حمله اعراب به ایران که عده زیادی از زرتشتیان ایرانی از ترس جان به هندوستان رفتند
چه در زمان های بهرام گور عده ای از هندی ها به ایران وعمدتا در میان کردها و کرمانشاهی ها آمدند
چه درزمان نادرشاه افشار وحمله به هندوستان عده ای به ایران اومدند
وووو
احتمال اینکه سیکاوند در کرمانشاه ارتباط مستقیمی با قوم سیکا و یا قوم سینک در هند داشته باشند بسیارقوی تر از سایراحتمالات هست
قوم سیکا وسینک بیشتر در شهر کنتور در ایالت راچاپراتای هند هستند وبعید نیست که سیکاوند در کرمانشاه همون دستجات مهاجر هندی در زمان بهران گور وسایردورانهابه کرمانشاه وسازرنقاط ایران باشند👉
اینکه طایفه سگوند در لرستان به سیکاوند در کرمانشاه ربط داده بشه نمیدونم روی چه حساب وچه دلایلی هست ولی احتمال اینکه رابطه مستقیمی بین سیکاوند و قوم سیکا وسینک در هندوستان وجود داشته باشه خییییلی زیاده
یک مسئله دیگه هم اینکه دیده شده برخی طوایف از جمله خود طایفه سگوند و سیکاوند در کرمانشاه رو به قوم سکاها ربط داده اند که اینم قابل بحث هست
اولا که فکرکنم کسانی که تاریخ خوندند میدونند سکاها اصالتی ترکی ومغولی دارند و خواستگاه اونها درشرق وشمال شرقی ایران بوده از ترکمنستان تا قزاقستان تا ازبکستان که زمانی جزو ایران بودند وبعدها خراستان بزرگ
اما بطور مشخص در همین سیستان قوم سکاها ردپاهای از وجود خود را داشته اند
اصلا قبلآ اسم سیستان چیزدیگری بوده
اسم سیستان درواقع سکستان بوده که یادآور قوم سکاها هست
خب سکستان هم به لحاظ جغرافیایی نزدیکتر از دیگرجاهای ایران به هندوستان و قوم سیکا در هندهست که خود خیلی مسائل رو اثبات میکنه !!!!
احتمال اینکه این سیکا و سینک درهند و سکستان ( سکاهادر سیستان ) و سکاوند در کرمانشاه ( باتوجه با مهاجرت عده ای درزمان بهرام گور از هندوستان به کرمانشاه و کردستان ) وشاید طایفه سگوند ( اگه خودشان معتقد به این باشند که از سکاوندکرمانشاه اومدند ) وجود داشته باشه بسیارزیاده
البته دستجات زیادی درطول تاریخ از هندبه ایران اومدندبطوریکه درهمین جنوب نیز هنوز که هنوزه دستجاتی از قوم سیکاوسینک در هند حضوردارند
مثلا همین بازیکن تیم فوتبال پارس جنوبی جم به نام امید سینک که اصالتا هندی هست و قرن های پیش اجدادش از هند به ایران اومدند
اما موضوع بی ربطی که وجود داره ربط دادند طایفه سعدی وند در ایل پاپی لرستان وطایفه سعدوندیان در کرمانشاه به مباحث ذکرشده بالاهست
کاملا اشتباهه
در شیراز به واسطه نام بلند و جهانی سعدی طبیعی هست که تیره ها ودستجاتی با فامیلی سعدی و ترکیباتی از سعدی ودیگر اسامی درایران وجود داشته باشند
اماهیچ سندی ونشانه ای و قراینی مبنی براینکه طایفه سعدی وند درایل پاپی لرستان وطایفه سعدوندیان درکرمانشاه به هم ارتباط دارند یا به شیراز ارتباط دارند یا به سکاونددرکرمانشاه و یا سینک یا سکاها یا سیکا دراند ارتباط دارند وجودنداره
وواقعا هم نمیشه همینطور الکی به صرف شباهتهای ۱۰درصدی اسامی به همدیگه اونها رو به هم ربط داد

ببینید دوستان تشابه اسمی یا هم آوایی اسامی رو الزامآ با همدیگه در سراسرایران جمع نبندید
در لرستان طایفه ای به نام سگوند هست که البته مدیدآچندسالی هست که خودشون میگن سکوند هستیم اما فامیلی یا تیره ای به نام سعدوند درمیان اونها نبوده ونیست
...
[مشاهده متن کامل]

حتی یک نفر!!!
اما در ایل پاپی در لرستان طایفه ای به نام سعدی وند هست
در شیراز هم طبیعیه که طوایف وتیره هایی با نام سعدی یا سعدی پور یا سعدوند باشه
چون مقبره حضرت سعدی اونجاست و بعید نیست اصلا عده ای هم از نسل حضرت سعدی باشند
مثل همین وکیل معروف بین المللی به نام قاسم شعله سعدی
این دوست گرامی به نام محمد جواد هم که فرمودند طایفه سعدی پور در ایل پاپی از شیراز اومده بعیده که حرف ایشون روی سند ویا یک مسئله تاریخی باشه
احتمالا ایشون هم به دلیل همون مسئله سعدی در شیراز چنین فرمایشی میکنه
درهرصورت نمیشه از تشابهات اسمی چنین برداشت های خامی داشت
اگه چنین باشه خود ایل پاپی در لرستان هم میشه بگیم از اروپا اومدند و مسیحی بودند
چون پاپ در اروپا یک جریان مذهبی مقدس هست!!
اینجور نمیشه به تاریخ نگاه کرد

