[ویکی اهل البیت] تاسیس مذهب اباضیه منسوب به عبد الله اباض تمیمی است عده ای از محققان مذهب اباضی نسبت مذهب خود را به عبد الله اباضی نفی نمی کنند، ولی انتساب آنرا به جابر ابن زید(ابوشعثاء) ترجیح می دهند، وبرآنند که عبد الله در آراء و اعمال خود طبق فتاوای جابر تصمیم می گرفته است. وی در سال 18 هجری در نزدیکی شهر نزوی، مرکز حکومت عمان، به دنیا آمد ودر سال 93 هجری در بصره وفات کرد.
برخی دیگر از محققان بر آنند که مذهب اباضی در اصل دو موسس داشته است: یکی رهبری سیاسی آن را بر عهده داشته است که عبدالله اباض است و دیگری رهبری علمی و فقهی آنرا که جابر ابن زید می باشد.
اگر بخواهیم درباره اباضیه های عمان که محل تولد جابر ابن زید است کمی صحبت کنیم مطالب زیر قابل ذکر است؛ عمان واقع در جنوب شرقی شبه جزیره عربستان، کشوری سلطان نشین است، پایتخت آن شهر مسقط می باشد به روایت اصطخری آب و هوای آنجا گرم استوایی می باشد. شهر های صحار، صور، قلهات و دبا مهمترین شهرهای عمان بوده اند اما امروزه مسقط بندرگاه مهم عمان است، مردم این کشور بیشتر پیرو مذهب اباضی هستند قبلا کانون امامت فرقه اباضی شهر"نزوی" بوده است. اولین کسی که از اهل عمان مسلمان شد " مازن بن غضوبه" میباشد یکسال پس از اسلام آوردن مازن ، گروه دیگری از اهل عمان به نزد پیامبر رفتند و اسلام آوردند. پادشاه ایران در این زمان شیرویه بود و مرزبان ایرانی عمان هم"باذان نام داشت و شیرویه از مرزبان خواست که راجع به پیامبر نوظهور تحقیق کند مرزبان در اثر این ملاقات مسلمان شد و اکثریت اهل عمان را نیز به اسلام در آورد.
خوارجی که از زمان خلافت حضرت علی(ع) شروع به شکل گرفتن نمودند بعدها به دسته های مختلف بخش شدند که از آن جمله صفریان، نجدات، اباضیه، عجارده و... بودند، اما اکنون اباضیه آن تفکرات تند و شدید خوارج را ندارند ولی به هر حال آنها را جزء خوارج می دانند.
1- الامام جابر ابن زید، قواعد و اصول مذهبی فرقه اباضیه را ایشان پی ریزی کرده است. 2- ابو عبیده مسلم ابن ابی کریمه تمیمی؛ تکمیل صورت نهایی مذهب اباضی به لحاظ فکری و عقیدتی و تحریر آراء و اقوال آن در زمان وی انجام شد. 3- ربیع ابن حبیب فراهیدی؛ او محدث و فقیهی بزرگ بود.
مصادر تشریع اباضی قرآن، سنت ، اجماع، قیاس و استدلال می باشد، آنها مصدر اساسی دین در عقاید، عبادات، اخلاق ومعاملات را قرآن می دانند. مصدر دوم:
سنتی است که باید به حد تواتر رسیده باشد.
اجماع مصدر سوم است که البته اجماع قولی را حجت قطعی و اجماع سکوتی را حجت ظنی می دانند.
برخی دیگر از محققان بر آنند که مذهب اباضی در اصل دو موسس داشته است: یکی رهبری سیاسی آن را بر عهده داشته است که عبدالله اباض است و دیگری رهبری علمی و فقهی آنرا که جابر ابن زید می باشد.
اگر بخواهیم درباره اباضیه های عمان که محل تولد جابر ابن زید است کمی صحبت کنیم مطالب زیر قابل ذکر است؛ عمان واقع در جنوب شرقی شبه جزیره عربستان، کشوری سلطان نشین است، پایتخت آن شهر مسقط می باشد به روایت اصطخری آب و هوای آنجا گرم استوایی می باشد. شهر های صحار، صور، قلهات و دبا مهمترین شهرهای عمان بوده اند اما امروزه مسقط بندرگاه مهم عمان است، مردم این کشور بیشتر پیرو مذهب اباضی هستند قبلا کانون امامت فرقه اباضی شهر"نزوی" بوده است. اولین کسی که از اهل عمان مسلمان شد " مازن بن غضوبه" میباشد یکسال پس از اسلام آوردن مازن ، گروه دیگری از اهل عمان به نزد پیامبر رفتند و اسلام آوردند. پادشاه ایران در این زمان شیرویه بود و مرزبان ایرانی عمان هم"باذان نام داشت و شیرویه از مرزبان خواست که راجع به پیامبر نوظهور تحقیق کند مرزبان در اثر این ملاقات مسلمان شد و اکثریت اهل عمان را نیز به اسلام در آورد.
خوارجی که از زمان خلافت حضرت علی(ع) شروع به شکل گرفتن نمودند بعدها به دسته های مختلف بخش شدند که از آن جمله صفریان، نجدات، اباضیه، عجارده و... بودند، اما اکنون اباضیه آن تفکرات تند و شدید خوارج را ندارند ولی به هر حال آنها را جزء خوارج می دانند.
1- الامام جابر ابن زید، قواعد و اصول مذهبی فرقه اباضیه را ایشان پی ریزی کرده است. 2- ابو عبیده مسلم ابن ابی کریمه تمیمی؛ تکمیل صورت نهایی مذهب اباضی به لحاظ فکری و عقیدتی و تحریر آراء و اقوال آن در زمان وی انجام شد. 3- ربیع ابن حبیب فراهیدی؛ او محدث و فقیهی بزرگ بود.
مصادر تشریع اباضی قرآن، سنت ، اجماع، قیاس و استدلال می باشد، آنها مصدر اساسی دین در عقاید، عبادات، اخلاق ومعاملات را قرآن می دانند. مصدر دوم:
سنتی است که باید به حد تواتر رسیده باشد.
اجماع مصدر سوم است که البته اجماع قولی را حجت قطعی و اجماع سکوتی را حجت ظنی می دانند.
wikiahlb: ایاضیه