آگورا. آگورا ( به انگلیسی: Agora و به یونانی: Ἀγορά ) به میدان های عمومی مهم در شهرهای یونان باستان گفته می شد، که نقش مرکزیت شهر را ایفا می نمود. معمولاً در اطراف هر میدانی رواق های اختصاصی ساخته می شد، که قاضی ها در آن رواق ها به داوری و قضاوت می پرداختند.
در وسط آگورا، معمولاً مراسم عمومی و مذهبی و همچنین برخی جشن ها برگزار می شد. همچنین مجسمه های خدایان یونان باستان ( خدایان کوه المپ ) و نیز قهرمانان این سرزمین نیز، در آنجا نصب می شد. آگوراها همچنین اصلی ترین مرکز اقتصادی شهر نیز محسوب می شد.
معروفترین آگورا در تاریخ یونان باستان آگورای آتن بود که معمولاً اجتماعات عام در آنجا صورت می گرفت.
یکی از قوانین مشهور یونان باستان که محل انجام آن در آگورای شهرها بود، قانون استراسیزم یا تبعید بود. به موجب این قانون از مردم در مورد تبعید یا نفی بلد اشخاص ( معمولاً اشخاص مقتدر و متشخص ) رأی گیری به عمل می آمد و مردم برای رأی دادن می بایستی رأی خود را بر روی تکه ای صدف یا گوش ماهی یا سفال بنویسند، و آن را برای انداختن به صندوق مخصوص به آگورا بیاورند. البته قبل از انداختن رأی، مأموران خاصی که در آگورا حاضر بودند، اقدام به شمارش تعداد مردم حاضر در آگورا می کردند، تا اگر تعداد این مردم از شش هزار نفر کمتر بود، موضوع نفی بلد منتفی اعلام گردد.
انجام امور اقتصادی و تجارتی در آگورا، از اعتبار و رسمیت بیشتری نسبت به انجام چنین اموری در سایر نقاط شهر برخوردار بود و چنانچه در جریان داد و ستد و فعالیت های اقتصادی در آگورا، اختلافی میان افراد بروز می کرد، مدعی العموم و متصدیان رسیدگی به دعاوی، پرداختن به چنین اختلافی را نسبت به سایر اختلافات، در اولویت بیشتری قرار می دادند و جهت رسیدگی بدان، قوانین خاص داشتند.
به نظر می رسد که محوطهٔ آگوراها در یونان باستان، از نوعی حرمت و قداست نیز برخوردار بوده اند. چراکه متهمین و کسانی که مرتکب جرم یا جنایتی می شدند، تا روز شروع محاکمه شان از اماکن مقدسه دور نگاه داشته می شدند و در عین حال قانون اجازه نمی داد که این افراد حتی به محوطهٔ میدان آگورا نیز وارد شوند.
در وسط آگورا، معمولاً مراسم عمومی و مذهبی و همچنین برخی جشن ها برگزار می شد. همچنین مجسمه های خدایان یونان باستان ( خدایان کوه المپ ) و نیز قهرمانان این سرزمین نیز، در آنجا نصب می شد. آگوراها همچنین اصلی ترین مرکز اقتصادی شهر نیز محسوب می شد.
معروفترین آگورا در تاریخ یونان باستان آگورای آتن بود که معمولاً اجتماعات عام در آنجا صورت می گرفت.
یکی از قوانین مشهور یونان باستان که محل انجام آن در آگورای شهرها بود، قانون استراسیزم یا تبعید بود. به موجب این قانون از مردم در مورد تبعید یا نفی بلد اشخاص ( معمولاً اشخاص مقتدر و متشخص ) رأی گیری به عمل می آمد و مردم برای رأی دادن می بایستی رأی خود را بر روی تکه ای صدف یا گوش ماهی یا سفال بنویسند، و آن را برای انداختن به صندوق مخصوص به آگورا بیاورند. البته قبل از انداختن رأی، مأموران خاصی که در آگورا حاضر بودند، اقدام به شمارش تعداد مردم حاضر در آگورا می کردند، تا اگر تعداد این مردم از شش هزار نفر کمتر بود، موضوع نفی بلد منتفی اعلام گردد.
انجام امور اقتصادی و تجارتی در آگورا، از اعتبار و رسمیت بیشتری نسبت به انجام چنین اموری در سایر نقاط شهر برخوردار بود و چنانچه در جریان داد و ستد و فعالیت های اقتصادی در آگورا، اختلافی میان افراد بروز می کرد، مدعی العموم و متصدیان رسیدگی به دعاوی، پرداختن به چنین اختلافی را نسبت به سایر اختلافات، در اولویت بیشتری قرار می دادند و جهت رسیدگی بدان، قوانین خاص داشتند.
