ایران ایر شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران با نام رسمی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است که در ایران از ابتدای تأسیس با نام هُما ( هواپیمایی ملی ایران ) شناخته می شود. ایران ایر که یکی از قدیمی ترین شرکت های هواپیمایی فعال در خاورمیانه است هم اکنون به بید داخلی و بین المللی پرواز انجام می دهد. دفتر مرکزی ایران ایر در فرودگاه مهرآباد تهران قرار دارد و پایگاه اصلی پروازی این شرکت که بیشتر پروازهای ایران ایر از مبدأ یا به مقصد آن انجام می شود برای پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد و برای پروازهای خارجی فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران است. بر اساس آمار، ایران ایر سالیانه بیش از ۷ میلیون مسافر را جابه جا می کند.
... [مشاهده متن کامل]
در سال ۱۳۱۸ هجری خورشیدی، رضاشاه پهلوی دستور داد باشگاه ملی هوانوردی برای ارتقا و توسعه هوانوردی تأسیس شود که هزینه آن را مالیات تأمین کند. رئیس هیئت مدیره باشگاه قوام الملک شیرازی، مدیرعامل آن عبدالله یاسایی و نایب رئیس هیئت مدیره شوکت الملک علم ( وزیر پست و تلگراف ) بودند و دیگر اعضای آن عبارت بودند از: علی اصغر حکمت ( وزیر کشور ) ، صدیق اعلم ( رئیس فرهنگستان ایران ) سهام السلطان بیات ( نایب رئیس مجلس شورای ملی ) ، عباس مسعودی ( نماینده مجلس و مدیر روزنامه اطلاعات ) ، سرتیپ احمد نخجوان ( سرپرست وزارت جنگ ) و سرتیپ احمد خسروانی.
با پولی که مستقیماً از مردم جمع آوری شد، ۲۵ فروند هواپیما از آمریکا به بهای مجموعاً ۱۲۸۱۵۱ دلار و وسائل و تجهیزات لازم برای فرودگاه و قطعات یدکی به بهای ۳۶۵۴۷۳۱ ریال خریداری شد. زمین کنونی فرودگاه مهرآباد به مساحت یک میلیون و چهارصد هزار متر مربع انتخاب و با هزینه پنج هزار و ششصد تومان تسطیح شد.
حدود هزار نفر برای آموزش خلبانی ثبت نام کردند که از میان آن ها چهارصد نفر در پرواز همراه با خلبان شرکت کردند و تا سال ۱۳۲۰ بیست و شش نفر آموزش دیدند و توانستند به صورت مستقل پرواز کنند. اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰ روند کار باشگاه را متوقف کرد. تا آذر ۱۳۲۰ ۲۷۶۸۸۴۵۲ ریال از ایرانیان داخل و ۵۷۵۳۴۸ ریال از ایرانیان خارج از کشور برای راه اندازی باشگاه هواپیمایی پرداخت شده بود. آموزشگاه و آسایشگاه خلبانی در فرودگاه مهرآباد در حال ساخت بود و تا آذر سال۱۳۲۰، ۲۸۴ هزار و سیصد تومان هزینه برداشته بود.
در پایان سال ۱۳۲۱ باشگاه هواپیمایی دوازده خلبان و هجده مکانیسین داشت و آموزشگاه خلبانی اش با دوازده هواپیمای آموزشی برقرار بود. دوازده هواپیمای دیگر این آموزشگاه در همان زمان به وزارت پست و تلگراف فروخته شد.






... [مشاهده متن کامل]
در سال ۱۳۱۸ هجری خورشیدی، رضاشاه پهلوی دستور داد باشگاه ملی هوانوردی برای ارتقا و توسعه هوانوردی تأسیس شود که هزینه آن را مالیات تأمین کند. رئیس هیئت مدیره باشگاه قوام الملک شیرازی، مدیرعامل آن عبدالله یاسایی و نایب رئیس هیئت مدیره شوکت الملک علم ( وزیر پست و تلگراف ) بودند و دیگر اعضای آن عبارت بودند از: علی اصغر حکمت ( وزیر کشور ) ، صدیق اعلم ( رئیس فرهنگستان ایران ) سهام السلطان بیات ( نایب رئیس مجلس شورای ملی ) ، عباس مسعودی ( نماینده مجلس و مدیر روزنامه اطلاعات ) ، سرتیپ احمد نخجوان ( سرپرست وزارت جنگ ) و سرتیپ احمد خسروانی.
با پولی که مستقیماً از مردم جمع آوری شد، ۲۵ فروند هواپیما از آمریکا به بهای مجموعاً ۱۲۸۱۵۱ دلار و وسائل و تجهیزات لازم برای فرودگاه و قطعات یدکی به بهای ۳۶۵۴۷۳۱ ریال خریداری شد. زمین کنونی فرودگاه مهرآباد به مساحت یک میلیون و چهارصد هزار متر مربع انتخاب و با هزینه پنج هزار و ششصد تومان تسطیح شد.
حدود هزار نفر برای آموزش خلبانی ثبت نام کردند که از میان آن ها چهارصد نفر در پرواز همراه با خلبان شرکت کردند و تا سال ۱۳۲۰ بیست و شش نفر آموزش دیدند و توانستند به صورت مستقل پرواز کنند. اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰ روند کار باشگاه را متوقف کرد. تا آذر ۱۳۲۰ ۲۷۶۸۸۴۵۲ ریال از ایرانیان داخل و ۵۷۵۳۴۸ ریال از ایرانیان خارج از کشور برای راه اندازی باشگاه هواپیمایی پرداخت شده بود. آموزشگاه و آسایشگاه خلبانی در فرودگاه مهرآباد در حال ساخت بود و تا آذر سال۱۳۲۰، ۲۸۴ هزار و سیصد تومان هزینه برداشته بود.
در پایان سال ۱۳۲۱ باشگاه هواپیمایی دوازده خلبان و هجده مکانیسین داشت و آموزشگاه خلبانی اش با دوازده هواپیمای آموزشی برقرار بود. دوازده هواپیمای دیگر این آموزشگاه در همان زمان به وزارت پست و تلگراف فروخته شد.





