ایل رخشان

پیشنهاد کاربران

🟩اصلاحیه🟩
📜#ایل رخشانی
پژوهش اِدمُلّاوَند:
📩جواد رخشانی راد:
سلام
در مورد اجدادتون که در محله رخشان
#ادملا زندگی میگردن ، شجره نامه هم دارید یا خیر؟
من آرش رخشانی هستم و در مورد رخشانی های سراسر ایران تحقیق می کنم. والبته یک کتاب هم به لطف پروردگار نوشتم به نام فرهنگ لغت زبان رخشانی. اگه دوست داشته باشید با هم گفتگویی تلفنی داشته باشیم ممنون میشم.
...
[مشاهده متن کامل]

📖Mohsen Baker:
با سلام
پژوهشگر و محقق محترم
در روستای ادملا محله ی قدیمی گزارش شده است به نام #رخشان که از املاک مرحوم #رخش_سوار_قلی_خان_باکر بوده است.
این شخص از اجداد این حقیر به حساب میآید. از طرفی در سرزمین اجدادی ایل خردمند باکر؛ #انند سوادکوه طایفه ای با نام رخشان یا رخشانی زندگی میکردند که اینان با ایل باکر نسبت داشته و نوادگان اینان با نام خانوادگی متعددی در چرات سوادکوه و سایر مناطق مازندران زیست میکنند. اغلب نیای رخشان یا رخشانی صاحبان فضل و شجاعت بودند.
✍#محسن_داداش_پور_باکر
💾شناسه ۱۴۰۴۰۶۱۸۱۷۱۶
📩جواد رخشانی راد:
خلاصه شجره نامه اجداد ما اینگونه است:
رخشان ، سردار داریوش هخامنشی و موسس ایل رخشانی در منطقه جنوب شرق ایران یعنی سیستان قدیم که اکنون بین سه کشور ایران و افعانستان و پاکستان تقسیم شده است. و این یعنی رخشانی ها از ایرانیان اصیلی هستند که ۲۵۰۰ سال قدمت تاریخی و جغرافیایی دارند.
📌امیرحمزه آذرک رخشانی سیستانی، ایشان در سال ۲۰۰ هجری برعلیه حکومت اعراب در سیستان قدیم قیام می کنند و مدت ۳۶ سال حاکم افغانستان و پاکستان و سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی ( قهستان ) و کرمان و مکران و هرمزگان بوده اند و در شرح دلاوری های ایشان در ۱۲۰۰ سال قبل تعداد هفت جلد کتاب نوشته شده است که عبارتند از، داستان امیر حمزه صاحبقران، امیر المومنین حمزه، اسمار الحمزه، جنگ نامه، صاحبقران نامه، رموز حمزه، و. . . که به زبان های فارسی، عربی، هندی، پاکستانی، اندونزیایی و انگلیسی چاپ شده است و هنوز هم در کتاب فروشی های میدان انقلاب تهران یافت میشود.
📌یکی دیگر از اجداد ما سیاه اساوره ای، یا سیاه سوار رخشانی است که در زمان خلیفه دوم مسلمان می شود و شرح این ماجرا در کتاب تاریخ طبری به طور مفصل آمده است.
📌یکی دیگر از اجداد ما سردار میرچاکر رند رخشانی هست که در دوره صفویه به صورت خودمختار در بلوچستان حکومت میکرده است و کتابهای چاکر و شیخ مرید و منظومه مکران در شرح دلاوری و فتح دهلی توسط ایشان چاپ شده است. و موارد بسیار دیگر.
👈ولی آنچه باعث شده گروه هایی از ایل رخشانی به سایر مناطق ایران و ترکمنستان و حوزه خلیج فارس کوچ کنند، جنگ های داخلی و کمبود چراگاه برای پرورش اسب و سایر دام های سبک و سنگین بوده است.
اکنون تعداد خیلی زیادی از رخشانی ها در سیستان و بلوچستان، کرمان، تهران، خراسان ، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، و آذربایجان زندگی می کنند و تعدادی هنوز شناسایی نشده اند ، که پس از اتمام کار در کتابی چاپ خواهد شد ان شاالله.
📌رخشانی ها در سایر استان ها، با نام خانوادگی، رخشان، درخشان، رخشا، رخشای، رخشانی، رخشایی، رخش، رخشنده، درخشنده و غیره شناسنامه گرفته اند ولی اکثرا دارای شجرنامه خانوادگی هستند و اصالت خویش را حفظ کرده و اگر چه در سایر استان ها تغییر زبان و تغییر مذهب داده اند ولی کماکان پایبند به اصول خودشان هستند و آبرومندانه و محترمانه و با اقتدار و با افتخار زندگی می کنند و همگی آنان به خوشنامی معروفند. برخی نیز در شناسنامه، دارای نام خانوادگی دیگری هستند ولی اصالت خویش را حفظ کرده اند و . . . مثلا رخشانی های تربت حیدریه در شناسنامه به صیدمحمد خانی ثبت شده اند چون سردار ارشد شان سردار صید محمد خان رخشانی بوده است
رخشانی های کرمان با نام های خانوادگی هوت، بامری، پرورش و غیره ثبت شده اند. رخشانی های کردستان عراق به نام بادینی معروفند چون سردار ارشد شان میر بهاالدین رخشانی معروف به میربادین بوده
رخشانی های ایرانشهر و دلگان با نام عباسی شناسنامه دارند چون سردار شان فردی به نام سردار عباسخان رخشانی بوده است .
موارد زیاد است و باعث میشه وقت شما گرفته بشه، اما برخی خصوصیات رخشانی ها عبارتست از.
خیلی باغیرت و ناموس پرست هستند
شجاع و نترس. و حق گو هستند
بسیار ظلم ستیز و طرفدار مظلوم هستند. بسیار متعصب در دین هستن. بسیار بخشنده و رئوف اند
ولی در دشمنی بسیار لجوج و کینه توز هستند و به اصطلاح کینه شتری دارند و انتقام خودشان را تحت هر شرایطی می گیرند ولو اینکه ده سال یا بیشتر از آن گذشته باشد و در دوستی و رفاقت بسیار وفادار. و متعهد هستند و برای دوستان شان جان می دهند و دشمنان شان را هرگز نمی بخشند.