به نظر می رسد که محوطهٔ آگوراها در یونان باستان، از نوعی حرمت و قداست نیز برخوردار بوده اند. چراکه متهمین و کسانی که مرتکب جرم یا جنایتی می شدند، تا روز شروع محاکمه شان از اماکن مقدسه دور نگاه داشته می شدند و در عین حال قانون اجازه نمی داد که این افراد حتی به محوطهٔ میدان آگورا نیز وارد شوند.
wiki: آگورا
آگورا (فیلم). آگورا ( به انگلیسی: Agora ) فیلمی اسپانیایی در سبک درام تاریخی محصول سال ۲۰۰۹ است که زندگی نامه هیپاتیا فیلسوف و ریاضی دان زن قرن چهارم میلادی را در اسکندریه روایت می کند. این فیلم را آلخاندرو آمنابار کارگردانی و ریچل وایس نقش هیپاتیا را بازی کرده است. فیلم روایتی است از تاریخ و نبرد علم و افراطیت و عشق.
این فیلم نخستین بار در بخش خارج از مسابقه شصت و دومین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. [ ۱] آگورا در لفظ یونانی باستان به معنای مجلس یا محفل و مکان تجمع است. [ ۲]
همایون ارشادی بازیگر ایرانی در دومین تجربه بین المللی خود در این فیلم در نقش آسپاسیوس ( برده یا غلام و همچنین همکار هیپاتیا در تبیین نظریات ستاره شناسی ) بازی کرده است. [ ۳]
این فیلم روایتی است از سرگذشت هایپشیا، بانوی منجم، فیلسوف و ریاضی دان که در قرن چهارم بعد از میلاد در دوران حکومت روم بر این سرزمین می زیسته است. او در کتابخانه اسکندریه تدریس می کند و در مورد نظریات علمی با شاگردانش بحث می کند. او تلاش می کند که بداند نظریات گذشتگان در مورد نظام خورشیدی و محور زمین درست بوده است یا نه! رابطه او با دو رقیب عشقی، یکی برده اش داووس ( مکس مینگلا ) و دیگری اشراف زاده ای به نام اریستس ( اسکار آیزاک ) است. اما اوضاع به آرامی به پیش نمی رود و اسکندریه به دام جنگ می افتد. جنگ هایی که گروه های افراطی و بنیادگرا به راه انداخته اند. داووس از سویی عاشق بانوی خود شده و از سویی دیگر می تواند با پیوستن به طغیان مسیحیان به آزادی برسد. در کنار داستان رمانتیک فیلم، داستان تاریخی نیز روایت می شود؛ داستان قدرت گیری مسیحیان و تسلط تعصب و جهل مذهبی بر خردورزی و دانش، که تصویری نمادین از کشمکش های ایدئولوژیک دوران معاصر را تداعی می کند. [ ۴] هایپشیا که نماد علم ورزی و خرد است، تمام تلاش خود را می کند تا حداقل کتابخانه و آثار علمی را نجات دهد. اما قدرت تعصب و جهل دروازه های محکم کتابخانه را فتح می کند و افراطیان تا آنجا پیش می روند که حکم قتل هایپشیا را صادر می کنند…
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین فیلم نخستین بار در بخش خارج از مسابقه شصت و دومین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. [ ۱] آگورا در لفظ یونانی باستان به معنای مجلس یا محفل و مکان تجمع است. [ ۲]
همایون ارشادی بازیگر ایرانی در دومین تجربه بین المللی خود در این فیلم در نقش آسپاسیوس ( برده یا غلام و همچنین همکار هیپاتیا در تبیین نظریات ستاره شناسی ) بازی کرده است. [ ۳]
این فیلم روایتی است از سرگذشت هایپشیا، بانوی منجم، فیلسوف و ریاضی دان که در قرن چهارم بعد از میلاد در دوران حکومت روم بر این سرزمین می زیسته است. او در کتابخانه اسکندریه تدریس می کند و در مورد نظریات علمی با شاگردانش بحث می کند. او تلاش می کند که بداند نظریات گذشتگان در مورد نظام خورشیدی و محور زمین درست بوده است یا نه! رابطه او با دو رقیب عشقی، یکی برده اش داووس ( مکس مینگلا ) و دیگری اشراف زاده ای به نام اریستس ( اسکار آیزاک ) است. اما اوضاع به آرامی به پیش نمی رود و اسکندریه به دام جنگ می افتد. جنگ هایی که گروه های افراطی و بنیادگرا به راه انداخته اند. داووس از سویی عاشق بانوی خود شده و از سویی دیگر می تواند با پیوستن به طغیان مسیحیان به آزادی برسد. در کنار داستان رمانتیک فیلم، داستان تاریخی نیز روایت می شود؛ داستان قدرت گیری مسیحیان و تسلط تعصب و جهل مذهبی بر خردورزی و دانش، که تصویری نمادین از کشمکش های ایدئولوژیک دوران معاصر را تداعی می کند. [ ۴] هایپشیا که نماد علم ورزی و خرد است، تمام تلاش خود را می کند تا حداقل کتابخانه و آثار علمی را نجات دهد. اما قدرت تعصب و جهل دروازه های محکم کتابخانه را فتح می کند و افراطیان تا آنجا پیش می روند که حکم قتل هایپشیا را صادر می کنند…
wiki: آگورا (فیلم)