کوچانده شدند: یکی طایفه لک که بزرگ ترین طایفه ایل زند بودند از شیراز بعد از شکست لطفعلی خان زند به دستور آغامحمد خان قاجار به همراه هفت طایفه دیگر ایل زند به قم تبعید شدند که تعدادشان را ۶۱۶ نفر نوشته
...
[مشاهده متن کامل]
اند و به دلیل اینکه از عشایر بودند و دام و طیور داشتند در مکانی ساکن شدند که دسترسی کافی به آب و مراتع داشته باشند که همین منطقه قنوات بود و دیگری ایل زینی وند بودند که از طوایف لر و متعلق به دره شهر بودند و در زمان صدارت رضاشاه برای متفرق ساختن لرها و کاهش قوای نظامی آنان، به طرف قم تبعید شدند. مابقی طوایف که به سمت قنوات مهاجرت کردند مانند کاشان، یزد، کرمان و زاهدان و زابل به دلیل قحطی ها و نبود امکانات بوده و دلیل سیاسی و امنیتی نداشتند.

در استان لرستان و در ایل سکوند ( سیوند ) ما هیچ طایفه یا هیچ فامیلی بنام سعد وند نداریم و اینها اصالتا از طوایف استان فارسند
تمام سعادتمندهای قم و شهر قنوات لک زبان هستند و زبانی که از گذشته تا به حال در بین سعادتمندها رایج بوده و در گذشته تنها در قنوات با ان تکلم میشده زبان لکی است که فقط در لرستان همدان و کرمانشاه تکلم میشود
...
[مشاهده متن کامل]
پس قطعا سعادتمند های قم نمیتوانند از دزدان و کولی تبار های شیراز باشند که اصلا درکی از زبان لکی نداشته اند .

ایل سعدوند ، کولی تبار و مهاجر از سمت شیراز در سنه 1190یا 1205 هجری شمسی ، در احوالات این ایل حرفها و نکات بدی از قبیل دزدی و غارت نقل شده و به هیچ عنوان ریشه ای با اقوام لک ساکن هرسین کرمانشاه یا لرستان
...
[مشاهده متن کامل]
ندارد و دودومان قاجار بخاطر سوابق بد این طایفه آنها را به شوره زار اطراف کویر قم کوچ دادند. بیشتر ساکن قنوات هستند و امروزه با نام خانوادگی سعادتمند شناخته میشوند .

سلام. وقت بخیر. ماهم طایفه ای از ایل پاپی لرستان هستیم معروف به سعدی وند که به گفته ی بزرگانمون از شیراز به لرستان مهاجرت کردیم
سعدوند از طوایف لک هستن هیچ ربطی به بختیاری ها ندارند و مال کرمانشاه میشن
سعدوند در نزدیک شهرستان هرسین کرمانشاه
البته چون زمان طولانی ازنقل خبرگذشته؛ توصیه می کنم به نام خانوادگی " سعدوندی" هم مراجعه بفرمائید. شاید ایشان " سعدوندی" باشند.
آقای محمدحسین؛
ادعای بنده بااستنادبه گفته های آقای مهندس سعدونداز دبیران باسابقه کرمانشاه و. . . است که فرمودندنام خانوادگی مااول سعادتمند بوده . . همچنین از بستگان ایشان نیز . . .
حساسیتی ندارم.
...
[مشاهده متن کامل]

ولی چون مدعی تاریخ دان و نسب شناس بودن هستیدقبل ازچاپ دست نگهداریدوبادقت بیشتر به کرمانشاه رفته ازطریق اداره ثبت به سوابق تغییرات درنام خانوادگی یا سعدوند در سال های 1300به بعد مراجعه کنید.
والا اثرشماازدقت لازم برخوردارنبوده ودر بین اهل تاریخ خدای ناکرده کم اعتبارمی شوید.

سلام وخسته نباشید
درخصوص ایل سعادتمند به اطلاع میرسانم که بنده تاریخ دادن ونصب شناس این افتخارنصیب بنده شده وشچرنامه کلیه لکهای حاجی ابادلکها ودو روستای نواران ومومن اباد راچندسالی هست که نوشته واطلاعات جمع اوری کرده ام . این اطلاعات درخصوص این ایل اشتباه نوشته ونویسنده براساس گفته های عامیانه وبدون داشتن اطلاعات ریشه ای نوشته وصحیح نمیباشد اما اطلاعات بنده براساس گفته های افرادقدیمی مطالبی که سینه. به سینه گفته شده جمع آوری کرده ودرآینده کتاب چاپ میشود. باتشکر.
...
[مشاهده متن کامل]

