در جواب آرش ناصری: خزلهای استان ایلام به خصوص کارزان لکی روان حرف میزنن . کردی فیلی نداریم اصلا! این که خزلها در اصل کجایی هستن که منابع کاملا متضاد هم دربارش حرف زدن ولی بحث اینه داخل خود خزل از سایر
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
ایلات لک به طور چشمگیری حضور دارند. نمونه اون مرشدوندها و قلیوندها هستن که لکهای سلسله و الشتر و نورآباد محسوب میشن . بنده با خیلی هاشون صحبت کردم. مثلا تو منطقه ما عده ای از قلیوندهای خزل زمان رضاشاه از چرداول وارد آبدانان شدن و میگن لک الشتر و سلسله هستیم. این یعنی قلیوندها و مرشدوندهای خزل چرداول دقیقا همون قلیوندها یا کلیوندهای سلسله هستن.
خِزِل از ایلات کرد می باشد. کردهای خزل در استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، همدان، خراسان، مازندران و آذربایجان غربی و استان های دیگر زندگی می کنند. ایرانیکا، ایل خزلی را از اهالی شهر بدلیس و دیاربکر در کردستان ترکیه برشمارده است. دکتر فلیتیز ایزل، قبیله ای از کُردان سوریه به نام هِزِل را در پیوند با ایل خِزل از کردهای فیلی می داند. فریا استارک در کتاب سفرهای فارسی از ایل هیزل به عنوان مردمان شیروان در ایلام یاد می کند جک دیوید الر، خاستگاه ایل خزل که در دوران گذشته آوازه ای دیگر داشته را در شیروان و نیمه ی شمالی استان ایلام، سرزمینی با نام اساطیریِ هورتی ( Hurti ) مربوط به قرن ۲۲ پیش از میلاد دانسته است. امجد جایموخا، مورخ روسی، این قبیله را از مردمان هوری قلمداد کرد. خِزِل ها پایبند به مناسبات طایفه ای و برخواسته در مقابل پتیارگی، معتقد به سامان مندی روندهای گوناگون هستی، «دات» بوده اند. پتیاره ( پهلوی: patyārag ) هر آن چیزی است که جهان را از پویش بسوی راستی که سرانجام هستی است، باز می دارد. در اشارات دیگر نام خزل برگرفته از گیزل ( Gizil ) به معنای آتش و در ارتباط با آیین مهرپرستی می باشد.
... [مشاهده متن کامل]
هنری راولینسون، واژهٔ خِزل را تغییریافتهٔ نام خضر می داند، او بر این باور است که شخصیت خضر در میان مسلمانان همان الیاس، پیغمبر یهودی است و نام ایل خِزل از نام او گرفته شده . منتها روایات افسانه ای، نسب و خاستگاه خِزل ها را به رستم می رسانند. مردم خزل خود را از سلالهٔ کاوه آهنگر می دانند؛ به همین جهت است که گورستانی تاریخی به نام کاوه آهنگر ( کاوه ی ئاسنگه ر ) در شهرستان سیروان استان ایلام وجود دارد که مورد احترام و تقدیس توسط مردم بومی این منطقه است.
ایل خِزل، ایلی کُرد، که نخست ماوای آنان ایلام بود. خِزل در ایلام به کردی فیلی سخن می گویند. سکونتگاه اصلی ایل کُرد خزل در شهرستان سیروان ، شهرستان چرداول و شهر ایلام در استان ایلام است. گروهی از ایشان در استان کرمانشاه، ساکنِ شهرستان قصر شیرین و ماهیدشت هستند. آنان در زمان رضاشاه از ایلام به این شهرستان کوچانده شدند. همچنین ساکنان فعله گری در سنقرِ کرمانشاه ازلحاظ قومی خزل شمرده می شوند.