📌۵۰ درصد رخشانی ها بلوچ زبان و اهل سنت هستند و ۴۰ درصد فارس زبان و شیعه هستند و ۱۰ درصد دیگر مسیحی و یا سایر ادیان اند.
📩سلام ، ممنونم از اینکه مطالب منو در وبلاگ تون ثبت کردید ،
لطفا قسمتی که در مورد مذاهب شیعه و سنی و سایر ادیان رو اصلاح کنید و کلمه مندایی رو حذف کنید. سپاسگذارم
🖊باتقدیم احترام جواد رخشانی راد معروف با آرش رخشانی
#تبارشناسی #ایل_رخشانی #رخشان
https://mohsendadashpourbaker2012. blogfa. com/post/860
https://eitaa. com/edmolavand/21843
🟨نکته: در برخی نوشتارهای منتشر شده به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.
📸در برخی از نوشتارها هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
⚠️تمامی آثار [صوت، فیلم، نمایه، اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
🟡تمامی حقوق برای�محسن داداش پور باکر�محفوظ است.
https://mohsendadashpourbaker2012. blogfa. com/post/861
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

📜ایل رخشانی | رخشان
📩جواد رخشانی راد:
سلام
در مورد اجدادتون که در محله رخشان
#ادملا زندگی میگردن ، شجره نامه هم دارید یا خیر؟
من آرش رخشانی هستم و در مورد رخشانی های سراسر ایران تحقیق می کنم. والبته یک کتاب هم به لطف پروردگار نوشتم به نام فرهنگ لغت زبان رخشانی. اگه دوست داشته باشید با هم گفتگویی تلفنی داشته باشیم ممنون میشم.
...
[مشاهده متن کامل]

📖Mohsen Baker:
با سلام
پژوهشگر و محقق محترم
در روستای ادملا محله ی قدیمی گزارش شده است به نام #رخشان که از املاک مرحوم #رخش_سوار_قلی_خان_باکر بوده است.
این شخص از اجداد این حقیر به حساب میآید. از طرفی در سرزمین اجدادی ایل خردمند باکر؛ #انند سوادکوه طایفه ای با نام رخشان یا رخشانی زندگی میکردند که اینان با ایل باکر نسبت داشته و نوادگان اینان با نام خانوادگی متعددی در چرات سوادکوه و سایر مناطق مازندران زیست میکنند. اغلب نیای رخشان یا رخشانی صاحبان فضل و شجاعت بودند.
✍#محسن_داداش_پور_باکر
💾شناسه ۱۴۰۴۰۶۱۸۱۷۱۶
📩جواد رخشانی راد:
خلاصه شجره نامه اجداد ما اینگونه است:
رخشان ، سردار داریوش هخامنشی و موسس ایل رخشانی در منطقه جنوب شرق ایران یعنی سیستان قدیم که اکنون بین سه کشور ایران و افعانستان و پاکستان تقسیم شده است. و این یعنی رخشانی ها از ایرانیان اصیلی هستند که ۲۵۰۰ سال قدمت تاریخی و جغرافیایی دارند.
📌امیرحمزه آذرک رخشانی سیستانی، ایشان در سال ۲۰۰ هجری برعلیه حکومت اعراب در سیستان قدیم قیام می کنند و مدت ۳۶ سال حاکم افغانستان و پاکستان و سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی ( قهستان ) و کرمان و مکران و هرمزگان بوده اند و در شرح دلاوری های ایشان در ۱۲۰۰ سال قبل تعداد هفت جلد کتاب نوشته شده است که عبارتند از، داستان امیر حمزه صاحبقران، امیر المومنین حمزه، اسمار الحمزه، جنگ نامه، صاحبقران نامه، رموز حمزه، و. . . که به زبان های فارسی، عربی، هندی، پاکستانی، اندونزیایی و انگلیسی چاپ شده است و هنوز هم در کتاب فروشی های میدان انقلاب تهران یافت میشود.
📌یکی دیگر از اجداد ما سیاه اساوره ای، یا سیاه سوار رخشانی است که در زمان خلیفه دوم مسلمان می شود و شرح این ماجرا در کتاب تاریخ طبری به طور مفصل آمده است.
📌یکی دیگر از اجداد ما سردار میرچاکر رند رخشانی هست که در دوره صفویه به صورت خودمختار در بلوچستان حکومت میکرده است و کتابهای چاکر و شیخ مرید و منظومه مکران در شرح دلاوری و فتح دهلی توسط ایشان چاپ شده است. و موارد بسیار دیگر.
👈ولی آنچه باعث شده گروه هایی از ایل رخشانی به سایر مناطق ایران و ترکمنستان و حوزه خلیج فارس کوچ کنند، جنگ های داخلی و کمبود چراگاه برای پرورش اسب و سایر دام های سبک و سنگین بوده است.
اکنون تعداد خیلی زیادی از رخشانی ها در سیستان و بلوچستان، کرمان، تهران، خراسان ، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، و آذربایجان زندگی می کنند و تعدادی هنوز شناسایی نشده اند ، که پس از اتمام کار در کتابی چاپ خواهد شد ان شاالله.
