ایزو ۹۰۰۰ خانواده ای از سیستم های مدیریت کیفیت ( QMS ) است که شامل مجموعه ای از استانداردهایی می باشد که به سازمان ها و شرکت ها کمک می کند نیاز مشتریان و سایر سهام داران، مطابق با الزامات قانونی برطرف گردد. [ ۱] ایزو ۹۰۰۰ با پایه و اساس سیستم های مدیریت کیفیت سر و کار دارد، [ ۲] و شامل هفت اصل مدیریت کیفیت می باشد که پایه و اساس این خانواده از استانداردها را تشکیل می دهد. [ ۳] [ ۴] [ ۵] الزامات مورد نیاز برای رعایت این خانواده از استانداردها، در ایزو ۹۰۰۱ آورده شده است. [ ۶]
نهادهای شخص - ثالث مانند اس جی اس ( SGS ) یا GCL International ایران، به صورت مستقل، برای سازمان ها تاییده و گواهینامه انطباق با الزامات ایزو ۹۰۰۱ صادر می کنند. در سرتاسر جهان بیش از ۹ میلیون سازمان[ ۷] به صورت مستقل گواهینامه انطباق با ایزو ۹۰۰۱ دریافت کرده اند که این امر باعث شده استاندارد ایزو ۹۰۰۱ یکی از بزرگ ترین سیستم های مدیریت پذیرفته شده در جهان امروز باشد. با این حال نقدهایی بر فرایند دریافت گواهینامه ایزو نیز وارد شده است[ ۸] [ ۹] مبنی بر اینکه این استاندارد برای همه سازمان ها مفید نمی باشد. [ ۱۰] [ ۱۱]
مجموعه ایزو ۹۰۰۰ شامل ۳ استاندارد اصلی و تعدادی گزارش های فنی به شرح زیر می باشد:
• ایزو ۹۰۰۰ - سیستم مدیریت کیفیت - اصول و واژه نامه ها ( تعاریف )
این بخش به تعریف دقیق خود استاندارد و شرایط اعطای استاندارد می پردازد و هسته اصلی استانداردهای خانواده ایزو ۹۰۰۰ محسوب می گردد.
• ایزو ۹۰۰۱ - سیستم مدیریت کیفیت - الزامات
شرایط معنی دار شدن استفاده از این استاندارد برای هر نوع طراحی سازمان، بخش رشد و بهره وری، تولیدی، نصب سیستم ها و ارائه خدمات یا تأمین کنندگان هر نوع خدمتی. به عبارتی این استاندارد شرایطی را خواستار می شود که سازمان ها باید داشته باشند تا رضایتمندی مشتریانشان را جلب کنند.
• ایزو ۹۰۰۴ - مدیریت کیفیت - راهنمای دستیابی به موفقیت پایدار ( بهبود مستمر )
این بخش به بهبود مستمر در سیستم می پردازد و راهنمایی هایی برای بهبود مستمر و بالابردن شفافیت کار سیستم و همچنین به بلوغ رساندن سیستم دارد.
در جداول زیر میزان پذیرش جهانی و گسترش سالیانه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ آورده شده است:
مجموعه ایزو ۹۰۰۰ بر روی اصول مدیریت کیفیت ( QMP ) هفتگانه بنا شده است:[ ۱۹]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنهادهای شخص - ثالث مانند اس جی اس ( SGS ) یا GCL International ایران، به صورت مستقل، برای سازمان ها تاییده و گواهینامه انطباق با الزامات ایزو ۹۰۰۱ صادر می کنند. در سرتاسر جهان بیش از ۹ میلیون سازمان[ ۷] به صورت مستقل گواهینامه انطباق با ایزو ۹۰۰۱ دریافت کرده اند که این امر باعث شده استاندارد ایزو ۹۰۰۱ یکی از بزرگ ترین سیستم های مدیریت پذیرفته شده در جهان امروز باشد. با این حال نقدهایی بر فرایند دریافت گواهینامه ایزو نیز وارد شده است[ ۸] [ ۹] مبنی بر اینکه این استاندارد برای همه سازمان ها مفید نمی باشد. [ ۱۰] [ ۱۱]
مجموعه ایزو ۹۰۰۰ شامل ۳ استاندارد اصلی و تعدادی گزارش های فنی به شرح زیر می باشد:
• ایزو ۹۰۰۰ - سیستم مدیریت کیفیت - اصول و واژه نامه ها ( تعاریف )
این بخش به تعریف دقیق خود استاندارد و شرایط اعطای استاندارد می پردازد و هسته اصلی استانداردهای خانواده ایزو ۹۰۰۰ محسوب می گردد.
• ایزو ۹۰۰۱ - سیستم مدیریت کیفیت - الزامات
شرایط معنی دار شدن استفاده از این استاندارد برای هر نوع طراحی سازمان، بخش رشد و بهره وری، تولیدی، نصب سیستم ها و ارائه خدمات یا تأمین کنندگان هر نوع خدمتی. به عبارتی این استاندارد شرایطی را خواستار می شود که سازمان ها باید داشته باشند تا رضایتمندی مشتریانشان را جلب کنند.
• ایزو ۹۰۰۴ - مدیریت کیفیت - راهنمای دستیابی به موفقیت پایدار ( بهبود مستمر )
این بخش به بهبود مستمر در سیستم می پردازد و راهنمایی هایی برای بهبود مستمر و بالابردن شفافیت کار سیستم و همچنین به بلوغ رساندن سیستم دارد.
در جداول زیر میزان پذیرش جهانی و گسترش سالیانه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ آورده شده است:
مجموعه ایزو ۹۰۰۰ بر روی اصول مدیریت کیفیت ( QMP ) هفتگانه بنا شده است:[ ۱۹]
wiki: ایزو ۹۰۰۰