... [مشاهده متن کامل]
هنری راولینسون، واژهٔ خِزل را تغییریافتهٔ نام خضر می داند، او بر این باور است که شخصیت خضر در میان مسلمانان همان الیاس، پیغمبر یهودی است و نام ایل خِزل از نام او گرفته شده . منتها روایات افسانه ای، نسب و خاستگاه خِزل ها را به رستم می رسانند. مردم خزل خود را از سلالهٔ کاوه آهنگر می دانند؛ به همین جهت است که گورستانی تاریخی به نام کاوه آهنگر ( کاوه ی ئاسنگه ر ) در شهرستان سیروان استان ایلام وجود دارد که مورد احترام و تقدیس توسط مردم بومی این منطقه است.
ایل خِزل، ایلی کُرد، که نخست ماوای آنان ایلام بود. خِزل در ایلام به کردی فیلی سخن می گویند. سکونتگاه اصلی ایل کُرد خزل در شهرستان سیروان ، شهرستان چرداول و شهر ایلام در استان ایلام است. گروهی از ایشان در استان کرمانشاه، ساکنِ شهرستان قصر شیرین و ماهیدشت هستند. آنان در زمان رضاشاه از ایلام به این شهرستان کوچانده شدند. همچنین ساکنان فعله گری در سنقرِ کرمانشاه ازلحاظ قومی خزل شمرده می شوند.
اسم خزل برگرفته از گیزیل هستش که در ناحیه همدان امروزی زیست داشته اند . در ضمن نام خانوادگی فرج اللهی در میان مرشدوندهای چرداول به درستی و دقت کامل نشان می دهد قلیوندها و مرشدوندهای سلسله هستند چرا که
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
فرج اللهی تیره ای از طایفه اصلانشاهی ایل قلیوند سلسله می باشد و هنوز هم در ناحیه الشتر و خرم آباد حضور دارند و اصولا سیمره از دره شهر تا ماهیدشت گرمسیری ایل قلیوند بوده پس دقیقا یکی هستند. حتی زبان خزلها دقیقا لکی هستش و هیچ تفاوتی با زبان لکی ندارند.
پاسخ به آقای امیر
اصالت ایل دلفان و سلسله بر پایه تاریخ شفاهی و مکتوب خودشان به خدر kheder یا khedr می رسد
طوایف دلفان و سلسله در ایلام مانند قولیوند و مرشیون اصالتشان به خضر khezer یا khezr می رسد که به وضوح برگرفته از نام خزل است و این جماعت به درستی خود را خزل khezel معرفی می کنند .
... [مشاهده متن کامل]
طوایف مهری ( هوز میرو ) و آژند و کویه و خزلی و خزایی و غیره از خزل khezel هستند که تنها جمعیت هزویی این ایل بیش از 1 میلیون نفر است . ساکنین باستان سیل هزو که همازی ها و هزوانی ها آمادونی ها و شدادیان از این طایفه اند . بماند که هیزولی نیز بیش از 3 میلیون نفر جمعیت دارد بماند که خیسور و طوایف خزل در عراق و خیزان اران جمعیت بزرگی اند .
آقای امیر به جای آنکه سعی کنی هویت چهار نفر خزلی در ایلام را مخدوش کنی به این فکر کن که چرا خودتان نام خدر که صد ها سال در دلفان و الشتر و کوهدشت شناخته شده بود را انکار و سانسور می کنید . واضح است که خدر و خضر یک نام است . مگر می شود در 100 کیلومتر فاصله طوایفی با نام مشترک ریشه و تاریخ جدای داشته باشند ؟
نام خدر در دلفان به صورت هیتر هم گفته میشده و مردم طوایف دلفان و سلسه با دیگر لک ها یعنی سکایی های مورد نظر گریشمن تفاوت دارند . گریشمن لک ها را سکایی دانسته . این اظهار گریشمن به دلیل سکونت طوایف بیری و سکوند و ساکی و اسکینی در لرستان بوده است که به سبب وجه مشترک گفتار میان سکایی ها و دیگر ساکنین لرستان نسب سکایی را به تمام لرستانی ها نسبت داده است . البته اگر گفته ی گریشمن درست باشد و لک ها سکایی باشند باید تاریخ قوم لگائه که هرودوت آنها را از مردم قفقاز شمارده را مطالعه کنید .