📌رخشانی ها در سایر استان ها، با نام خانوادگی، رخشان، درخشان، رخشا، رخشای، رخشانی، رخشایی، رخش، رخشنده، درخشنده و غیره شناسنامه گرفته اند ولی اکثرا دارای شجرنامه خانوادگی هستند و اصالت خویش را حفظ کرده و اگر چه در سایر استان ها تغییر زبان و تغییر مذهب داده اند ولی کماکان پایبند به اصول خودشان هستند و آبرومندانه و محترمانه و با اقتدار و با افتخار زندگی می کنند و همگی آنان به خوشنامی معروفند. برخی نیز در شناسنامه، دارای نام خانوادگی دیگری هستند ولی اصالت خویش را حفظ کرده اند و . . . مثلا رخشانی های تربت حیدریه در شناسنامه به صیدمحمد خانی ثبت شده اند چون سردار ارشد شان سردار صید محمد خان رخشانی بوده است
رخشانی های کرمان با نام های خانوادگی هوت، بامری، پرورش و غیره ثبت شده اند. رخشانی های کردستان عراق به نام بادینی معروفند چون سردار ارشد شان میر بهاالدین رخشانی معروف به میربادین بوده
رخشانی های ایرانشهر و دلگان با نام عباسی شناسنامه دارند چون سردار شان فردی به نام سردار عباسخان رخشانی بوده است .
موارد زیاد است و باعث میشه وقت شما گرفته بشه، اما برخی خصوصیات رخشانی ها عبارتست از.
خیلی باغیرت و ناموس پرست هستند
شجاع و نترس. و حق گو هستند
بسیار ظلم ستیز و طرفدار مظلوم هستند. بسیار متعصب در دین هستن. بسیار بخشنده و رئوف اند
ولی در دشمنی بسیار لجوج و کینه توز هستند و به اصطلاح کینه شتری دارند و انتقام خودشان را تحت هر شرایطی می گیرند ولو اینکه ده سال یا بیشتر از آن گذشته باشد و در دوستی و رفاقت بسیار وفادار. و متعهد هستند و برای دوستان شان جان می دهند و دشمنان شان را هرگز نمی بخشند.
📌۵۰ درصد رخشانی ها بلوچ زبان و اهل سنت هستند و ۴۰ درصد فارس زبان و شیعه هستند و ۱۰ درصد دیگر مسیحی، زرتشتی، یهودی و بودایی و مندایی و پیرو سایر ادیان اند.
🖊باتقدیم احترام جواد رخشانی راد معروف با آرش رخشانی
#تبارشناسی #ایل_رخشانی #رخشان
https://mohsendadashpourbaker2012. blogfa. com/post/860
https://eitaa. com/edmolavand/21843
🟨نکته: در برخی نوشتارهای منتشر شده به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.
📸در برخی از نوشتارها هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
⚠️تمامی آثار [صوت، فیلم، نمایه، اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
🟡تمامی حقوق برای�محسن داداش پور باکر�محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

📜ایل رخشان | رخشانی
حوزه جغرافیایی گویش های رخشانی :
گویش رخشانی سیستان :
( شهرستان های زابل ، هامون ، هیرمند ، نیمروز ، زهک ، بنجار ، جزینک ، لوتک لشکرخان رخشانی، تیمورآباد ، ادیمی، دوست محمد ، قرقری ، تپه کنیز ، خمک ، خواجه احمد ، جهان آباد ، سفیدآبه ، علی اکبر، صیادان صفلی ، قائم آباد ، اکبرآباد ، مارگان ، کچیان ، وبه طور کلی تمام منطقه سیستان ایران و افغانستان و پاکستان را شامل میشود )
...
[مشاهده متن کامل]

گویش رخشانی سرحد سیستان:
( شهرستان های زاهدان ، نصرت آباد ، میرجاوه ، تفتان ، کورین ، لادیز، خاش ، افضل آباد ، گوهرشهر، سرجنگل ، تمین ، شورو، جون آباد ، دومک ، حصاروییه ، چشمه زیارت ، حرمک ، لواریاب، نازیل ، نوک آباد ، کارواندر ، وبه طور کلی سرحد سیستان را شامل میگردد. )
گویش رخشانی خراسان :
مراکز عمده گویش رخشانی خراسان جنوبی:
شامل شهرستانهای بیرجند ، سربیشه ، قهستان ، خوسف، مود، درمیان، ارین شهر، قاین ، سرایان ، فردوس، بشرویه ، طبس، دیهوک، سلم آباد ، طبس مسینا ، خضری ودشت بیاض ، آبیز، اسفدن ، شاهرخت ، زهان ، مهمویی، کرغند، خانکوک، عشق اباد، تپه طاق ، حلوان ، جوخواه ، هشتفران ، کریت، رباط پشت بادام ، دهک ، میغان ، خوانشرف ، معدن حاجات )
مراکزعمده گویش رخشانی خراسان رضوی:
شامل شهرستانهای مشهد ، طرقبه ، شاندیز، نیشابور، فیروزه ، قدمگاه ، ملک آباد ، فریمان ، سفیدسنگ، نصرآباد ، تربت جام ، چخماق ، سمیع آباد ، صالح آباد، مزدآوند، سرخس، رضویه ، کلات ، درگز، نوخندان ، چاپشلو ، برج قلعه ، باجگیران ، قوچان ، نقاب ، جغتای، سبزوار، ششتمد ، رودآب، رباط سرپوش، کاشمر، بردسکن ، کندر، فیض آباد ، یونسی، رشتخوار، خواف ، تایباد ، مشهد ریزه ، باخرز، دولت آباد ، جنگل ، گناباد ، بجستان ، کاخک ، سنگان ، نیشتیفان، زوزن، قاسم آباد )
مراکز عمده گویش رخشانی خراسان شمالی:
بجنورد ، آشخانه ، پیش قلعه ، حصارگرمخان ، لوجلی ، راز، تنگه ترکمن ، خرتوت ، قاضی، اسلام آباد ، شوقان ، دربند ، طبر، چهاربرج ، اسفراین ، پرکانلو ، صفی اباد ، چری ، شیروان ، قوچان ، فاروج ، حصارگرمخان ، باباامان، لوجلی )