و به نقل از خانم فاطمه سعدوند که نظرشان را نوشتند بله خیلی پولدار بودند ، طوری که پدر بزرگ های مادرم ( چون پدر بزرگم و مادر بزرگم با هم دختر عمو پسر عمو بودند ) آن زمان ها در ظرف های فلزی که بهش پیت میگفتند
...
[مشاهده متن کامل]
لیره و منات داشتند و تو خونه نگهداری میکردند و دوتا هم اسب داشتند که نقل و نبات میخوردند یک شب دزدها به منزلشان میروند که اسب ها و پیت های لیره و منات را میدزدند و در همان شب چند نفر از جمله پدر بزرگ ها و یکی از مادر بزرگ ها را با تیر به قتل میرسانند

خدمت خانم سعد وند عرض کنم که تا جایی که بنده حقیر اطلاع دارم ایل بزرگ باجولوند تیره یا طایفه ای به نام سعدوند ندارند شما احتمالا از بختیاری ها هستین و لر بزرگ محسوب میشوید و ارتباطی با سگوند ها ندارین
طایفه عالی سعد ( عالی ساد ) ایل جانکی سردسیر ایل بزرگ لر بختیاروند ( بهداروند )
ساکن لردگان. اردل. ایذه. مسجدسلیمان
نکته : درشهریااستان کرمانشاه نام خانوادگی " سایه ون" نیز ظاهرا" در دوره پهلوی دوم به درخواست برخی یا همه افراد دارای این شهرت به"سعدوند " تغییر یافته است .
و لازم است برپژوهشگران برای ریشه یابی به روش استقرا به ثبت احوال مراجعه کرده و تاریخ ثبت و تغییرات ثبتی در وضع کردن نام های خانوادگی را ( بطور خاص _ سعدوند_ ) جستجو نمایند .
...
[مشاهده متن کامل]

نکته دیگر اینکه : الزاما" تمامافراد ایل سگوند به سعدوند تغییر نام خانوادگی نداده اند . واگر دقیق تر بخواهید به ریشه ایشان دست یابید باید به مطالعه درخصوص ایل سگوند و. . . . بپردازید.
درادامه : آن قوم ازخوانین بوده وبرخی ازفرزندان ایشان نیز به همین ترتیب ازخوانین بودند. گروهی از ایشان مثل اجداد ما دریک دوره از خرم آباد به جنوب ظاهرا" شوشتررفتندوبعدازآن به اطراف همدان . . . شهر کرمانشاه و. . تهران جابجا شده اند. ( که لازم به یادآوری است استان همدان آن زمان ازتوابع استان کرمانشاه بود.
...
[مشاهده متن کامل]

( این سیر بطور خلاصه بااستادارزشمند آقای دکتر حسن رضائی باغ بیدی استادتمام دانشگاه تهران درزبان و فرهنگ باستان درمیان گذاشته شد وازباب مشورت سوال شد که ما الان اهل کجا محسوب می شویم؟ فرمودند ایرانی هستید )

جهت استحضار وبه نقل از مادربزرگ پدری: این قوم در زمان محمدشاه قاجار از فارس ( ظاهرا" دراطراف سدسیوند ) مهاجرت کردند و قوم ثروتمند و بزرگی بودند تاآنجا که حتی سماور و ظروف ایشان طلا بودوازربزرگ منشی ایشان این بود که وقتی اولین شناسنامه هاراصادرکردند برای نوکران و خدمه خود نیز نام خانوادگی خودرا منظورکردند ( البته شاید بدلیل اقتداردرمالکیت )
...
[مشاهده متن کامل]

و اولین بار به سمت خرم آباد رفته بودند . ایشان ا طوایف لر هستند . والبته پس از آن فرزندان ایشان هم بدلایل گوناگون پراکنده شدند پراکنده شدند . اولین شناسنامه ای که برای ایشان صادرشده بانام خانوادگی : سیکوند ( به کسر سین و سکون باء ) وسگوند بوده است . ودردوره پهلوی دوم به سعدوند تغییر یافته است .
نکته قابل توجه اینکه دوستان خوب وازهمکاران بنده در کرمانشاه نیز بانام خانوادگی سعدوند . . ابتدابانام خانوادگی سعادتمند شناخته می شدند . اصالت ایشان به شهر هرسین کرمانشاه رسیده و کرد ( لک ) هستند نه لر. لذا ایشان قوم موردنظر مهاجرازفارس نیستند. والله اعلم

طایفه خلیلی بیگیوند پلنگ ایل منجزی بهداروند معروف به هفت کر بیگی
ایل لر بختیاروند
تش سعدوند خلیلی ( هادی وند. نجات وند. رضا وند. فتوحی ) از تیره رستمی پلنگ *شمس الدین خلیلی *
طایفه عالیساد*عالی سعد*بهداروند
...
[مشاهده متن کامل]

تیره ساد*سعد *طایفه زیلایی خلیلی
عالی شمس الدین خان بختیاروند *عالی ساد ) پسر تاج الدین امیر قنبر عالی پسر رستم خان آقاسی بختیاروند پسر شاه منصور خان بختیاروند ایلخان پسر خلیل خان ایل بیگی بختیاروند ایلخان

مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٣٣)

بپرس