اصالت ایل دلفان و سلسله بر پایه تاریخ شفاهی و مکتوب خودشان به خدر kheder یا khedr می رسد
طوایف دلفان و سلسله در ایلام مانند قولیوند و مرشیون اصالتشان به خضر khezer یا khezr می رسد که به وضوح برگرفته از نام خزل است و این جماعت به درستی خود را خزل khezel معرفی می کنند .
... [مشاهده متن کامل]
طوایف مهری ( هوز میرو ) و آژند و کویه و خزلی و خزایی و غیره از خزل khezel هستند که تنها جمعیت هزویی این ایل بیش از 1 میلیون نفر است . ساکنین باستان سیل هزو که همازی ها و هزوانی ها آمادونی ها و شدادیان از این طایفه اند . بماند که هیزولی نیز بیش از 3 میلیون نفر جمعیت دارد بماند که خیسور و طوایف خزل در عراق و خیزان اران جمعیت بزرگی اند .
آقای امیر به جای آنکه سعی کنی هویت چهار نفر خزلی در ایلام را مخدوش کنی به این فکر کن که چرا خودتان نام خدر که صد ها سال در دلفان و الشتر و کوهدشت شناخته شده بود را انکار و سانسور می کنید . واضح است که خدر و خضر یک نام است . مگر می شود در 100 کیلومتر فاصله طوایفی با نام مشترک ریشه و تاریخ جدای داشته باشند ؟
نام خدر در دلفان به صورت هیتر هم گفته میشده و مردم طوایف دلفان و سلسه با دیگر لک ها یعنی سکایی های مورد نظر گریشمن تفاوت دارند . گریشمن لک ها را سکایی دانسته . این اظهار گریشمن به دلیل سکونت طوایف بیری و سکوند و ساکی و اسکینی در لرستان بوده است که به سبب وجه مشترک گفتار میان سکایی ها و دیگر ساکنین لرستان نسب سکایی را به تمام لرستانی ها نسبت داده است . البته اگر گفته ی گریشمن درست باشد و لک ها سکایی باشند باید تاریخ قوم لگائه که هرودوت آنها را از مردم قفقاز شمارده را مطالعه کنید .
اصل خزل تیره خضروند است که در اصل باجلان هستند مثل جمور ها که اونا هم باجلان هستند . .
باجلان هم لک است . .
بقیه طوایف خزل الحاقی از ایلات لک هستند که جمعیت زیاد و اکثریت خزل را تشکیل میدهند
مرشدوند و قلیوند در اصل از کولیوند سلسله هستند
... [مشاهده متن کامل]
شمسی وند یا شمس الدین وند هم اصالتا از شمس الدین های بیرانوند هستند
حتی خیروند یا خضروند هم الحاقی داره . .
در کل ۹۰ درصد الحاقی هست
باجلان هم لک است . .
بقیه طوایف خزل الحاقی از ایلات لک هستند که جمعیت زیاد و اکثریت خزل را تشکیل میدهند
مرشدوند و قلیوند در اصل از کولیوند سلسله هستند
... [مشاهده متن کامل]
شمسی وند یا شمس الدین وند هم اصالتا از شمس الدین های بیرانوند هستند
حتی خیروند یا خضروند هم الحاقی داره . .
در کل ۹۰ درصد الحاقی هست
طوایف قلیوند و مرشدوند از ایل قلیوند سلسله جدا شدن . میان خزلهای نهاوند و کنگاور ایلات قلیوند و ترکاشوند و کاکاوند و ایوتوند بسیار زیادن . بزرگ ترین طوایف خزلهای استان ایلام قلیوند و مرشدوندها هستن که
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
از ایل قلیوند سلسله منشعب شدن . زبان لکی ایل خزل دقیقا واسه اینه . در ضمن خزل اصلش مال نهاوند هستش و ایلام گرمسیری ایل خزل بوده همین . ایل خزل لک هستن و لکهای زیادی به این ایل ملحق شدن .