مراکز عمده گویش رخشانی گلستان :
شامل گالیگش ، گنبد کاووس، اینچه برون ، آزادشهر، رامیان ، علی آباد ، گرگان ، کردکوی، آق قلا، انبارآلوم ، گمیش تپه ، خان ببین ، دلند ، مینو دشت، کلاله ، پیشکمر، صادق آباد ، گلی داغ ، مراوه تپه ، کرند ، عزیزآباد ، داشلی برون ، تنگراه ، فارسیان ، نگین شهر، سیجوال ، چهارده ، سرکلاته ، گلفرا، یساقی، سعدآباد فندرسک ، قلعه قافه ، ینقاق )
مراکز عمده گویش رخشانی مازندران:
شامل ساری ، بندرگز، بندرترکمن ، گلوگاه ، نوکنده ، بهشهر، جویبار، قائم شهر ، آمل، شیرگاه ، پایین هولار، کیاسر، چلمردی، سورک ، نکا ، رستم کلا، لمراسک، کوهی خیل، فرح آباد، سرخرود، فریدونکنار، محمودآباد ، نور، تنکابن ، رامسر، کلاردشت، قلعه گردن ، گویتر، چالوس ، نارنج بن ، رودپس )
مراکز عمده گویش رخشانی تهران:
ری ، پاکدشت ، تجریش ، دماوند، فیروزکوه ، شریف آباد، کهریزک ، رباط کریم ، ملارد، صفا دشت ، شهریار، چهاردانگه ، گرمدره ، ورامین ، پیشوا ، قویین رخشانی ، جمال آباد ، جون آباد ، آب باریک ، بیدک ، باقرشهر، لواسان ، رودهن ، آبعلی، سربندان ، سرانزا، قیامدشت ، کن ، شهرآباد )
مراکز عمده گویش رخشانی اصفهان:
شامل ، شهرضا ، کوهپایه ، منظریه ، موسی آباد، مبارکه ، نطنز، نایین
مراکز عمده گویش رخشانی یزد: اشکدز، میبد ، مهریز، بافق، دهشیر، بخ ، بهادران ، خضراباد، اله آباد، اسفیج ، کوشک )
مراکز عمده گویش رخشانی کرمان:
شامل ، فهرج ، نرماشیر ، بم ، طرز، دهنو رخشانی ، جوشان ، شهداد ، کوهبنان ، راور، شهداد، اندوهجرد، گلباف، لاله زار، منوجان ، قلعه گنج ، رودبار، کهنوج ، جیرفت ، فاریاب ، زهکلوت ، درب بهشت ، جبال بارز، سفدر، میجان ، فاریاب، هنزا، حورپاسفید )
گویش رخشانی پاکستان شامل شهرنوشکی ، کویته ، کراچی ، سند ، پنجاب ، آران ، چاقی، دالبندین ، گردی جنگل ، ماشکید ، کلات ، پنجگور و به طور کلی سیستان پاکستان را شامل میشود )
گویش رخشانی گیلان: شامل روستای سراوان، روستای اژدهای بلوچ، فتمه سر، لچه گوراب، اسلام آباد، مبارک آباد، لاکان، پل غازیان بندر انزلی، رودبار، تالش، سکاچاء، کوچ اَسواران ( کوچسفهان، کچاء، لشت نشا، اشپلا، حسن کیاده، کپودچال، شیله سر، پاچکنار.
گویش رخشانی افغانستان ، شامل ولایات نیمروز ، هلمند ، فراه ، هرات ، بلخ ، کابل ، مزار شریف وبه طور کلی سیستان افغانستان را شامل میشود )
گویش رخشانی ترکمنستان ، شامل مناطق مرو ، سرخس ، ماری ، و. . . )
گویش رخشانی تاجیکستان
گویش رخشانی ازبکستان
گویش رخشانی قاره آفریقاشامل زنگبار و توابع
گویش رخشانی هندوستان ( گجرات و سری لانکا )
گویش رخشانی کشورهای حوزه خلیج فارس شامل بحرین ، عمان ، قطر ، دوبی، ابوظبی، کویت و . . . )
گویش رخشانی ( سلیمانی وکیچی )
رخشانی با گویش ، بوگتی ( بامبور )
رخشانی با گویش، مری رند ( سیبی ) که چاکربر های سیب را شامل می شود
دوکمی - مزاری
مزاری ( مزار شریف افغانستان )
مندوانی & گویش جاتووی سند غربی )
( رند )
جماعتی از قبایل بلوچ که تحت عنوان کلی ( رند ) یاد می شوند ایل رخشانی اند که در زمره ترک کنندگان زمین ودارای اهمیت سیاسی ویژه شناخته می شوند.
طوایف ، تیره های، شاخه ها و زیر شاخه های مختلف این ایل در کشورهای پاکستان ( کوهستان رخشان ، اطراف رودخانه رخشان ، نوشکی، آران، چاگی، دالبندین وکوئته وماشکید وکراچی و دره رخشان وریگستان ) ، افغانستان ( هلمند ونیمروز وریگستان ) ، ایران ( سیستان - لوتک لشکرخان رخشانی وشهرزابل – زاهدان– خاش و. . . ) وترکمنستان - سرخس –خراسان – بیرجند –تربت جام تربت حیدریه ، باغ بخشی ، جنگل ، میرپسند - قاین – مشهد – سرخس – کرمان – فهرج - رودبارجنوب - دهنو لشکرخان رخشانی، کوهستان - قلعه گنج - منوجان - کهنوج –وفاریاب وهرمزگان و. . . زندگی می کنند.
طوایف و تیره ها و شاخه های این ایل بزرگ و اصیل و ماندگار . باشکوه عبارتند از :
1ـ طایفه رخشانی بادینی ( تیره سرداری ) دارای 56 شاخه
2: تیره جمالدینی ( دارای 10شاخه )
4: تیره مندایی ( دارای یک شاخه )
5: تیره زربختی ( دارای یک شاخه )
سایر تیره ها و شاخه ها عبارتند از:
جیند زهی؛ فقیرزهی ؛جنگی زهی ؛قنبرزهی ( کمرزهی ) توسط این تیره اشرف افغان هنگام فرار به سوی قندهار کشته شد وسرش را به عنوان هدیه برای نادر شاه افشار فرستادند؛ سیاه پاد؛ ازبک زایی؛ بهلولی؛ ماهککی ، لالویی
سور؛ کبدانی ؛رحمان زهی ؛بیلر؛ مالکی؛ سیاه چم؛ شهمراد زهی ؛کمالان زهی ؛مسری زهی؛ هولازهی ؛اینگل زهی؛ آزات زهی؛ دشتکانی؛ بلغانی؛ مندوزایی؛ غدایزدایی ؛رحیمان زایی ؛بولا زهی ؛ هوت رخشانی. ؛سیاه سر ، رند ، کلبعلی ، علی زایی و. . .