در جواب محمد :
اولا ایل خزل بومی نهاوند هستش پس ربطی به کردهای ترکیه و عراق نداره و ایرانی اصیل محسوب میشه در ضمن وند شناسنامه هویتی لکهاست هیچ کرد اصیلی وند ندارد و این که طوایف قلیوند و مرشدوند اصلا خزل نیستن فقط به خاطر نزدیکی هویتی خزل به بزرگ ایلات سلسله و دلفان به خزل ملحق شدن . قلیوند و مرشدوند از نسل سلسله هستن و مرشدوندها از مردم قلیوند سلسله هستن که در استان ایلام از ایل قلیوند جدا حساب شدن. داستان سرایی که نشد حرف . زبان لکی خزل هم به همین خاطره . هر چند نژاد کرد اصلا دروغه و به چوپانها کرد گفته شده همین
... [مشاهده متن کامل]
اولا ایل خزل بومی نهاوند هستش پس ربطی به کردهای ترکیه و عراق نداره و ایرانی اصیل محسوب میشه در ضمن وند شناسنامه هویتی لکهاست هیچ کرد اصیلی وند ندارد و این که طوایف قلیوند و مرشدوند اصلا خزل نیستن فقط به خاطر نزدیکی هویتی خزل به بزرگ ایلات سلسله و دلفان به خزل ملحق شدن . قلیوند و مرشدوند از نسل سلسله هستن و مرشدوندها از مردم قلیوند سلسله هستن که در استان ایلام از ایل قلیوند جدا حساب شدن. داستان سرایی که نشد حرف . زبان لکی خزل هم به همین خاطره . هر چند نژاد کرد اصلا دروغه و به چوپانها کرد گفته شده همین
... [مشاهده متن کامل]
ایل خزل یکی از ایلات کاملا کرد ومیباشد و به هیچگونه لک نیستند
چند دلیل موجه برای این موضوع میباشد.
۱ - شعبی از ایل خزل در کردستان ترکیه وجود دارد.
۲_۲۷۶سال پیش در ماه رجب ، ایل خزل از منطقه ای به نام خزل در نهاوند به ایلام مهاجرت میکنند ( سندش هم موروثی و موجود و در دست ایل سوره میری هستش ) که آن قسمت از شهرستان نهاوند استان همدان هم اکنون کرد میباشند
... [مشاهده متن کامل]
۳ - واژه های کردی در زبان مردم ایل خزل ، مانند :خوازم ( میخوام ) و ورد ( همراه ) و هیز گرتن ( بلند شدن ) و. . . که مشابه ان در دیگر ایلات ملکشاهی ، ارکوازی و دهبالایی دیده میشود نشان دهنده کرد بودن ایل خزل میباشد
نکته:بعضی از واژگان مانند: وژ ( خود ) یا موشم ( میگم ) فقط به دلیل نزدیکی جعرافیایی به لک در میان این ایل رایج شده و دلیلی برای. لک بودن نیست
هر بژی کورد، لک ، لر و تمامی ایلات کورد و لر و لک
چند دلیل موجه برای این موضوع میباشد.
۱ - شعبی از ایل خزل در کردستان ترکیه وجود دارد.
۲_۲۷۶سال پیش در ماه رجب ، ایل خزل از منطقه ای به نام خزل در نهاوند به ایلام مهاجرت میکنند ( سندش هم موروثی و موجود و در دست ایل سوره میری هستش ) که آن قسمت از شهرستان نهاوند استان همدان هم اکنون کرد میباشند
... [مشاهده متن کامل]
۳ - واژه های کردی در زبان مردم ایل خزل ، مانند :خوازم ( میخوام ) و ورد ( همراه ) و هیز گرتن ( بلند شدن ) و. . . که مشابه ان در دیگر ایلات ملکشاهی ، ارکوازی و دهبالایی دیده میشود نشان دهنده کرد بودن ایل خزل میباشد
نکته:بعضی از واژگان مانند: وژ ( خود ) یا موشم ( میگم ) فقط به دلیل نزدیکی جعرافیایی به لک در میان این ایل رایج شده و دلیلی برای. لک بودن نیست
هر بژی کورد، لک ، لر و تمامی ایلات کورد و لر و لک
جناب سعید به گمانم شما پانعرب یا پانلرید! ایل خزل از ایلات اصیل ایلام و از ایلاتی هست با زبان کردی جنوبی و زبان لکی، و جزء ایلاتی هست که شهدا و ایثارگران زیادی واسه ایران توی جنگ ۸ ساله با عراق داده.