رخشانی های افغانستان زربختی اند وبرخی از آنان که در منطقه نیمروزبه سر می برند به همراه گروهی از پشتون های افغان چون در میان طوایف براهویی زندگی می کنند با زبان براهویی تکلم میکنند. بلوچ های رخشانی و پشتون های نورزی نیزگویش لهجه براهویی را دارند. ولی سایر رخشانی های افغانستان به زبان بلوچی رخشانی تکلم می نمایند.
اکثر رخشانی های سیستان ، زاهدان ، بیرجند ، مشهد، تهران ونوشکی ودالبندین ، از دو گروه فارسی زبان و بلوچ زبان ، تشکیل شده اند که شجره نامه شان به شرح ذیل می باشد.
زوطهماسب - میر زمیر ــ میر قاسم ــ میر نصر الدین ( میر حقیقت خان ) ــ میر نور شاه ( رخشان ) ــ میر بادین ــ میر سیداد ــ میر کرم شاه ـ میر شهبیک ـ میر هارون ـ میر حیدر ــ میر حسن ـمیر مانده ـ میرحمزه{حمزه آزرک شاری ، رهبر جنبش سیستان علیه اعراب حاکم بر سیستان بزرگ – در آن دوره تا منطقه سند پاکستان جزئ سیستان بوده است = حَمزه پسر آذَرَک شاری معروف به حمزه بن عبدالله خارجی یکی از ایرانیانی است که بر علیه حکومت خلفای عباسیقیام کرد. قیام او در اواخر سدهٔدومهجریدرسیستانآغاز شد. او نسب خود را به زو طهماسبمی رسانیدوحکیم طوس در شاهنامه از زو طهماسب اینگونه یاد می کند ( در نبرد با افراسیاب ، نوذر پادشاه ایرانی کشته شد اما با درایت و دلاوری زال ایرانیان در مقابل سپاه افراسیاب ایستادند و زوطهماسب را به پادشاهی برگزیدند افراسیاب که از فتح ناامید گشته بود مجبور به پذیرش قرارداد صلح و عقب نشینی شد و استقلال ایران به همت دلیران سیستان حفظ گردید.
حمزه آذرک به خاطر این که یکی از عمال دولت عباسی نسبت به او بی احترامی کرد ، به ستیزه برخاست وقیام کرد. حمزه سپاهی بزرگ گرد آورد و توانست که نمایندگان هارون الرشیدخلیفهٔوقتعباسیراشکستدهدوسیستانراازدست آنان خارج کند. او مردم سیستان را از دادن خراج به خلیفه بازداشت و خود نیز چیزی از آنان نگرفت. وی سپس خراسانو کرمانرا نیز به سیستان افزود. علی بن عیسی که از طرف خلیفه فرمانروای خراسان بود از هارون کمک خواست. خلیفه به تن خویش به خراسان رفت و امان نامه ای نیز برای حمزه نوشت ولی او حاضر به صلح نشد و با سپاهی سی هزار نفری به مقابله شتافت. هنگامی که او به نیشابوررسید شنید که هارون درگذشته است و به گماردن پنج هزار سپاهی در سرزمین های که تسخیر کرده بود بسنده کرده و خود به هندو سندلشکر کشید. حمزه در زمان فرمانروایی مامونبه سال ۲۱۳ هجری درگذشت{. میرشاهو ـــــــــ�میر شیهک ( ازحاکمان بلوچستان قبل از صفویه ) ــــــــ�میر چاکر ( ازحاکمان بلوچستان در عهد صفویه ) ـــــــــ�میر حمراءــــــــ�میر حسن ـــــــــ�میر بدرالدین ـــــــــ�میر نصرالدین ــــــــ�میر عجب خان ـــــــــ�میر اودیل خان ــــــــ�شادی خان ــــــــ�میر جان بیک خان ـــــــــــ�میر رستم خان ــــــــــ�میر کوچک خان - - - - - میر لشکر خان ، طبق اسناد موجود میر لشکر خان در اطراف تاسوکی ، ریگ چاه وگود زره ، که در آن زمان دشتی آباد وپر رونق بوده است, به شغل دامداری اشتغال داشته ودارای رمه های بزرگ شتر وبز وگوسفندبوده و هم پیمان با طایفه براهویی، تأمین امنیت مرزهای شرقی کشور ر ا بر عهده داشته است . وزمانی که دولت مرکزی ضعیف بود به صورت خود مختار حکومت می نموده است، وهمواکنون دوتپه در منقه تاسوکی به نام تپه لشکران 1و2 به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.
پس از اینکه به دلیل بی لیا قتی شاهان ایران بلوچستان، به دوقسمت تقسیم شد وقسمت شرقی به بلوچستان انگلیس معروف گردید گروههایی از ایل رخشانی برای اینکه ملیت ایرانی خویش را از دست ندهند وتحت تسلط انگلیسی ها در نیایند به سوی مرزهای داخلی ایران کوچیدند وقسمت اعظم آنها در سیستان که منطقه ای خرم و آباد بود متمرکز گردیدند.
ولی به دلایل سیاسی و اقتصادی و خشک سالی های متوالی مجبور شدند به گروههای کوچکتری تقسیم شوند وبه روسیه وافغانستان وشهرهای داخلی ایران وگروهی به پاکستان و پنجاب مراجعت نمودند .
رخشانی های لوتک، از زمان سردار لشکر خان رخشانی که از طرف خاندان علم قاینی به سمت کدخدایی سکوهه را منصوب شده است در اطراف سکوهه، سبز کیم ولوتک اقامت داشته اند. ازگویش بلوچی به فارسی وگویش سیستانی تغییر زبان داده اند و از زمان لشکرخان در لوتک رحل اقامت گزیده اندو همچنان مثل سابق با سایر تیره های رخشانی مواصلت و ارتباط نزدیک دارند و به آداب و رسوم قومی و قبیله خویش به شدت پایبند می باشند.