این وصله ها به ایلِ نجیب و شجاع خزل نمیچسبه، جناب سعید ( ۱۵:۵۰ به تاریخ ۲۶ اردیبهشت ) فیک!
این وصله ها به ایلِ نجیب و شجاع خزل نمیچسبه، جناب سعید ( ۱۵:۵۰ به تاریخ ۲۶ اردیبهشت ) فیک!
ایلات بزرگ استان ایلام به ترتیب جمعیت و بزرگی آمار سال 1377 ( البته تعداد خانوار کوچ نشین در نظر گرفته شده است و تعداد خانوارهای یکجانشین ایلات محسوب نشده است )
منلع: سازمان امور عشایر ایران
منلع: سازمان امور عشایر ایران
ایلات بزرگ و معتبر استان ایلام
منبع: دانشنامه بین المللی ایرانیکا
منبع: دانشنامه بین المللی ایرانیکا
ایلی لک زبان که در استان ایلام و همدان ( نهاوند ) سکونت دارند
ایلات پرجمعیت استان ایلام
ایل خزل از ایلات قوم لُر فیلی میباشد که به زبان لری لکی و لری مینجایی صحبت میکنند.
ایل بزرگ خزل لک است
زنده باد لکستان بزرگ
زنده باد لکستان بزرگ
از ایلات لر زبان که در استان های همدان ، کرمانشاه ، لرستان و ایلام ( لرستان پشتکوه ) ساکن هستند
زبان ایل خزل کوردی است ولهجه اکثریت این ایل کلهری با آمیزه ای از لکی است ودر این آمیختگی بیشتر ین شباهت با لهجه سنجابی وگوران دارد
ایل خزل یاخضر درغرب ایران و در چندین استان سکونت دارند تا قبل از زمان رضاخان پهلوی اکثرآ کوچنشین بوده اند که با قانون تخته قاپو عشایر مواجه می شوند وبه گویش کردی کلهری و دربعضی مناطق به گویشی مخلوط از
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
کلهری قدیم وامیخته ای ازکلمات لکی تکلم می کنند. . . درکل زبان آنها کوردی فیلی یاکوردی شیعی است . . عده زیادی از آنها در شهرستان فیروزان نهاوند سکنی گزیده اند. . . که برابر اسناد تاریخی مرد شجاع ایرانی که خلیفه دوم عمر بن خطاب را به قتل رسانید فیروز ابولولو ازاین سرزمین . به اعتراض به حاکم بزرگترین امپراطوری مسلط آن زمان پرداخته است . . لازم به توضیح است همه افراد ایل خزل ونواده گان فیروز شجاع . از نژاد کورد و دارای مذهب شیعه جعفری عثنی اشری می باشند
خزل ایل بزرگ و قدیمی نهاوند هست و به گفته ی مورخ یونانی استرابو پیس از میلاد مسیح و در زمان اسکندر کبیر در نهاوند زندگی می کردند و قبل تر از آن دوره ی پیش از ماد نیز شاهان آشور از انها در جغرافیای همدان یاد کردن. خزل شناسنامه هویتی نهاوند و بروجرد هست
خزل نام یکی از ایلات لر در استان لرستان و ایلام و همدان است که به زبان لری فیلی ( لکی و مینجایی ) تکلم می کنند
جمعیت ایل بزرگ خزل در کل استان ایلام بالغ بر ۱۰۰هزار نفر میباشد و پر جمعیت ترین ایل را در ایلام است ایل ملکشاهی دومین ایل ایلام است با جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر ایل هزاره ارکوازی بولی هردو این ایل با یکدیگر جمعیت بالغ بر ۷۳ هزار نفر را تشکیل میدهند
در خواست کاربران. .