( کنل چارلز ادوارد ییت در 27 ژانویه 1894میلادی از سکوهه دیدن کرده واینگونه می نویسد: پس از عبور از قلعه سام ( پسند خان رخشانی ) کد خدای سکوهه که بلوچ اهل کراچی است و دو پسرش به پیشباز ما آمده و خوش آمد گویی کردند . . . کدخدا می گفت که دهکده 300خانوار زندگی می کردند ولی آنچه را که من دیدم کمتر از این مقدار به نظر می رسید.
بیشتر ساکنان دهکده سیستانی بودند ، فقط تعداد ی بلوچ که آن هم بستگی خویشاوندی با کدخدا داشتند در بین آنها به سرمی بردند اما در بیرون از دهکده وضع چنین نبود و چند خانوار بلوچ به طور پراکنده زندگی می کردند.
. . . کدخدا پسند خان با ما همکاری مؤثری نداشت واگر همت سلطان ابوتراب نماینده حشمت المک نبود، نمی توانستیم آذوقه و اجناس مورد نیاز خود را فراهم کنیم.
. . . سیستانی هادرباره وی ( کدخدا پسند خان رخشانی ) می گفتندکه او سیستانی نیست و اصلیت او یلوچ است.
پسند خان رخشانی از موقعیت والایی بر خوردار بود او که اصلیتی چادرنشین و بیابانگرد داشت، ریاست ایل خود را که شمار آنها به هزار خانوار می رسید عهده دار بود. افراداین ایل در منطقه گدار شاه وبند سیستان که قسمتی جزو قلمرو ایران وقسمتی جزو خاک افغانستان محسوب می شد زندگی می کردند.
. . . قلعه سکوهه دو تپه رااز کل سه تپه در بر می گیرد هر چند دیوارهای خارجی آن مرمت شده و تقریباٌسالم است لیکن اتاقهاو قسمت داخلی آن به کلی ویران شده و به اصطبل بد منظره ای تبدیل گردیده است.
این قلعه به صورت پادگانی در اختیار یک سلطان یا سوبادار و چند سرباز ازهنگ قاینات قرار داده شده است و کدخدا ی رخشانی بر فراز تپه سوم زندگی می کند )
گروهی ازرخشانی ها در زمان محمدرضاخان در منطقه کنگ افغانستان ومیانکنگی سیستان سکنی گزیده اند وبه زبان بلوچی تکلم میکنند که طایفه سارانی وگرگیج نیز به ترتیب ، تیره های منشعب از رخشانی بادینی ورخشانی جمال دینی میباشند. رخشانی های زاهدان ، کرمان ، مشهد، تهران ، پاکستان وترکمنستان نیز از تیره بادینی ورخشانی های افغانستان زربختی میباشند.
رخشانی های کرمان از دوره صفویه ودر دوره سردار شهداد خان رخشانی ( 1139هجری قمری ) در کرمان می زیسته اند وپس از استقلال پاکستان گروهی دیگر به آنها پیوسته اند در کتاب مجمع التواریخ به این موضوع اشاره گردیده است : ( سید احمد شاه پسر کوچک شاه سلطان حسین صفوی پس از قتل پدرش توسط محمود افغان - غلزهی - در کرمان سربه شورش برداشته بود وحکومتی مستقل برپا داشته وبه جنگ با افغانها پرداخت که در این کار گروهی از طوایف مختلف رخشانی به سرکرده گی سردار شهداد خان رخشانی به یاری وی پرداختند وآخر الامر تیره کمبرزهی رخشانی موفق گردیدند اشرف افغان را سربریده وبه در گاه نادر شاه افشار پیشکش نمایند )
رخشانی های سرخس ومشهد پس از خشکسالی های متعدد از منطقه لوتک سیستان به مشهد ، سرخس و شمال کوچیده اند .
� شرف� یا �مئیار� رخشانی عبارت است از :
۱ـ پذیرائی و مواظبت از مهمان.
۲ـ امانت داری و درستکاری.
۳ـ در پناه گرفتن هر کسی که تقاضا ی کمک نماید و محافظت و نگهداری از او تا پای جان .
۴ـ گرفتن بئریا انتقام یعنی خونی در بدل خونی که ریخته شود مگر آنکه خون آشتی را استوار گرداند.
۵ـ پرهیز از کشتن زن و پسر نابالغ، کولی و کسی که غیر دین باشد ولی با آرامش در همسایگی شان به کار و زنده گی بپردازد.
۶ـ پرهیز از کشتن دشمنی که به زیارت گاهی پناه گزین شده باشد.
۷ـ آمرزیدن دشمن اگر زنی از طایفه او برای آمرزش خواهی آید.
۸ـ آتش بس و آشتی اگر کسی قران بر سرنها ده و میانجی گردد.
۹ـ کشتن زنا کار چون او را زنها رنشاید�.
منابع :
تاریخ بلوچستان پاکستان ( بلوچستان قوم کی تاریخ )
احیائ الملوک ( ملک شاه حسین سیستانی )
مجمع التواریخ _ ( میرزا محمد خلیل مرعشی صفوی )
جغرافیای نیمروز ( ذوالفقار کرمانی )
سفرنامه خراسان وسیستان ( ادوارد تیت انگلیسی )
زاروبین، ژوزف الفبنین ( تحقیقاتی پیرامون زبان بلوچی وگویش رخشانی د رترکمنستان و رخشان پاکستان )
زادسروان سیستان ( غلامعلی رییس الذاکرین )
عشایر وطوایف سیستان وبلوچستان ( ایرج افشار سیستانی )
سیستان ( جی پی تیت ) غلامعلی رییس الذاکرین
نشریهء سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی افغانستان - خاوران - کامل انصاری
شاهنامه ، حکیم ابوالقاسم فردوسی
https://mohsendadashpourbaker2012. blogfa. com/post/860
https://eitaa. com/edmolavand/21843
🖊نوشته شده در ساعت توسط پانته آ سردار رخشانی
"سایت رسمی ایل رخشانی" https://rakhshane. blogfa. com�
https://eitaa. com/edmolavand/21843
🟨نکته: در برخی نوشتارهای منتشر شده به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.