پایان کار غلام رضاخان ابوقداره
پایان حکومت والیان پشت کوه: درسال ۱۳۰۷هجری شمسی غلام رضاخان ابوقداره از ترس این که رضاخان میر پنج ایل وتبار اورا نابود خواهد کرد قصد فراربه کشور همسایه عراق را داشت و کل داراییها و مال واموال خود را جمع کرد اما زن ابو قداره که ملیحه نام داشت زنی بسیار زیبا و با تعصب بود وهیچ وقت قانع نشد که همراه ابوقداره به عراق برود وموقع رفتن غلام رضاخان ابوقداره دست در دست ملیحه میگذارد و وصیت میکند که من به عراق میروم ودیدار من وتو به قیامت میکشد . وصیت من اینه که به خاطر من بعداز من یا هیچ وقت شوهر نکن یا اگر شوهر کردید فقط یک نفر لیاقت تو را خواهد داشت اون هم محمودخان سلطانیان سلطان فوج است و محمود خان بااینکه اون موقع زنی از طایفه مرشدوند یعنی خواهر شریف رستمی دارد با ملیحه خاتون ازدواج کرده وثمره این ازدواج یک پسر هست که متاسفانه درحین زایمان هم ملیحه خاتون وهم پسر بچه از دنیا میروند و محمود خان سلطان فوج در سوگ ازدست دادن اونها بعد دوسال بیمار میشوند و دنیا میروندواین است پایان کار غلام رضاخان ابوقداره
... [مشاهده متن کامل]
لازم به ذکر است که
غلامرضا خان ابوقداره بخاطر ایجاد رابطه دوستی وحمایت ایلات مبادرت به ایجاد ازداواج با خانواده های بزرگ می کند ودر همین راستا از ملیحه خاتون که فرزند کدخدا دارابیگ وهمشیره کدخدا رحمان دارابی از بزرگان وخوانین ایل خزل تیره قلیوند هم بخاطر وصلت با خانواده وایل بزرگ خزل وهم بخاطر زیبایی ووجاهت ملیحه خانم خواستگاری میکنند چند سالی مورد علاقه وهمسری خان قرار داشته . . .
@iLbozerghXzel👈👈ورودبه کانال ایل بزرگ خزل
پایان کار غلام رضاخان ابوقداره
پایان حکومت والیان پشت کوه: درسال ۱۳۰۷هجری شمسی غلام رضاخان ابوقداره از ترس این که رضاخان میر پنج ایل وتبار اورا نابود خواهد کرد قصد فراربه کشور همسایه عراق را داشت و کل داراییها و مال واموال خود را جمع کرد اما زن ابو قداره که ملیحه نام داشت زنی بسیار زیبا و با تعصب بود وهیچ وقت قانع نشد که همراه ابوقداره به عراق برود وموقع رفتن غلام رضاخان ابوقداره دست در دست ملیحه میگذارد و وصیت میکند که من به عراق میروم ودیدار من وتو به قیامت میکشد . وصیت من اینه که به خاطر من بعداز من یا هیچ وقت شوهر نکن یا اگر شوهر کردید فقط یک نفر لیاقت تو را خواهد داشت اون هم محمودخان سلطانیان سلطان فوج است و محمود خان بااینکه اون موقع زنی از طایفه مرشدوند یعنی خواهر شریف رستمی دارد با ملیحه خاتون ازدواج کرده وثمره این ازدواج یک پسر هست که متاسفانه درحین زایمان هم ملیحه خاتون وهم پسر بچه از دنیا میروند و محمود خان سلطان فوج در سوگ ازدست دادن اونها بعد دوسال بیمار میشوند و دنیا میروندواین است پایان کار غلام رضاخان ابوقداره
... [مشاهده متن کامل]
لازم به ذکر است که
غلامرضا خان ابوقداره بخاطر ایجاد رابطه دوستی وحمایت ایلات مبادرت به ایجاد ازداواج با خانواده های بزرگ می کند ودر همین راستا از ملیحه خاتون که فرزند کدخدا دارابیگ وهمشیره کدخدا رحمان دارابی از بزرگان وخوانین ایل خزل تیره قلیوند هم بخاطر وصلت با خانواده وایل بزرگ خزل وهم بخاطر زیبایی ووجاهت ملیحه خانم خواستگاری میکنند چند سالی مورد علاقه وهمسری خان قرار داشته . . .
@iLbozerghXzel👈👈ورودبه کانال ایل بزرگ خزل
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٢)