📸در برخی از نوشتارها هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
⚠️تمامی آثار [صوت، فیلم، نمایه، اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─


📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🇮🇷پژوهش محسن داداش پور باکر
📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
بسم الله الرحمن الرحیم
#تبارشناسی
#ایل | #رخشانی
#ایل_رخشانی
📜رخشان:
...
[مشاهده متن کامل]

سردار ارشد داریوش هخامنشی ۳۳۰ قبل از میلاد مسیح ( ۲۳۵۳ سال قبل ) بنیان گذار ایل بزرگ رخشانی است.
✍جد بزرگ رخشانی ها رخشان نام دارد که ایل نام خود را منتسب به وی می داند.
📌آرامگاه رخشان در کوهستان مرکزی ایالت بلوچستان پاکستان برروی ارتفاعات شمالی دره رخشان قراردارد که زیارتگاه مردم این دیار است .
💕{ایل رخشانی }:
به طور کلی ، به مجموعه طوایفی که به زبان رخشانی تکلم می کنند و دارای فرهنگی اصیل با قدمتی بیش از ۲۳۵۳ سال اند ، ایل رخشانی گفته می شود و در شمال استان ( سیستان و سرحد ) ساکن هستند.
🌿{طایفه رخشانی} :
به طور کلی به مجموعه افرادی که خود را ( رند ) می نامند و از لحاظ نژادی ریشه یکسان دارند.
#نسب_نامه
#شجره_نامه
📜 و نسب نامه هایشان از میرجلال خان ، میر علم شاه ، میر حمزه و رخشان شروع می شود ، طایفه رخشانی، گفته می شود؛ که شامل چهار تیره بادینی ( ۵۶ شاخه ) و جمالدینی ( ۱۰ شاخه ) و مندایی ( یک شاخه ) زربختی ( یک شاخه ) است.
🏔کوهستان رخشان:
{کوه مقدس رخشان در قسمت کوهستان مرکزی بلوچستان پاکستان واقع است که پس از سکونت رخشان ( سردار ارشد داریوش هخامنشی ) در این منطقه که از طرفی ارث پدری وی نیز بوده است ، به منطقه رخشان معروف گردیده است.
در قسمت مرکزی این منطقه رودخانه رخشان جریان دارد که باعث رونق منطقه گردیده است ، دره رخشان مثل گذشته سرسبز وبخشنده است.
🐎اسب رخشانی :
دیگر اینکه در کتاب احیا الملوک ( تالیف ملک شاه حسین کیانی سیستانی ) از اسب رخشانی ( بور، طلایی ) نام میبرد که توسط طایفه رخشانی و درمنطقه کوهپایه ای رخشان، اسفزار ، فراه افغانستان ، کرمان و منطقه اسپی زاهدان ( نصرت آباد فعلی که در جاده زاهدان به کرمان قرار دارد و هنوز رودخانه فصلی نصرت آباد به نام اسپی معروف است ) پرورش می یافته است و این نوع اسب گرانقیمت و کمیاب بوده است و فقط برای دربار پادشاهان و بزرگان ایران اعزام می شده است و مردم عادی حق استفاده از این نوع اسب را نداشته اند .
📌از خصوصیات بارز اسب رخشانی رنگ بور ، طلایی و یا بلوند آن است که رنگی منحصر به فرد میباشد و فقط رخشانی ها این تخصص را داشته اند که با روشهای علمی قدیمی این گونه اسب را اصلاح نژاد نموده و انحصار پرورش و تولید آن را در اختیار داشته اند و از این طریق ثروت بیشماری عایدشان می شده است .
علاوه براین جون رخشانی ها در اسب سواری و تیراندازی مهارتی غیر قابل وصف داشته اند، لذا همواره تعداد زیادی از جوانان و جنگجویان این ایل در گارد شاهنشاهی ایران خدمت می کرده اند و هر شش ماه یک بار جای خود را با گروه تازه نفسی از گردان سواره نظام رخشانی عوض میکرده اند . این گروه سواره نظام به دلیل پوشیدن چکمه های سیاه بلند به سیاپاد ( سیاه پا ) مشهور شدند و هم اکنون یک شاخه از تیره بادینی طایفه رخشانی بدین نام خوانده میشود .
👈پس از ظهور اسلام با مسلمان شدن سیاه سوار رخشانی که رییس گارد شاهنشاهی دولت ساسانی بود ، گروه زیادی از ایل رخشانی ها به همراه او به شام ( سوریه ) فعلی رفته و جاگیر شدند و نژاد اسب رخشانی از این طریق به عربستان و سوریه و عراق منتقل و منتشر گردید و بعد ها که غربیان این گونه اسب را برای پرورش به اروپا بردند نام اسب عربی بران نهادند و برای همیشه به نام اعراب ثبت شد .
📌جالبتر اینکه چون مردم منطقه همواره همین گونه اسب را، بارز و قیمتی و جنگی ، میشناختند کم کم - بور - به جای اسب بکار برده میشد و به جای اینکه بگویند، اسب ، میگفتند بور.
و عباراتی مثل : ( بور سوار ، بوری بارگین ) و غیره به معنای ( اسب سوار و اسب جنگی ) در بین رخشانی زبانها هنوز کاربرد دارد و اهمیت این موضوع را به تصویر میکشد و یادگار همین دوران طلایی ایل رخشانی است.
#تبارشناسی
#ایل | #رخشانی
#ایل_رخشانی
✍رخشانی = نجیب زاده ی ایرانی
و از همه مهمتر اینکه کلمه ی رخشان به معنی درخشان و نورانی، یک کلمه صددرصد پارسی می باشد و اثبات میکند تمام رخشانی ها از نژاد اصیل ایرانی و آریایی می باشند.
📌زبان بلوچی از زبان های ایرانی شمال باختری است و با زبان های تاتی، کردی و تالشی نزدیکی زیادی دارد برای همین به نظر می رسد گویشوران این زبان در گذشته دور از نواحی شمالی ایران امروزی به کیج ومکران قدیم که بعدها به بلوچستان معروف گردید کوچیده باشند و البته گیل ها از نسل سکاها هستند و این قرابت در متون تاریخ و مستندات زبانی هنوز موجود است.
🔲زبان رخشانی
به طور کلی در استان سیستان و بلوچستان، زبان بلوچی شامل دو گویش است:
۱/#رخشانی ۲/#مکرانی
گویش رخشانی در ( سیستان و سرحد ) و گویش مکرانی در ( سراوان ، نیک شهر و سریاز، ایرانشهر و چابهار ) تکلم می شود .
👈زبان رخشانی دارای گویش های سرحدی و سیستانی است .
👈زبان مکرانی شامل گویش های سراوانی و لاشاری و جدگالی و زرآبادی و ساحلی و کریشی می باشد .
👈زبان بلوچی رخشانی به ام الگویش ها شهرت دارد زیرا تمام گویش های زبان بلوچی از این زبان منشعب شده است.
📌برخلاف تصور عمومی؛ زبان بلوچی رخشانی اصل و زبان بلوچی مکرانی فرع است و در کتاب فرهنگ لغت رخشانی با اسناد و مدارک کافی به این مهم پرداخته شده است.
📍نکته حائز اهمیت در مورد زبان رخشانی این مطلب است که در بلوچستان پاکستان فقط دو زبان شاخص و بارز است یکی زبان رخشانی و دیگری ، زبان براهویی می باشدکه اکثر طوایف بلوچ ضمن آنکه به زبان رخشانی تکلم می کنند خود را وابسته و جزئی از این ایل می دانند.
📌زبان رخشانی را به پنج گروه اصلی می توان تقسیم کرد:
۱: زبان رخشانی گویش ایران
۲:زبان رخشانی گویش پاکستان
۳:زبان رخشانی گویش افغانستان
۴:زبان رخشانی گویش ترکمنستان
۵: زبان رخشانی گویش حوزه خلیج فارس
📌عمده رخشانی ها در چهار کشور پاکستان، ایران، افغانستان و ترکمنستان در سرزمینی نسبتاً وسیع و گرم زندگی می کنند. تعدادی از آنان در کشورهای حوزه ی خلیج همیشه فارس بسر می برند، مجموع ایل رخشانی جمعیتی بالغ بر صدوده هزار نفرتخمین زده می شوند. که بیشتر آنها در دو کشور پاکستان و ایران ساکن اند. اما این رقمها اعتبار قطعی ندارند. رخشانی ها در اکثرکشورهای خاور میانه سکونت دارند، که به دلایل مختلفی از سرزمین خود خارج شده اند، که بخشی از آنها درکشورهای اروپایی و آمریکایی و برخی در کشورهای آفریقایی زندگی می کنند. رخشانی های افغانستان اغلب در سه ولایت هلمند و نیمروز و فراه بسر می برند.
🔲زبان رخشانی:
( زبان رخشانی، به ام الگویش ها شهرت دارد و مادر سایر گویش های بلوچی ست. )
●گویش رخشانی سیستان ایران
●گویش رخشانی سرحد سیستان
●گویش رخشانی سیستان افغانستان
●گویش رخشانی ترکمنستان
●گویش رخشانی ازبکستان
●گویش رخشانی تاجیکستان
●گویش رخشانی سیستان پاکستان
●گویش رخشانی خراسان
●گویش رخشانی گلستان
●گویش رخشانی مازندران
●گویش رخشانی تهران
●گویش رخشانی گیلان
●گویش رخشانی اردیبل
●گویش رخشانی آذربایجان
●گویش رخشانی کرمان
●گویش رخشانی کوردستان عراق بادینی
●گویش رخشانی قزوین
●گویش رخشانی قم
●گویش رخشانی اصفهان
●گویش رخشانی هرات
●گویش رخشانی بخشی
✍جد بزرگ رخشانی ها رخشان نام دارد که طایفه نام خود را منتسب به وی می داند.
📌رخشان صاحب سه فرزند به نام های بادین جمال دین و زربخت بوده که این اسماء حالت تغییر یافته اسامی بهاءالدین؛ جمال الدین‎ ‎ و زربخت می باشند که مدلل بر دیرینگی و قدمت زمان حیات آنهاست.
📌هریک از این فرزندان شاخه ای از تیره های طایفه رخشانی را پدید آورده اند که به نام خود آنها نامیده می شود.
📌قسمت اعظم این تیره ها در بلوچستان ( پاکستان ) نوشکی و‎ دره ‎رخشان ، خاران ( آران ) ، دالبندین چاگی‎ ‎‏ ایران خراسان سیستان و بلوچستان قاین زاهدان مکران و افغانستان نیمروز سکونت دارند و تعدادی نیز در کشورهای حوزه خلیج پارس ساکن اند .
📌نکته حائز اهمیت در مورد زبان رخشانی این مطلب است که در بلوچستان پاکستان فقط دو زبان شاخص و بارز است یکی زبان رخشانی و دیگری ، زبان براهویی می باشد و اکثر طوایف بلوچ ضمن آنکه به زبان رخشانی تکلم می کنند خود را وابسته به این ایل می دانند .
https://mohsendadashpourbaker2012. blogfa. com/post/860
https://eitaa. com/edmolavand/21843
🖊نوشته شده در ساعت توسط پانته آ سردار رخشانی
"سایت رسمی ایل رخشانی" https://rakhshane. blogfa. com�
https://eitaa. com/edmolavand/21843
🟨نکته: در برخی نوشتارهای منتشر شده به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.
📸در برخی از نوشتارها هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
⚠️تمامی آثار [صوت، فیلم، نمایه، اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─